La transformació del sistema educatiu dirigit a desenvolupar les competències dels alumnes per a la vida i amb una metodologia d’aprenentatge empoderador i rellevant, que els permeti desenvolupar el seu projecte personal i professional amb dignitat, sentit i benestar. Això és l’Escola Nova 21. El documental La Nova Escola, una producció de Nanouk Films sobre aquest programa educatiu dirigida per Ventura Durall (L’Ofrena, Bugarach, Les dues vides d’Andrés Rabadán), s’emetrà en una versió de 52 minuts, el dimarts 6 d’octubre dins l’espai Sense Ficció de TV3. Després de la seva estrena al DOCS Barcelona i la seva posterior programació en sales de cinema, el documental va participar a la 10a edició de l’Atlàntida Film Fest (Filmin), i ara arriba a la televisió en un moment de tornada a l’escola dels infants, on el tema de l’educació està al centre de l’agenda social.
Ventura Durall, guionista, director i productor de documentals, ficció i obres audiovisuals per a museus i fundador de la productora Nanouk Films, va estrenar en el marc del DocsBarcelona 2020, aquest film que segueix tot el procés de creació de les bases de la nova realitat educativa. L’equip de Durall va estar rodant durant tot un curs a un grup d’alumnes de dos centres educatius adscrits al programa Escola Nova 21, l’Institut-Escola Les Vinyes (Castellbisbal) i l’Institut Pla Marcell (Cardedeu), per copsar els resultats a curt termini, i complementant-ho amb entrevistes als impulsors d’aquest nou model d’aprenentatge competencial.
La cinta de Durall demostra que la visió dels responsables de l’Escola Nova 21 s’ha convertit en una realitat, superant les expectatives que s’havien marcat a l’inici del projecte, però també el possible escull, tant amb el Departament d’Educació de la Generalitat per implantar-ho en l’àmbit de tot Catalunya, així com el professorat dels centres i les famílies dels alumnes reticents al canvi.
El documental posa en imatges en què consisteix l’aprenentatge competencial i cooperatiu com parlar en grup, el lideratge, la capacitat de treballar en equip o la creativitat. Com si es tractés d’un llargmetratge de ficció, Durall va fer un càsting previ per triar els alumnes i professors ‘protagonistes’ que tenen un interessant arc evolutiu en relació amb el curs i l’impacte personal.
El més interessant del documental La Nova Escola, a part de narrar l’experiència de docents i alumnes en aquest nou entorn educatiu és la contextualització del nou canvi cultural que implica i el canvi de paradigma dins una perspectiva històrica.
Aquí teniu el vídeo de l’entrevista del DocsBarcelona al director Ventura Durall, on explica el procés de producció i rodatge de la pel·lícula.