Upon entry explica una història d’emigració. Diego, urbanista veneçolà, i Elena, ballarina contemporània de Barcelona, es muden als Estats Units. Van cap allà amb els seus visats aprovats per començar una nova vida. La seva intenció és impulsar les seves carreres professionals i formar una família a la (mal anomenada) terra de les oportunitats. En entrar a la zona d’immigració de l’aeroport de Nova York, però, són conduïts a la sala d’inspecció secundària. Allà seran sotmesos a un desagradable procés d’inspecció i a un interrogatori psicològicament extenuant.
Per què? És en un intent de descobrir si la parella pot tenir alguna cosa a amagar? Aquesta és la premissa d’aquesta producció catalana que després d’estrenar-se als cinemes el 16 de juny i arriba a Filmin aquest 13 d’octubre.
Upon entry, és el debut a la direcció dels realitzadors veneçolans establerts a Barcelona Alejandro Rojas i Juan Sebastián Vásquez. Tots dos han basat la història en algunes experiències viscudes en primera persona i altres que han conegut de primera mà d’amics i familiars. La pel·lícula està protagonitzada pels guanyadors del Premi Goya Alberto Ammann (La nit més llarga; Narcos) i Bruna Cusí (Estiu 1993, Incerta Glòria). Els protagonistes estan molt ben acompanyats per Ben Temple (Ningú vol la nit; En el corredor de la muerte) i Laura Gómez (Orange is the new black).
Premi de la crítica al festival de Tallinn
La pel·lícula ha tingut la seva première mundial aquest novembre al Tallinn Black Nights, un Festival de Classe A, on ha guanyat el premi FIPRESCI atorgat per l’associació internacional de crítics de cinema. El Jurat, compost per Maximilian Schäffer (Alemanya), Margit Adorf (Estònia) i Flavia Dima (Romania), ha concedit el prestigiós guardó al film perquè consideren que “amb enginyoses i tènues pistes, la pel·lícula submergeix l’espectador a l’univers dels controls fronterers dels EUA, on cada pas pot conduir a un desenllaç dramàtic; on la burocràcia converteix complexes realitats en judicis i sentències.
Amb els mitjans encertats, els directors Alejandro Rojas i Juan Sebastián Vásquez han creat una aconseguida i madura òpera prima, que té la capacitat d’entusiasmar el públic tant del circuit de cinema art-house com del mainstream”.

El film competia a la Secció First Feature dedicat a òperes primes. Segons el membre de l’equip del festival Triin Tramberg, “en aquest drama, l’espectador obté una idea sobre la complexitat del procés d’immigració, mentre s’involucra a fons en la història de principi a fi”.
Una història molt personal
Els directors expliquen que el film, per a ells, té molta veritat. “Tots dos vam néixer a Caracas i som conscients del que significa prendre la decisió de traslladar-se a l’estranger i començar una nova vida. Aquesta decisió es complica quan vens de determinats països i les autoritats et poden sotmetre a un interrogatori com a part del procés d’obtenció del visat. Al final, és aquest tros de paper el que determinarà l’entrada o no al país. És precisament aquí on es desenvolupa la nostra història. Uns llimbs intermedis, nebulosos, on no ets ni dins ni fora del teu destí, i en què una decisió, de vegades arbitrària, pot canviar el sentit de la teva vida”.
El productor Carles Torras va tenir clar des del principi que calia apostar per aquesta història. “Quan vam llegir el guió vam saber que era “un caramel”. No és habitual que uns guionistes novells escriguin una peça de tanta qualitat”.
Upon entry és una producció de Zabriskie Films, Basque Films i Sygnatia. El film ha comptat amb el suport de l’Institut Català de les Empreses Culturals, la Comunitat de Madrid, el Govern Basc, el programa MEDIA d’Europa Creativa i la participació de TV3. La pel·lícula està produïda per Carles Torras, Carlos Juárez, Xosé Zapata, Sergio Adrià i Alba Sotorra.