today-is-a-good-day

‘¿Puedes oírme?’, l’art com a eina transformadora

- Advertisement -

Jaume Plensa (Barcelona, 1955) és un dels escultors en actiu més rellevants del panorama mundial. Premi Nacional d’Arts Plàstiques (1997) i Creu de Sant Jordi (2012). El documental de Pedro Ballesteros (Acceso Autorizado) presentat al Docs Barcelona, fa un recorregut per les seves obres repartides per tot el món, mentre reflexiona sobre els mecanismes que formen part del procés de creació artística i les qüestions que sorgeixen en enforntar-s’hi. Aquest 2 d’octubre arriba als cinemes i al llarg del mes donarà voltes per la geografia catalana amb el Cicle Gaudí.  

- Advertisement -

Al llarg del documental, se segueix el disseny i construcció d’un projecte per al lobby d’un gratacel a Nova York; la preparació d’una retrospectiva sobre la seva obra al MACBA de Barcelona; la inauguració d’una exposició a l’aire lliure a Estocolm; així com la instal·lació d’altres projectes, com a l’illa de Porquerolles (França) o Madrid.

- Advertisement -

El film està estructurat al voltant d’aquests projectes i els conceptes clau constants en l’obra de l’autor com ‘esferes’, ‘paraules’, ‘llar’, ‘memòria’, ‘silenci’ o ‘temps’, elements lligats als principis i pensaments de Plensa. Ballesteros acompanya l’artista per desxifrar els aspectes poètics i simbòlics de les seves escultures, mentre sentim la veu en off del protagonista, que desgrana els motius que l’empenyen a realitzar-les.

Al llarg del metratge, el director recull el testimoni de consultors d’art i directors de museus i galeries de prestigi, que opinen sobre la sensibilitat de l’obra de Plensa. Tots coincideixen en el fet que la presència del seu treball en espais urbans converteixen les ciutats en llocs més acollidors.

La cinta també s’endinsa en el taller de l’artista, on dirigeix el seu equip de col·laboradors i s’aprecia la complexitat de la seva tècnica, basada en una metodologia que gira al voltant de cinc eixos: espiritualitat i energia, espai públic, comunitat, valor de la diferència i reclusió de l’obra.

¿Puedes oírme? ens presenta Jaume Plensa com un home en conjunció amb la natura i l’univers, que estima a les seves obres com si fossin els seus propis fills, convidant a la reflexió poètica en els espais públics on resten les seves obres. Un art que és més que un art; és una filosofia de vida, ja sigui representada en grans rostres o figures de lletres, però sempre a prop de l’aigua, perquè puguin ‘arrelar’ a la terra on han nascut.

- Advertisement -
Redaccióhttps://elcinefil.cat/
'El Cinèfil' és un mitjà de comunicació dedicat a analitzar, explicar i difondre l’univers del cinema en tota la seva amplitud. Parlem de pel·lícules, sèries i festivals i també organitzem tot tipus d'esdeveniments relacionats amb el cinema. Ens agrada dir que som una revista en xarxa i en català. En xarxa perquè, a banda del web, també aprofitem les xarxes socials per a difondre i comunicar novetats i reflexions sobre el setè art. I tot plegat ho fem en català perquè és la nostra llengua. Gaudeix i que el cinema t'acompanyi... SEMPRE!

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents