today-is-a-good-day

El DocsBarcelona 2020, ja té guanyadors (online)

- Advertisement -

Els guanyadors del DocsBarcelona 2020 són:

Premi Millor Pel·lícula
Faith (Valentina Pedicini)

Premi Latitud
El gran viaje al país pequeño (Mariana Viñoles)

- Advertisement -

Premi What The Doc
Il Varco (Michele Manzolini i Federico Ferrone)

- Advertisement -

Premi DOC-U
Mareas ocultas (Mónica Cambra)

Premi Docs&Teens
Lo que dirán (Nila Nuñez)

Premi Nou Talent
Solo (Artemio Benki)

Premi del Públic
¿Puedes Oírme? (Pedro Ballesteros)

Premi Jurat Jove
That which does not kill (Alexe Poukine)

Premi Amnistia Internacional Catalunya
Overseas (Sung-A Yoon)

Menció Especial
The Letter (Maia Lekow i Christopher King)

Aquests dies de confinament i crisi sanitària s’està reconfigurant tot el panorama festivaler del calendari cinèfil. Festivals de referència mundial com el de Cannes han cancell·at la seva celebració i aquí a casa nostra cada certamen troba una solució al tancament total dels cinemes efectiu des del 14 de març. En aquest context, el DocsBarcelona ha decidit mantenir les dates de celebració del 19 al 31 de maig però enlloc de ser un festival “físic” serà un festival virtual. Igual que ja va fer el Festival de Cinema d’Autor, el DocsBarcelona penjarà la seva programació a la plataforma catalana Filmin. En total es podran veure 35 documentals de 22 països en aquesta extraordinària 23a edició (28 llargmetratges i 7 curts). L’abonament per tenir accés al festival costa 25€ i inclourà una subscripció de 3 mesos a Filmin. Els que ja siguin usuaris de la plataforma podran accedir al certamen sense cap cost extra.

- Advertisement -

La inauguració del festival també serà una novetat: per primera vegada, el DocsBarcelona tindrà el tret de sortida el dia 19 al Sense ficció de TV3 amb l’estrena del documental Letter from Masanjia, de Leon Lee. El cineasta canadenc explora històries sobre la Xina contemporània prohibides dins de les fronteres xineses. En aquest documental, situat als Estats Units, Julie Keith i la seva família troben un missatge de socors amagat en una caixa de decoracions de Halloween “Made in China“. La nota, desesperada, l’escrivia un pres polític xinès, a més de 5.000 quilòmetres de distància.

Mirades inquietes d’arreu del món

13 treballs optaran al Premi al Millor Documental dins la Secció Oficial Panorama: hi destaquen títols com Vivos, de l’artista, activista i dissident xinès Ai Weiwei. Després de centrar-se en el tema de la migració a Human Flow (2017) i a The Rest (2019), el cineasta viatja ara a Mèxic per denunciar la corrupció sistèmica a les institucions. La txeca Helena Třeštíková signa, juntament amb Jakub Hejna, Forman vs. Forman.

Un altre dels plats forts del festival és Winter Journey, del danès Anders Østergaard. Un híbrid, ficció disfressada de documental o a l’inrevés, que ens descobreix l’existència de la Jüdischer Kulturbund, o Lliga Cultural Jueva, amb la que, a principis dels anys 30, el Ministeri de Propaganda nazi de Goebbels permetia que artistes jueus actuessin per a públics jueus.

La secció Panorama presentarà també pel·lícules com Overseas, on la cineasta coreana Sung A-Yoon parla sobre el destí de les immigrants filipines que s’exilien al primer món per guanyar-se la vida com a mainaderes o treballadores de la llar, passant abans per una mena d’escoles d’esclavatge modern, que les converteix gairebé en heroïnes nacionals pel govern del seu país. O títols com Hi, A.I., de l’alemanya Isa Willinger, que parla sobre el desenvolupament dels robots i la intel·ligència artificial, sense evitar els conflictes ètics que s’hi relacionen, des d’una perspectiva insòlita i plena de sentit de l’humor.

La secció Panorama, també hi veurem Advocate, de Rachel Leah Jones i Philippe Bellaïche, que desenvolupa un retrat de la israeliana Lea Tsemel, coneguda com “l’advocada del Diable”, per la seva arriscada defensa dels presoners polítics palestins acusats de resistència a l’ocupació d’Israel. A The Magic Life of V, de Tonislav Hristov, descobrirem una noia finesa que només troba l’alegria de viure quan tenyeix el seu cabell de blau i es converteix en el personatge d’un joc de rol.

Collita catalana

Malgrat la baixada de producció que subratlla el certamen també hi ha lloc per a produccions de casa nostra. S’hi podran veure un total d’11 títols de segell català com ¿Puedes oírme?, dirigida per Pedro Ballesteros i produïda per Paco Poch, que es submergeix en l’obra i la personalitat de l’artista Jaume Plensa. A la mateixa secció es podrà veure La nova escola, de Ventura Durall, sobre l’intent de revolució educativa impulsat per l’Escola Nova 21, amb un programa basat en l’aprenentatge competencial. El festival projectarà també Constel·lació Comelade, en la que el director Luis Ortas penetra dins el particular univers creatiu del músic Pascal Comelade.

Les raons del canvi

Segons ha explicat el director del DocsBarcelona, Joan González, a través d’un comunicat “aquesta és una edició excepcional. Hem volgut protegir el festival i la seva cita anual, hem volgut protegir l’equip que hi treballa, hem volgut protegir les obres dels valents cineastes que amb el seu art ens aproparan històries que han estat elaborant durant mesos o anys per a ser compartides amb els espectadors”.

La situació també ha afectat al cicle documental Docs del Mes, atès que el tancament de les sales de cinema i equipaments culturals ha obligat a cancel·lar les estrenes previstes en aquest circuit durant els mesos d’abril, maig i juny. En aquest cas, les tres pel·lícules s’han posposat i ocuparan l’espai dels mesos de setembre, octubre i novembre. Aquesta decisió farà que enguany s’estrenin tres documentals menys a la xarxa de 70 sales de l’Estat (10 a Barcelona), però s’evita la saturació de contingut aquesta tardor.

- Advertisement -
Redaccióhttps://elcinefil.cat/
'El Cinèfil' és un mitjà de comunicació dedicat a analitzar, explicar i difondre l’univers del cinema en tota la seva amplitud. Parlem de pel·lícules, sèries i festivals i també organitzem tot tipus d'esdeveniments relacionats amb el cinema. Ens agrada dir que som una revista en xarxa i en català. En xarxa perquè, a banda del web, també aprofitem les xarxes socials per a difondre i comunicar novetats i reflexions sobre el setè art. I tot plegat ho fem en català perquè és la nostra llengua. Gaudeix i que el cinema t'acompanyi... SEMPRE!

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents