El drama sobre refugiats ‘Jupiter’s Moon’, gran guanyador del Festival de Sitges

- Advertisement -

La pel·lícula hongaresa Jupiter’s Moon dirigida per Kornél Mundruczó és el film guanyador de l’edició 50 del Sitges Fastival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya. Aquest drama social de ciència ficció que aborda de manera poc convencional la tragèdia dels refugiats sirians a Hongria ja va sorprendre al Festival de Cannes i ara s’endú el premi més important de Sitges, el de Millor Pel·lícula, però també el guardó als millors efectes especials. Jupiter’s Moon narra la història d’un refugiat sirià que per raons que no venen al cas pot volar i guarir-se de les ferides. En seu periple per sortir del camp de refugiats coneix un metge que l’ajudarà però a la vegada s’aprofitarà dels seus estranys poders.

- Advertisement -

El cinema català tanca la seva participació amb dos grans guanyadors. Els directors Albert Pintó i Caye Casas que han guanyat el Gran Premi del Públic amb la comèdia negra Matar a Dios. La pel·lícula, protagonitzada per Eduardo Antuña, Itziar Castro, Boris Ruiz, David Pareja i Emilio Gavira planteja les relacions familiars entre una parella i el pare i el germà del marit en un context on un nan que diu ser Déu els diu que l’endemà s’acabarà el món i només poden quedar dues persones vives… Dues persones que han de triar ells.

- Advertisement -

El tàndem Pintó & Caye no només marxen a casa amb aquest premi… El seu curtmetratge R.I.P., rodat amb gran part de l’equip interpretatiu i tècnic de Matar a dios, també ha guanyat el premi al Millor Curtmetratge. Tant la pel·lícula com el curt són produccions de la companyia catalana Alhena.

El jurat també ha volgut donar un Premi Especial a la pel·lícula noruega Thelma, de, que a més també recull el reconeixement al millor guió. Aquesta cinta és una de les que més aplaudiments ha recollit al Festival de Sitges i en aquest cas també ha vingut acompanyada de premis del jurat.

El jurat ha atorgat el premi a la Millor Direcció a Coralie Fargeat, per la cinta d’acció en clau de western Revenge. La directora francesa també s’ha endut el premi Citizen Kane que atorga la crítica a la millor direcció novell. La millor interpretació femenina ha estat per l’actiu d’Indonèsia Marsha Timothy, per Marlina the Murderer in Four Acts i el premi al millor actor se l’endú l’anglès Rafe Spall, per la pel·lícula The Ritual. Completen en palmarès de la Secció Oficial el premi a la millor fotografia per Andrew Droz Palermo, per la seva labor al film A Ghosrt Story.

Els altres premis populars del festival són el Premi Òrbita que ha recaigut en el film coreà de Ryoo Seung-wan The battleship Island i el guardó de la secció Panorama Fantàstic marxa als Estats Units per la seqüela Creep 2 escrita i dirigida per Patricck Brice autor també de la primera part.

En un altre ordre de coses l’actriu directora i guionista catalana Leticia Dolera ha rebut el Premi Bacardí Sitges a l’Esperit Indomable sèries com Al salir de classe i personatges icònics com la Laura de [Rec]³:Gènesi, la fan una digne mereixedora del guardó. La directora i guionista de Requisitos para ser una persona normal també és coneguda a la xarxa pel seu feminisme actiu i per la lluita del reconeixement i posada en valor del talent femení al nostre cinema.

- Advertisement -

Letícia Dolera i el premi al seu 'esperit indomable'
Letícia Dolera i el premi al seu ‘esperit indomable’

Palmarès complet

Secció Oficial Fantàstic Sitges 50

Millor pel·lícula: JUPITER’S MOON, de Kornél Mundruczó

Premi especial del jurat: THELMA, de Joachim Trier

Millor direcció (patrocinat per Gas Natural Fenosa): Coralie Fargeat, per REVENGE

Millor interpretació femenina: Marsha Timothy, per MARLINA THE MURDERER IN FOUR ACTS

Millor interpretació masculina (patrocinat per Autolica – Mercedes Benz): Rafe Spall, per THE RITUAL

Millor guió: Joachim Trier i Eskil Vogt, per THELMA

Millors efectes especials: Ferenc Deák, per JUPITER’S MOON

Millor fotografia: Andrew Droz Palermo, per A GHOST STORY

Gran premi del públic (patrocinat per La Vanguardia):

Millor curtmetratge: R.I.P, de Pintó & Cay

Focus Àsia

A SPECIAL LADY, de Lee An-kyu

Menció especial: MARLINA THE MURDERER IN FOUR ACTS, de Mouly Surya

Anima’t

Millor pel·lícula: TEHRAN TABOO, d’Ali Soozandeh

Millor curtmetratge: HYBRIDS, de Florian Brauch, Matthieu Pujol, Kim Tailhades, Yohan Thireau i Romain Thirion

Noves Visions One

DAVE MADE A MAZE, de Bill Watterson

Menció especial: KUSO, d’steve

Noves Visions Plus

Millor pel·lícula: DAWSON CITY: FROZEN TIME, de Bill Morrison

Noves Visions Petit Format

Millor curtmetratge: HOISSURU, d’Armand Rovira

Panorama Documenta

Millor pel·lícula documental: 78/52 d’Alexandre O. Philippe

Òrbita

Millor pel·lícula: THE BATTLESHIP ISLAND: DIRECTOR’S CUT, de Ryoo Seung-wan.

Panorama Fantàstic

Millor pel·lícula: CREEP 2, de Patrick Brice

Jurat de la crítica

Premi de la crítica – José Luis Guarner

Ex aequo: AS BOAS MANEIRAS, de Juliana Rojas i Marco Dutra i THE KILLING OF A SACRED DEER, de Yorgos Lanthimos.

Premi Citizen Kane a la millor direcció novell

Coralie Fargeat, per REVENGE

Millor pel·lícula Discovery

BRIGSBY BEAR, de Dave McCary

Jurat Carnet Jove

Millor pel·lícula: A GHOST STORY, de David Lowery

Millor pel·lícula de Midnight X-Treme: ANNA AND THE APOCALYPSE, de John McPhail

Premi Brigadoon Paul Naschy

CUERNO DE HUESO, d’Adrián López

Samsung Sitges Cocoon

Millor pel·lícula en realitat virtual: KNIVES, d’Adam Cosco

Menció especial: RAY, de Rafael Pavón

Premi del públic a la millor pel·lícula en realitat virtual: ALTERATION, de Jérôme Blanquet

Méliès

Méliès d’argent a la millor pel·lícula: THELMA, de Joachim Trier

Méliès d’argent al millor curtmetratge: EXPIRE, de Magalí Magistry

Blood Window

 MADRAZA, d’Hernan Aguilar

Menció especial a la millor actriu: Isabél Zuaa, per AS BOAS MANEIRAS

Premis SGAE Nova Autoria

 Millor curtmetratge: CELEBRACIÓ, de Pau Cruanyes i Gerard Vidal

Millor guió: Anna Agulló, per UNA CAJA CERRADA

Millor música original: Joan Masats, per SESGO, UNA HISTORIA DE PREJUICIOS Y GOLOSINAS

Menció especial: LA FUGA DE LOS 45, de Cristina Caamaño

- Advertisement -
JR Armadàs
Nascut als anys 80 (amb tot el que això comporta) Joan Ramon Armadàs és Llicenciat en Dret i Periodisme per la UPF. Ha treballat en premsa local a Sant Cugat i en premsa internacional com a corresponsal al Regne Unit i la Xina. Com a escriptor ha publicat tres novel·les, diversos relats curts i ha estat editor d'Edicions Xandri durant 6 anys. En l'àmbit cinematogràfic ha escrit i dirigit una pel·lícula i sis curtmetratges i és el co-director del Sant Cugat Fantàstic i La setmana del Cinema en Català. També ha fet de cap de premsa d'unes quantes pel·lícules catalanes. Des del 2016 és el capità d'aquest vaixell periodístic i cultural anomenat 'El Cinèfil'.

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents