Miyazaki, Lanthimos i Bayona principals reclams de Sitges 2023

- Advertisement -

El Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Sitges ja és a la cantonada, i a la fi podem dir que coneixem el programa complet. En una roda de premsa a la Casa SEAT de Barcelona, l’Ángel Sala i la Mònica Garcia i Massagué, Director Artístic del Festival i Directora de la Fundació, han avançat el cartell complet de les pel·lícules que formaran part de la 56a edició del certamen, referent absolut del cinema fantàstic i de terror. Se sumen així un bon grapat de títols als que ja s’havien anunciat el passat mes de juliol.

Àngel Sala i Mònica García a la Casa SEAT, el 12 de setembre de 2023
Àngel Sala i Mònica García a la Casa SEAT, el 12 de setembre de 2023

- Advertisement -

Entre els diversos títols que es projectaran entre els dies 5 i 15 d’octubre podrem trobar grans noms, com Yorgos Lanthimos amb Poor Things (acabada d’estrenar al festival de Venècia i guanyadora del Premi Lleó d’Or a Millor Pel·lícula) i l’estrena de la (en principi) darrera pel·lícula del mestre de l’animació japonès Hayao Miyazaki, The Boy and the Heron.

- Advertisement -

Al mateix temps, una àmplia selecció de pel·lícules vingudes de tot arreu faran gaudir als més fanàtics del terror i el gore, en una edició que destaca sobretot per la reivindicació del cinema clàssic i un gran nombre de propostes vingudes del continent asiàtic.

Secció Oficial: el cor del Festival de Sitges 2023

Encara que l’oferta de títols que presenta el festival sol ser sempre molt extensa i variada, sempre sol haver-hi unes quantes produccions destacades que capten l’atenció de crítica i públic. A la Secció Oficial d’aquest any hi trobem nou pel·lícules que tot i no competir per cap premi és entre elles on trobem els títols més esperats.

Recentment arribada del Festival de Venècia, la pel·lícula de terror fantàstic Poor Things és sens dubte una de les estrenes més esperades de l’any. El director grec Yorgos Lanthimos, qui ja estigué present a Sitges amb la seva pertorbadora Canino (2009), ens presenta una revisió del mite de Frankenstein des d’una òptica femenina. La pel·lícula compta amb un repartiment de luxe, que inclou Emma StoneMark RuffaloWillem Dafoe. És probablement la cita més obligada del festival.

Emma Stone a Poor Things, de Yorgos Lanthimos

També de retorn de Venècia després de clausurar el festival fa molt pocs dies, J.A. Bayona, estimadíssim habitual de Sitges, presentarà la seva nova pel·lícula La Sociedad de la Nieve, una cinta de terror aquest cop sense res de fantàstic. El film relata la tràgica història del vol 571 de la Força Aèria Uruguaiana, que es va estrellar als Andes el 1972 i obligà els passatgers a sobreviure a la neu durant gairebé tres mesos, havent de recórrer al canibalisme. Aquest terrorific fet real ja va ser portat al cinema el 1993 per Frank Marshall, però la pel·lícula de Bayona no es basa en l’anterior adaptació sinó en el llibre escrit per Pablo Vierci a partir d’entrevistes als supervivents.

Acomiadant-se (en principi) del cinema, també hi trobem el mestre de l’animació japonès Hayao Miyazaki. El creador del reconegut Studio Ghibli, i director de les obres mestres totals La princesa Mononoke, El viatge de Chihiro o El castell ambulant és un referent absolut de l’animació a escala mundial i un dels genis vius més importants de la Història del Cinema. La seva nova pel·lícula, The boy and the Heron, ha estat un èxit al Japó tot i estrenar-se sense cap mena de promoció: ni tràilers, ni imatges ni tan sols sinopsis. La seva projecció a Sitges promet ser un dels esdeveniments cabdals del certamen.

The Boy and the Heron de Hayao Miyazaki

També formen part de la Secció Oficial sense competir títols que, tot i no tenir el mateix renom que les anteriors pel·lícules, també faran el gust dels amants de la ciència-ficció i el gore. El director espanyol Daniel Benmayor presentarà el thriller de ciència-ficció Awarenessi el col·lectiu de cineastes suec Crazy Pictures la seva proposta més clàssica UFO Sweden. Per als amants del gore, la bona notícia del festival serà la projecció del “remake” del clàssic de culte de 1984 The Toxic Avenger, dirigida pel nord-americà Macon Blair. 

- Advertisement -

Encara que instertats a la secció Midnight X-Treme, aquella dedicada als fanàtics més nocturns i trastocats,  també formen part de la Secció Oficial els títols La bala de Déu, de l’estatunidenc Nick Cassavetes i amb Nikolaj Coster-Waldau de protagonista, i The Deep Dark, una pel·lícula de monstres del director Mathieu Turi. 

Una competició ajustada

Tretze seran els títols que competiran enguany a la secció oficial, entre els quals trobem grans retorns i debuts que transiten entre mirades intimistes a la condició humana, la crítica social o el “Folk Horror” amb una present connexió amb la realitat.

El director japonès Takeshi Kitano, qui guanyà a Sitges fa vint anys amb la seva espectacular Zatoichi, torna al gènere chambara amb la pel·lícula de samurais Kubi, que fou una tot un èxit al passat Festival de Cannes. Vinguda de Cannes trobem Club Zero de Jessica Hausner, una pel·lícula a la qual tant Àngel Sala com Mònica Garcia recomanen no anar-hi després de sopar. També podrem assistir a l’estrena mundial de Moscas, un thriller del director espanyol Aritz Moreno, que arranca amb el descobriment d’un cadàver en descomposició al cotxe del protagonista.

Mia Wasikowska protagonitza Club Zero, de Jessica Hausner

Des de França ens arriba Salem, de Jean-Bernard Marlin, un thriller situat als barris baixos de Marsella que empra elements del fantàstic com a vehicle per a la crítica social. Per la seva banda, el director alemany Timm Kröger presentarà el seu thriller amb una marcada empremta autoral The Theory of Everything, transportant-nos als anys 60 i la cursa armamentística nuclear de la guerra freda en blanc i negre. La bona dosi de ‘Folk Horror’ arribarà aquest any amb Sorcery de Christopher Murray, una producció entre Xile, Mèxic i Alemanya situada a l’illa xilena de Chiloé, amb una història de bruixeria i venjança.

Revelant els primers noms premiats

Com cada any, el Festival atorga el seu reconeixement a distints genis de diverses àrees de la producció cinematogràfica. Hideo Nakata, qui es donà a conèixer al festival amb la seva The Ring, guanyant el premi a Millor Pel·lícula l’any 1999, és el primer dels guanyadors del Premi Màquina del Temps d’aquest any, en reconeixement de la seva trajectòria. Nakata és un dels directors de terror més influents dels darrers vint anys, i destaca sobretot la seva tasca d’exportar el terror japonès (J-Horror) a Occident. En aquesta edició es projectarà la seva nova pel·lícula The forbidden play a la secció Panorama.

Els altres dos guanyadors del Premi Màquina del Temps d’aquesta edició seran el català J.A. Bayona, qui presentarà la seva pel·lícula La Sociedad de la Nieve, com ja hem esmentat, i Lee Unkirk, director i animador responsable d’alguns èxits de PIXAR com Toy Story 3 i Coco. A més, Unkirk oferirà una masterclass on ens parlarà de la seva experiència com a animador.

Per altra banda, els Grans Premis Honorífics d’aquest any són per Phil Tippett, guanyador d’Oscar per la seva feina com a supervisor d’efectes especials Jurassic Park El retorn del Jedi, Jan Harlan, productor cabdal en la història del cinema per la seva tasca al costat d’Stanley Kubrik, amb pel·lícules com The Clockwork Orange Eyes Wide Shut. Al festival podrem veure també la versió americana (més llarga) i en 4K de The Shinning, inclosa en el marc Sitges Classic, també produïda per Harlan i hit indiscutible del cinema de terror de tots els temps.

L’escena nacional estarà present

Com no podia ser d’una altra manera, el Festival de Sitges serveix també com un mitjà on creadors tant novells com consolidats del panorama espanyol i català poden exposar les seves produccions més recents. La més sonada sigui probablement el retorn de Paco Plaza, qui inaugurarà el festival amb la pel·lícula Hermana Muerte, tal com ja s’havia anunciat. També destaquem la comèdia de terror Cuando los amos duermen del director barceloní Santiago Alvarado Ilarri. En aquesta ocasió deixa de banda els exorcismes de Menéndez i es passa al món dels vampirs.

cuando los amos duerme

El drama sobrenatural protagonitzat per Belén Rueda La Ermita, serà un dels plats forts. Dirigida per Carlota Pereda, qui es va fer coneguda per la seva cinta CerditaLa pel·lícula de terror La Espera, de Javier Gutiérrez amb Víctor Clavijo de protagonista, i la bona dosi d’acció a l’espanyola de Os reviento, de Kike Narcea, també es podràn veure al festival.

En el camp de l’animació trobem Robot Dreams, de Pablo Berger, triomfador absolut al Festival d’Annency on guanyà el Premi a Millor Pel·lícula de la secció Contrechamp i que també causà furor a Cannes. També podrem veure la sèrie d’animació Heavies Tendres dels barcelonins Joan Tomàs, Carlos Pérez-Reche i Juanjo Sáez, que relata les aventures de dos adolescents del barri de Sant Andreu durant els anys noranta, que troben en el Heavy Metal un refugi als seus problemes.

‘Heavies Tendres’: un fresc de l’adolescència a la Barcelona del 92

Però serà sobretot en la secció dedicada a les sèries on les produccions nacionals tindràn més importància. L’esperada estrena de la segona temporada de 30 monedas, la satànica sèrie de Álex de la Iglesia per a HBO Max es presentarà, juntament a El otro lado, creada per Berto Romero i dirigida per Javier Ruiz CalderaAlberto de Toro per a Movistar+

Eduard Fernández a “30 monedas”

Per a Movistar+ també hi trobem la versió espanyola del Crims de Tv3, Luz en la oscuridad, dirigida també per Carles Porta, i que ens portarà una nova dosi de True Crime. Tanca aquesta selecció la sèrie original de Prime Vídeo Romancero, dirigida per Tomás Peña

Una forta proposta de cinema clàssic

La secció Sitges Classic d’aquest any ha fet una aposta forta per reivindicar les grans pel·lícules i els directors que han configurat els gèneres del Terror i el Fantàstic tal com el coneixem. Trobem Edicions remasteritzades i en 4K de clàssics com el King Kong de 1933 celebrant el seu 90è aniversari, o The Wickerman de 1973, en el seu 50è. A tall d’homenatge, així com celebrant també el seu mig segle, es projectarà The Exorcist de William Friedkin. 

“No sé si era el diable però era real i terrorífic”

Com ja hem esmentat, també es podrà veure la versió USA de The Shiningde Stanley Kubrik. Els fanàtics de la ciència-ficció també podrem veure ‘Director’s Cut’ de Star Trek:The Motion Picture, darrera versió de la primera pel·lícula de la famosa saga. També es projectarà, tot i ser més recent, The Raid (2011) de Gareth Evans, espectacular pel·lícula d’acció violenta i crua que causà un gran impacte quan fou estrenada al festival.

Encara que inclòs en la secció Anima’t, també s’inclouria dintre del marc de Sitges Classic la celebració del centenari de Walt Disney Studios amb la projecció de fins a 11 curtmetratges que van des dels seus inicis als anys 20 o 30 fins a alguns de la darrera dècada.

Més enllà d’aquests títols, la secció de Sitges Classic també en vol reivindicar alguns altres que tot i no ser tan coneguts també mereixen un reconeixement especial. Entre aquest segon grup trobem títols com Siesta de Mary LambertNon si sevizia un paperino, del mestre del giallo Lucio Fulci o la també italiana La maschera del demonio de Lamberto Bava, Premi Honorífic d’aquesta 56a edició.

El cinema asiàtic, majoritari a l’escena internacional

Una altra característica d’aquesta edició del Festival és una extensa programació de títols provinents del continent asiàtic, presents en totes les diferents seccions.

El thriller sur-coreà estarà molt present a la secció Òrbita, amb títols com The Childe de Park Hoon-jung, descrita per Àngel Sala com un Succession amb coreans molt enfadats, Los ojos de la noche de Ahn Tae-jin, Concrete Utopia de Um Tae-wha Smugglers de Ryoo Seung-wan. També dintre de la secció Òrbita podrem veure la nova pel·lícula del director japonès Takashi MiikeLumberjack the monster, un director habitual i molt estimat al festival. Els dos thrillers hongkonguesos Mad Fate de Soi Cheang Where the wind blows de Philip Yung i protagonitzada per Tony Leung també es podran veure dintre d’aquesta secció.

“Lumberjack the monster”, de Takashi Miike

A la secció Panorama, la més estimada per els fanàtics del Terror, trobem també una presència significativa de títols asiàtics, com les japoneses #Manhole de Kazuyoshi Kumakiri The forbidden play de Hideo Nakata, abans esmentada. També destaquen la surcoreana Project Silence de Kim Tae-gon i la hongkonguesa Let it gosh de Hoi Wong. 

Per la seva banda, Japó continua erigint-se en la potència més gran del camp de l’animació, i prova d’això en són les tres pel·lícules competidores a la secció Anima’t provinents d’aquest país: Komada-A Whisky Family, de Masayuki Yoshihara; Lonely Castle in the mirror de Keiichi Hara Sand Landdirigida per Toshihisa Yokoshima a partir d’una història de Akira Toriyama. En aquesta secció però fora de competició també hi trobam les pel·lícules japoneses Feast of Amrita de Saku Sakamoto Phoenix: Reminiscence of flower de Shojiro Nishimi.

Més enllà de les produccions asiàtiques, a les diferents seccions també hi trobem propostes vengudes de tot arreu, entre les que desquem les estatunidenques Black Flies, un thriller de Jean-Stéphane Sauvaire protagonitzat Tye Sheridan Sean Penn i The last stop in Yuma Count de Francis Galluppi. A la secció Òrbita, les europees Jackdaw de Jamie Childs (Regne Unit) i The Hunted de Frank Khalfoun (França). A la secció Panorama hi trobem major presència dels Estats Units amb títols com Appendage de Anna Zlokovic Blackout de Larry Fessenden. En animació, destaca la projecció en 4K del clàssic francès de 1982 Les mêitres du temps, de René Laloux.

Farà falta organitzar bé l’horari per poder assistir a tota la quantitat de propostes interessants del Festival. La prevenda d’entrades s’iniciarà el pròxim dia 20 de setembre a la 13:00 h, i la venda oficial s’obrirà un dia més tard, el 21 de setembre a la 13:00 h.

- Advertisement -
Joan Miquel Mas Salom
Graduat en Història i periodista vocacional en formació, és un enamorat de la fantasia, el terror i la ciència-ficció. Amb una vida professional caòtica i eclèctica, està sempre pendent de trobar una escletxa de temps per endinsar-se en una bona història, bé sigui entre pàgines com entre pantalles. Pot passar-se hores divagant i sobreanalitzant sèries, pel·lícules i novel·les, una qualitat que explota col·laborant amb 'El Cinèfil'.

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents