today-is-a-good-day

Cinc anys de la millor ficció televisiva

- Advertisement -

Diuen que l’èxit d’una start-up es pot calcular per els resultats obtinguts durant els seus primers anys de vida. Si considerem als organitzadors del Serielizados Fest com a emprenedors de la divulgació de la ficció televisiva, aquests joves menors de 30 anys (com els agrada recalcar que son), han lluitat contra vent i marea per portar a Barcelona el millor de les sèries, corroborant que aquest nou jugador dins del món dels festivals audiovisuals funciona i es cotitza a l’alça. El secret? Segons els mateixos organitzadors, una barreja entre la tercera edició, amb un cap de cartell tant potent com ho va ser David Simon, i la quarta, en la qual es va decidir convidar a un país per conèixer millor la industria de de conèixer totes aquelles series que potser no ens arribarien mai aquí, tot i la globalització del sector. Amb aquesta expectativa per la cinquena edició, El milagro va ser la carta de presentació perfecta per aquest primer lustre, tota una fita on s’ha aprés dels errors, i s’ha tirat endavant per a que el festival no perdi l’essència del principi.

Tres dies d’estrenes i xerrades que han donat moments inoblidables pels assistents, començant per Jón Gnarr, que va aconseguir fer esclatar de riure al hall sencer explicant com va crear el partit anomenat The Best party, i va guanyar les eleccions a l’alcaldia de Reykjavík amb una llista plena de gent que va conèixer per Facebook. “ Quan la realitat és tan surrealista, es necessita algú surrealista per tal de que les coses rutllin”, explicà en una xerrada amb Oriol de Balanzó.

- Advertisement -

- Advertisement -

El plat fort sens dubte va ser Vince Gilligan, showrunner de Breaking Bad que no va fer cap spoiler del capítol de Better Call Saul que va dirigint, i el qual s’emet a Espanya el pròxim dimarts 2 d’octubre. Tot i això, sí que ens va deixar l’exclusiva de que està preparant una mini sèrie per HBO, basada en la massacre de Jonestown al 1978. Amb la modèstia que el caracteritza, va explica com la clau de l’èxit creu que va ser la química entre Brian Cranston i Aaron Paul, personatge el qual tenia intenció de matar al final de la primera temporada. També va tenir temps per parlar sobre els aspectes més narratius i el procés de creació que, segons ell, sempre havia de seguir un procés orgànic, tot i que no hagués estat possible sense la feina d’un gran equip de guionistes ni l’espectacular actuació del repartiment. Gilligan aprèn dels fracassos més que de l’èxit, i té molt clar que aquesta és l’època daurada de les sèries, ja que avui en dia gaudeixen del mateix prestigi que el cinema.

I quina raó té el creador de Breaking Bad! Durant tot el cap de setmana s’ha pogut gaudir d’alguns dels pilots més prometedors de la temporada: des de Patrick Melrose (del qual en teniu la crítica a El Cinèfil), passant De Dag, anomenada ‘La Casa de Papel belga’ o l’adaptació de Stephen King ‘Mr.Mercedes’, fins a Liberty, la nova aposta de la televisió pública danesa que, tot i la mala rebuda que ha tingut al seu país d’origen, demostra que el llistó de la ficció televisiva a Dinamarca continua estant ben amunt.

Les creadores també han tingut presència en aquesta cinquena edició. Erika Lust ens va explicar la seva nova web sèrie eròtica XConfessions, mentre el festival també va voler retre homenatge a l’escriptora Maria Aurèlia Capmany, que va crear una curiosa sèrie en català per a Televisió Espanyola a principis dels 80.

També va ser dona l’encarregada d’amenitzar el debat entre creadors de casa nostra. L’Oye Sherman va conduir a Roger Coma (Les Molèsties), Juanjo Sáez i Iván Morales (Arrós Covat, Heavies Tendres) en un debat sobre la creació de sèries sobre dos punts de vista de la ciutat de Barcelona ben diferent.

Que la salut de les sèries nacionals és excepcional també ho vàrem corroborar amb al el següent debat, on Pepe Colubi, Raúl  Navaro (El Fin de la Comedia) i Ernesto Sevilla (Capítulo 0, Muchachada Nui, etc.) i Miguel Esteban (Capítulo 0 i El Fin de la Comedia) van donar la seva pròpia i hilarant visió sobre l’estat actual de la indústria.

Amb el documental sobre la sèrie Freaks & Geeks i l’anàlisi de The problema with Apu, a més del showcase de capítols pilot, es va poder celebrar una edició rodona en la que tots els aspectes de la indústria actual i constatar que Serielizados té el potencial per assentar-se com un festival audiovisual important dins la península Ibèrica, amb 4.000 espectadors durant tot el cap de setmana i el potencial per créixer en els pròxims anys sense que l’ambient i la familiaritat amb la que s’ha organitzat durant aquests temps es perdi pel camí.

Per molts més anys de Serielizados Fest i molts més serièfils !

- Advertisement -
Alice Tapiol
Graduada en Comunicació i Periodisme i amb un postgrau en Guió per cinema i televisió, sempre ha enfocat la seva carrera cap a l'escriptura. Especialitzada en comunicació digital, treballa des de 2014 com a redactora i crítica en diverses publicacions web. Enamorada del cinema i serièfila fins a la medul·la, ha estat guardonada amb diversos premis pels seus curtmetratges. Redactora d'El cinèfil des de novembre de 2017, una aventura que encara amb l'entusiasme que la caracteritza.

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents