L’odissea d’emigrar a ‘Upon entry’

Diego, urbanista veneçolà, i Elena, ballarina contemporània de Barcelona, es muden als Estats Units amb els seus visats aprovats per començar una nova vida. La seva intenció és impulsar les seves carreres professionals i formar una família a la (mal anomenada) terra de les oportunitats. En entrar a la zona d’immigració de l’aeroport de Nova York, són conduïts a la sala d’inspecció secundària, on seran sotmesos a un desagradable procés d’inspecció i a un interrogatori psicològicament extenuant, en un intent de descobrir si la parella pot tenir alguna cosa a amagar.

Aquest és l’argument d’Upon entry, el debut a la direcció dels realitzadors veneçolans establerts a Barcelona Alejandro Rojas i Juan Sebastián Vásquez que han basat la història en algunes experiències viscudes en primera persona. La pel·lícula està protagonitzada pels guanyadors del Premi Goya Alberto Ammann (La nit més llarga; Narcos) i Bruna Cusí (Estiu 1993, Incerta Glòria) que estaran molt ben acompanyats per Ben Temple (Ningú vol la nit; En el corredor de la muerte) i Laura Gómez (Orange is the new black).

Premi de la crítica al festival de Tallinn

La pel·lícula ha tingut la seva première mundial aquest novembre al Tallinn Black Nights, un Festival de Classe A, on ha guanyat el premi FIPRESCI atorgat per l’associació internacional de crítics de cinema. El Jurat, compost per Maximilian Schäffer (Alemanya), Margit Adorf (Estònia) i Flavia Dima (Romania), ha concedit el prestigiós guardó al film perquè consideren que “amb enginyoses i tènues pistes, la pel·lícula submergeix l’espectador a l’univers dels controls fronterers dels EUA, on cada pas pot conduir a un desenllaç dramàtic; on la burocràcia converteix complexes realitats en judicis i sentències. Amb els mitjans encertats, els directors Alejandro Rojas i Juan Sebastián Vásquez han creat una aconseguida i madura òpera prima, que té la capacitat d’entusiasmar el públic tant del circuit de cinema art-house com del mainstream”.

Els directors Juan Sebastián Vásquez i Alejandro Rojas amb el productor Carles Torras

El film competia a la Secció First Feature dedicat a òperes primes. Segons el membre de l’equip del festival Triin Tramberg, “en aquest drama, l’espectador obté una idea sobre la complexitat del procés d’immigració, mentre s’involucra a fons en la història de principi a fi”.

Una història molt personal

Els directors expliquen que el film, per a ells, té molta veritat.  “Tots dos vam néixer a Caracas i som conscients del que significa prendre la decisió de traslladar-se a l’estranger i començar una nova vida. Aquesta decisió es complica quan vens de determinats països i les autoritats et poden sotmetre a un interrogatori com a part del procés d’obtenció del visat. Al final, és aquest tros de paper el que determinarà l’entrada o no al país. És precisament aquí on es desenvolupa la nostra història. Uns llimbs intermedis, nebulosos, on no ets ni dins ni fora del teu destí, i en què una decisió, de vegades arbitrària, pot canviar el sentit de la teva vida”. El productor Carles Torras va tenir clar des del principi que calia apostar per aquesta història. “Quan vam llegir el guió vam saber que era “un caramel”. No és habitual que uns guionistes novells escriguin una peça de tanta qualitat”.

Upon entry és una producció de Zabriskie Films, Basque Films i Sygnatia. El film ha comptat amb el suport de l’Institut Català de les Empreses Culturals, la Comunitat de Madrid, el Govern Basc, el programa MEDIA d’Europa Creativa i la participació de TV3. La pel·lícula està produïda per Carles Torras, Carlos Juárez, Xosé Zapata, Sergio Adrià i Alba Sotorra.

Article anteriorEl Rocky real
Article següentPenícules verdes
Redaccióhttps://elcinefil.cat/
'El Cinèfil' és un mitjà de comunicació dedicat a analitzar, explicar i difondre l’univers del cinema en tota la seva amplitud. Parlem de pel·lícules, sèries i festivals i també organitzem tot tipus d'esdeveniments relacionats amb el cinema. Ens agrada dir que som una revista en xarxa i en català. En xarxa perquè, a banda del web, també aprofitem les xarxes socials per a difondre i comunicar novetats i reflexions sobre el setè art. I tot plegat ho fem en català perquè és la nostra llengua. Gaudeix i que el cinema t'acompanyi... SEMPRE!

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents