Ja no queda res per al Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Sitges i per fer-nos una idea dels terrorífics moments que viurem del 5 al 15 d’octubre, a la Fàbrica Moritz de Barcelona, l’Ángel Sala i la Mònica Garcia i Massagué, Director Artístic del Festival i Directora de la Fundació, respectivament, han ofert un primer avançament de la programació de la 56a edició del certamen referent del cinema fantàstic. Comencem!
“Hem pogut fer un avançament molt ambiciós. Tenim MOLTES pel·lícules confirmades”
(Ángel sala)
Com no podia ser de cap altra manera, la representació de produccions catalanes i espanyoles tindrà un pes fonamental en aquesta 56a edició. Al ja anunciat retorn de Paco Plaza a la llar amb motiu de la presentació de Hermana Muerte, la pel·lícula d’obertura del festival, Sitges 2023 també suma les presències de noms tan consagrats, i amb tanta projecció com Pablo Berger, Carlota Pereda o Álex de la Iglesia.

El primer presentarà Robot Dreams, espectacular cinta animada que ja ha causat furor tant en el seu desembarcament oficial a Cannes, com en la seva confirmació a Annecy, la Meca del cinema d’animació on ha conquistat el Premi a la Millor Pel·lícula en la Secció Contrechamp. Per part seva, la directora de Cerdita presentarà La ermita, drama sobrenatural protagonitzat per Belén Rueda, i que ha de servir per confirmar la que clarament es va descobrir, la temporada passada, com una de les grans revelacions del cinema de gènere.

Produccions d’aquí i d’allà
En el format sèrie, donarem la benvinguda a l’esperada segona temporada de la sèrie d’HBO de 30 Monedas, nou treball del mestre Álex de la Iglesia. També revelarem els successos paranormals de El otro lado, la sèrie original de MOVISTAR Plus+ produïda en col·laboració amb El Terrat (The Mediapro Studio) i creada per Berto Romero, que dirigeixen Javier Ruiz Caldera i Alberto de Toro. A l’apartat de sèries, també, comptarem amb la presentació de Romancero un original de Prime Video en forma de thriller sobrenatural andalús, dirigit per Tomás Peña, escrit per Fernando Navarro i protagonitzat per la gran Belen Cuesta.
Travessant la frontera, la 56a edició del Festival servirà també per comprovar l’excel·lent estat de salut pel qual passa actualment el fantastique francès. A partir d’una fructífera collita provinent de l’últim Festival de Cannes, podrem veure Acide, de Just Philippot (gran sensació de Sitges 2020 gràcies a La nuve, el seu sorprenent debut), una cinta en la qual les angoixes de la supervivència emanen de l’ecoansietat d’un món assotat per una naturalesa venjativa.

En un escenari igualment desconcertant (i desesperant), en el qual alguns éssers humans s’han transformat en animals, ens submergirà la nova proposta de Thomas Cailey, The Animal Kingdom, protagonitzada per Romain Duris i Adèle Exarchopoulos. Per part seva, Bertrand Mandico tindrà ocasió de consagrar-se com un dels nous tòtems de l’ecosistema Sitges, gràcies a Connan, una de les pel·lícules més lliures, bàrbares i per això, al·lucinants de l’any.
Finalment, Sébastien Vanicek activarà la nostra aracnofòbia amb Vermin, i Stéphan Castang ens aclapararà amb Vincent debe morir, sobre el drama agònic d’un home (encarnat per un Karim Leklou estel·lar) que en despertar, descobreix que una horda de gent desconeguda el vol matar).

Altres títols que estan marcant tendència enguany en el fantàstic desembarcaran igualment a Sitges. Seran els casos de Late Night with the Devil, de Cameron i Colin Cairnes, Sleep, de Jason Yu, Riddle of Fire, de Weston Razooli, Brujeria, de Christopher Murray, When Evil Lurks de Demián Rugna, o Club Zero, amb Mia Wasikowska, nou i controvertit treball de Jessica Hausner, un dels talents més consolidats del cinema europeu.