L’any 2017, un pràcticament desconegut cineasta i guionista afroamericà de nom Jordan Peele va sorprendre propis i estranys amb una faula de terror sobre el racisme als Estats Units titulada Get Out. Tant va agradar a públic i crítica que l’stablishment de Hollywood es va haver de rendir a l’evidència i nominar-la a quatre Oscars, fins i tot al de Millor Pel·lícula, tot i que es va haver de conformar només amb el guardó al Millor Guió Original.
La cinta, protagonitzada per Daniel Kaluuya, flamant guanyador de l’Oscar 2021 a Millor Actor de Repartiment per Judas and the Black Messiah, va marcar un abans i un després dins el gènere de terror, que a partir d’aquell moment va introduir la denúncia racial i, per extensió, social dins els seus arguments, amb més o menys èxit. El mateix Peele va voler repetir la fórmula dirigint i escrivint la fallida Us (2019), i produint i guionitzant la irregular minisèrie d’HBO Lovecraft Country (2020).
Ara ha arribat a Amazon Prime un producte de similar factura sota el títol de Them del nouvingut showrunner Little Marvin, que té moltes similituds amb el recent film His House del debutant Remi Weekes, i que Netflix va estrenar l’any passat amb força èxit d’audiència i, per descomptat, sota la clara influència de Get Out.
La primera temporada d’aquesta minisèrie de terror antològica, a l’estil d’American Horror Story (2011-…) del reconegut productor Ryan Murphy, està ambientada a la dècada dels 50, anys de la Gran Migració del sud al nord dels Estats Units per part de la comunitat negra, fugint del seu passat esclavista. Presenta una família d’ètnia negra que decideix mudar-se a un aparentment idíl·lic barri residencial de Los Angeles, habitat només per blancs. Entre els seus inhòspits veïns i els malèfics fantasmes que arrosseguen del passat, la família haurà de lluitar per sobreviure en un entorn ple de perills i trampes físiques i psicològiques.
No hi ha dubte que tot i que la trama de la sèrie no aporta res nou al gènere, compta amb un bon inici, que enganxa a l’espectador, gràcies a unes més que convincents interpretacions i una cuidada posada en escena. Però aquest interès inicial dura ben poc, ja que a la meitat de la temporada comença a fer-se reiterativa i deixar de sorprendre amb els seus suposats cops d’efecte, que ja veus a venir abans que passin en pantalla.
Little Marvin i la resta de directors, Nelson Cragg (Ratched), Craig William Macneill (Chilling Adventures of Sabrina), Daniel Stamm (Into the Dark) i Ti West (Tales from the Loop) intenten aportar la seva experiència dins el mitjà i oferir el millor del seu estil personal, treballant cada personatge protagonista i el seu particular trauma personal, representat per una entitat diabòlica i terrorífica que els turmenta, al més pur estil de la celebrada sèrie de Netflix, The Haunting of Hill House (2018) de Mike Flanagan.
En conclusió, el resultat final de Them no és del tot convincent i acaba grinyolant, fent la sensació de ser un producte amb moltes fisures que es volen cobrir a base de violència extrema i gratuïta, que provoca més rebuig que atracció. Esperem que amb la suposada segona temporada els responsables trobin aquest equilibri perfecte entre terror i drama que va significar Get Out i que va aportar una alenada d’aire fresc a un gènere tan maltractat com és el del terror.
Veredicte
Agradarà: als fans de terror ‘social’ sense massa pretensions i expectatives que busquin un producte de fàcil consum.
No agradarà: als espectadors més sensibles que s’afectin amb certes escenes massa explícites.
Enganxómetre: 5
Nota: 6