‘Kalifat’ i la radicalització islàmica

- Advertisement -

Kalifat (Caliphate) està dirigida pel suec d’origen bosnià Goran Kapetanovic (My Aunt in Sarajevo, 2016) i creada per l’escriptor i dramaturg Wilhelm Behrman (Beck, 2018) acompanyat del també creador i showrunner Nikolas Rockström (Before We Die, 2017-2019). Un equip que demostra un gran coneixement de la realitat musulmana i una enorme sensibilitat en els dos països on s’ha rodat la sèrie, Suècia i Jordània. Es va estrenar el gener d’aquest any a la televisió pública de Suècia SVT, i va arrasar en les audiències sueques. És per això que Netflix no va desaprofitar l’ocasió per aconseguir-ne la distribució internacional. Sense fer-ne massa promoció i estrenant-la un dilluns qualsevol, va esdevenir amb poc temps una de les propostes més interessants de la plataforma. La sèrie, que consta de 8 capítols, mostra la cruesa extrema de la realitat musulmana i tot l’entramat social, polític i religiós que l’Estat Islàmic ha construït per crear adeptes. En aquest cas a Suècia on els radicalitzen per, posteriorment, utilitzar-los com més els convé ja sigui en missions terroristes locals o traslladant-los a la seu síria de Rakka. Un cop els tenen allà, els homes s’uneixen a la lluita armada, mentre que les dones es converteixen mitjançant matrimonis de conveniència, en esposes de futurs màrtirs de la yihad o guerra santa islàmica. Podríem equiparar Kalifat a d’altres sèries que ens han mostrat l’Estat Islàmic des de dins com la minisèrie britànica The State (dirigida per Peter Kosminsky, 2017) o la sèrie àrab Black Crows (dirigida per Abel Adeeb, Hussam Alrantisi, Kinan Iskandarani, Saeed Rayed i Hussein Shawkat, 2017), tot i que cal destacar que Kalifat en dona una perspectiva més completa.

- Advertisement -

Kalifat aborda la problemàtica de la radicalització islamista impulsada pel sorgiment de l’Estat Islàmic des de tres perspectives diferents que transcorren paral·lelament durant tota la sèrie. Per una banda, la trama principal es desenvolupa a Rakka i té com a protagonista Pervin (Gizem Erdogan, Hiden: Förstfödd, 2019), una jove sueca que decideix unir-se a les files de l’Estat Islàmic per amor a Husam (Amed Bozan), el seu marit, que lluita a la Yihad Islàmica. A través de Pervin, i ja amb la impactant primera escena de la sèrie, se’ns mostraran molts costums de les dones de Rakka, com el fet de ser propietat del marit o el de no poder sortir al carrer sense el burka. Els homes, sobretot els adscrits al moviment, viuen en un ambient constant de violència i dedicació exclusiva a la lluita contra els infidels. Per altra banda, Kalifat ens situa a Suècia, on una de les missions dels radicals de l’Estat Islàmic és aconseguir adeptes a la seva causa. Aquí se’ns presentaran dues de les línies rellevants de la sèrie. Una amb la figura d’Ibrahim (Ibbe) Haddad (Lancelot Ncube, Normal People, 2020) que mitjançant la seva feina d’assistent estudiantil tanteja els estudiants i els persuadeix perquè s’uneixin al moviment. En aquest mateix escenari apareix la Sulle Wasem (Nora Ríos, Beck, 2016) de procedència musulmana, que degut a la influència d’Ibbe s’interessa pel ‘vertader islam’. Això la portarà a ella i a la seva germana Lisha (Yussra El Abdouni) a fortes discussions amb la seva família, d’origen jordà de musulmans moderats i allunyats del talibanisme que els estan insuflant a les dues joves. En el mateix context suec hi trobem la Fàtima (Aliette Opheim, Patriot, 2015-2018), una agent d’origen bosnià dels Serveis d’Intel·ligència suecs, especialitzada en la lluita antiterrorista, que per la manca de disciplina en determinades ocasions, ha estat degradada a fer tasques administratives.

- Advertisement -

Kalifat aconsegueix, un cop presentats els principals llocs i protagonistes, creuar les seves vides d’una manera intel·ligent i del tot natural, construint una única història. Aquesta es va cosint amb la unió dels mons de Pervin i Fàtima, cadascuna d’elles amb el seu propi objectiu. La primera per aconseguir sortir de Rakka, i la segona utilitzant la desesperació de Pervin per manipular-la, fins a límits insospitats, i obtenir informació privilegiada sobre els atacs que planegen els terroristes. A aquest còctel hi hem d’afegir Ibbe, que mitjançant la intoxicació informativa, va aconseguint adoctrinar i radicalitzar les joves musulmanes per tal que ho deixin tot i s’uneixin a la causa. Cada personatge és una petita i única història personal, però tenen un tret comú: la recerca de la redempció dels errors del passat que els causen unes gravíssimes conseqüències en la seva vida actual. Les accions de cada un d’ells van encaminades principalment a posar-hi remei de la manera que sigui, però sense aturar-se a justificar o a explicar de forma detallada les coses que van fer en el seu moment.

En definitiva, una sèrie amb una fantàstica interpretació actoral que mostra emocions i matisos dintre de la seva posició a la societat, amb escenes duríssimes entre ells que els fan debatre entre amor i lleialtat. Un ritme trepidant que provoca una tensió permanent a l’espectador davant les barbaritats que està veient a la pantalla. Una trama que enganxa, plena de cliffhangers que fanq eu la devoris ràpidament i que et sorprengui fins al final. Un drama que ens encongeix el cor, que ens remou per dins, una ficció que ens costaria molt de creure sinó sabéssim què passa a la realitat i que manté sostinguda una pregunta constant: ‘Cóm poden deixar-se enganyar d’aquesta manera?’

Veredicte

Agradarà: Als amants dels thrillers dramàtics basats en una terrible realitat ben actual.

No agradarà: Als que volen sèries que deixin un bon regust de boca.

Enganxòmetre: 9

Nota: 8.5

- Advertisement -
Ingrid Centena
Diplomada en Humanitats i Màster en Gestió Cultural. Les seves passions: llegir, escriure i la cultura en general. Enamorada del cinema i de les sèries… Què tria? El cinema a les sales de cinema i les sèries a les diverses plataformes actuals. Li apassiona el gènere negre, el terror i la psicologia, i són aquestes tres coses les que li agrada trobar a la pantalla, gran o petita. El temps que li ofereix la vida el dedica en gran part a la seva feina a la Direcció de Serveis de Formació a la Diputació de Barcelona, a la tasca com a mare i a les ja citades passions

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents