Netflix: l’origen del nou gegant de Hollywood

Netflix s’ha convertit una de les empreses més importants de món. Proporciona mitjançant tarifa plana mensual un servei streaming multimèdia amb continguts principalment de sèries i pel·lícules. Amb molts pocs anys ha passat de ser una empresa amb un catàleg de films a la carta a convertir-se en una autèntica major de Hollywood present a quasi tots els països del món. Però l’èxit no li va venir de la nit al dia. La història de Netflix es remunta a 1997 quan encara anàvem als videoclubs a llogar pel·lícules en DVD. 

Vida i miracles 

L’empresa es va fundar l’any 1997 amb la seu a Califòrnia (EUA), tot i que no va oferir el servei basat en subscripció fins al 1999. La idea va sorgir amb la intenció de crear un videoclub amb una plataforma de vídeo via en línia o per correu postal (opció només disponible als EUA), proporcionant a l’usuari una quantitat il·limitada de lloguer de films o sèries. Al cap de 10 anys ja tenia 100.000 títols al seu catàleg i havia superat els 10 milions d’usuaris.  Però, la revolució va arribar amb el servei de visualització streaming, ja que tot i augmentar el servei postal amb Blu-Ray, el negoci està en línia.

Però no tot va ser bufar i fer ampolles, ja que fins al 2003 no van tenir beneficis importants, fins aleshores tot eren pèrdues. A més, una possible aliança amb Blockbuster va acabar amb la negativa del videoclub. Avui en dia, té la quota de mercat molt important al nostre territori, però la competència amb altres empreses del sector és ara ferotge. Això no ha impedit que l’any 2020 l’empresa hagi guanyat 2.761 milions de dòlars (48% més que el 2019) gràcies als més de 200 milions de subscriptors que té actualment.

Quants usuaris tenen Netflix i Amazon a Catalunya?

Com a curiositats, cal destacar que  els seus empleats signen clausures per a preservar el secret d’on s’emmagatzemen els DVDs/Blu-Rays. I representa una tercera part, del tràfic d’Internet als EUA, el que esdevé en el contribuent més gran al tràfic streaming.

Conquerint el món

Netflix, no només va ampliant catàleg, també està fent una expansió enorme, que va iniciar l’any 2010 arribant a Canadà, un any més tard va creuar Amèrica del Sud, i l’any 2012 va creuar l’oceà per a arribar a Europa, tot i que no va estar present a Espanya fins als 2015. L’empresa va aturar el procés d’expansió una temporada per a controlar els costos de subscripció. Actualment està arribant als països orientals, i poc li queda per a tenir tot el mapa mundial “conquerit”.

Com funciona per dins la plataforma?

El servei streaming funciona amb un reproductor basat en Microsoft Silverlight, per a evitar que el contingut audiovisual sigui descarregat, però també compta amb l’opció d’utilitzar un reproductor creat amb HTML5. Quan un usuari entra a un contingut, Netflix pre-carrega una part per a evitar els talls per emmagatzematge en buffer.

A l’hora de visionar quelcom, es treballa per a tenir millor índex de velocitat, i això ho aconsegueixen gràcies a les dades de més de 44 milions d’usuaris. Així doncs, una xarxa més ràpida esdevé en millor qualitat d’imatge, temps d’inici més ràpid i menys interrupcions.

L’algoritme mana

Una de les particularitats en què es basa, és que la programació és diferent per a cada client. És a dir, en funció de les preferències de cada persona, el sistema directament assigna unes recomanacions que poden agradar a l’interessat. I va enviant notificacions cada vegada que hi ha disponible una nova temporada de la sèrie que hom veu o pel·lícula d’interès.

NetflixTip

A més, hi ha opcions de compartir un mateix compte i dintre d’ell disposar de diversos usuaris, on cadascú tindrà les seves preferències sincronitzades i diferents dels altres. De la mateixa manera, que entrant al compte des de qualsevol dispositiu es podrà accedir a l’oferta personalitzada. Netflix és compatible amb la majoria de dispositius, tant consoles, portàtils, mòbils o el mateix Chromecast, el qual permet connectar a un televisor els continguts des de el mateix telèfon mòbil amb una senzilla connexió. També hi ha l’opció d’escollir un perfil infantil, al qual es podrà accedir a continguts adequats per als nens, tant sèries com pel·lícules familiars.

Controvèrsies cinèfiles

Amb el seu afany per a conquerir el món, cada vegada arriben més lluny comprant els drets de moltes sèries i pel·lícules quan encara estan en producció, o fins i tot pre-producció. D’aquesta manera, obtenen catàleg abans que ningú i a un baix cost. Aquest material només es podrà reproduir a la seva plataforma, evitant la difusió pel circuit de festivals com normalment té lloc amb films de baix pressupost. Els productors prefereixen vendre els drets i assegurar-se que el seu film tindrà una distribució, ja que el mercat és molt inestable i no sempre s’obté l’èxit necessari. Això pot tenir repercussions importants, ja que probablement arriba un dia que Netflix abasti massa mercat i molts festivals de baix pressupost no puguin aconseguir films a bon preu o als que hi tenen un ull posat. Tot i així, cal ser positius i esperar que serveixi per a unir forces i complementar, ja que ambdós es nodreixen de cinema.

Avatar
Ylenia Cañadashttps://www.elcinefil.cat
Biòloga Molecular de professió i cinèfila per naturalesa. Els anys com a voluntària al Festival de Sitges han forjat la seva unió amb el cinema oferint-li l’oportunitat de col·laborar com a crítica i redactora en diversos mitjans de comunicació. També realitza la cobertura de festivals de cinema a nivell nacional i internacional, així com esdeveniments de caire cultural. Ha exercit com a Jurat Jove al Festival de Sitges, Jurat de la Crítica al Barcelona Film Festival, a l'Alternativa, a TerrorMolins i a Sant Cugat Fantàstic, entre d'altres. És membre de l'Associació Catalana de la Crítica i de l'Escriptura (ACCEC). Actualment és Cap de Premsa i programadora del Festival de Cinema Fantàstic de Sant Boi (Fantboi) i també programadora del Craft Film Fest Bcn.

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents