Christopher Nolan s’endinsa ara al terreny de la mitologia clàssica amb la seva nova pel·lícula, The Odyssey (L’Odissea). El mestre de narratives ancorades en la realitat, la ciència i la conspiració, com a Oppenheimer, Tenet o Interstellar adapta el clàssic poema d’Homer amb ambició visual i un espectacle de gran escala.
El film compta amb un repartiment de primer nivell com Matt Damon, Tom Holland, Zendaya, Robert Pattinson o Charlize Theron. S’estima que el pressupost de la cinta gira entorn els 250 milions de dòlars. Així doncs, Nolan aspira a convertir el relat en la seva superproducció més monumental fins al dia d’avui. Té prevista l’estrena pel 17 de juliol del 2026 de la mà d’Universal Pictures.
Després de la guerra de Troia, Ulisses emprèn un viatge èpic de retorn a Ítaca que es converteix en una lluita contra déus, monstres i els seus propis límits humans. En aquesta travessia de deu anys, haurà de superar tempestes, ciclops i sirenes per retrobar-se amb la seva família i recuperar el seu regne. Nolan adapta aquest clàssic amb una mirada visualment imponent i plena d’acció.
The Odyssey: un film rodat completament en IMAX 70 mm
El rodatge de The Odyssey va començar a principis d’aquest any, repartit entre entorns tan evocadors com Grècia, Sicília, el Marroc i el Regne Unit, amb escenaris com l’illa de Favignana (Egades), la cova de Néstor o la platja de Voidokilia al Peloponès. En sintonia amb el seu enfocament artesanal, el cineasta opta per efectes pràctics en lloc del CGI: un Polifem gegant (una marioneta mecànica de sis metres dins una cova) té com a objectiu generar presència física i èpica real alimentada per la tecnologia IMAX que defineix la visió del director.
El projecte destaca principalment per ser el primer llargmetratge de Hollywood completament rodat en IMAX 70 mm, gràcies a dues novetats anunciades per IMAX: càmeres més lleugeres i 30% més silencioses, completament adaptades a la visió d’en Nolan. Aquest compromís reitera el seu estil inconfusible: una aposta per la maximització de la imatge i la sensació immersiva, una aposta que ja va catapultar Oppenheimer a rècords a les sales IMAX.
Repartiment de luxe
El repartiment és un altre dels punts forts. Matt Damon encarna Ulisses amb Tom Holland com a Telèmac. La resta de l’elenc inclou Zendaya (Atena), Anne Hathaway, Lupita Nyong’o, Robert Pattinson i Charlize Theron com a la fascinant Circe. La mateixa Theron ha admès sentir-se “intimidada” per la grandesa del projecte i ser la darrera a unir-se al projecte. La seva presència reforça encara més l’ambició de Nolan per fusionar el blockbuster i amb la dramatúrgia de prestigi.
Però no tot són elogis. Alguns historiadors i experts s’han mostrat cautelosos o crítics: lamenten decisions com utilitzar armadures que cauen més bé a una superproducció comercial que a una recreació històricament precisa, o crear una Troia “d’aire oriental” per reforçar la narrativa del bàndol a l’antiga Grècia. El debat sobre l’equilibri entre espectacularitat i fidelitat ja està obert, i promet alimentar les discussions de cara al seu llançament.
‘The Return’: Una altra adaptació del poema d’Homer
Però, mentre Nolan prepara una saga tràgica amb marionetes gegant, nits submergides en la mitologia i el tacte artesanal… Aquest estiu arriba a les cartelleres una proposta molt diferent i sensiblement menys ostentosa, que ja ha captivat certs públics. Es tracta de The Return, del cineasta Uberto Pasolini, que adapta la part final de l’Odissea eliminant qualsevol bisturí diví per construir una història tant terrenal com íntima. L’estrena és el 22 d’agost.
Interpretada magistralment per Ralph Fiennes (Odisseu) i Juliette Binoche (Penèlope), aquesta versió es va estrenar al Festival de Toronto i es va poder gaudir al BCN Film Fest. Fins i tot va comptar amb la presència del seu protagonista i director. Ha circulat internacionalment amb crítica elogiosa, tot destacant la seva càrrega emotiva i introspectiva.