El DocsBarcelona és una cita indispensable pels amants del gènere documental que volen conèixer i veure les novetats que arriben d’arreu del món. L’edició d’aquest any és especial perquè és la 20a i, per tal de celebrar-ho s’han doblat el nombre de dies de projeccions, així com el nombre de pel·lícules que es podran veure. Així doncs, del 18 al 28 de maig, Barcelona acollirà de nou aquest certamen que comptarà amb més de 90 obres, la gran majoria de les quals s’entrenaran en exclusiva en aquest certamen. A la presentació del festival que ha tingut lloc aquest dimecres 19 d’abril a l’Antiga Fàbrica d’Estrella Damm el director del certamen Joan González, ha explicat els objectius del Docs Barcelona en un moment que ha definit com de mirada enrere i endavant. “Volíem que es fes cultura documental i veient 94 pel·lícules i com més de 500 professionals de 50 països es trobaran al Docs Barcelona ens fa sentir satisfets”.
El festival s’inaugurarà el 18 de maig amb Amazona i es clourà el 28 de maig amb La Chana. El primer explica com la mare de Clare Weiskopf, la directora del film, va fugir a la jungla colombiana quan tenia 11 any, abandonant-la a ella i al seu germà petit. Trenta anys després, la Clare queda embarassada i decideix retrobar-se amb la seva mare per buscar respostes i tancar ferides. Necessita tenir el seu propi concepte del significat de la maternitat.
Per la seva banda La Chana ens parla de la ballarina autodidacta Antonia Santiago Amador que als 67 anys i viu una vida tranquil·la a Catalunya. Entre els anys 1960 i 1970, però, va ser una de les estrelles més grans del món del flamenc, sorprenent amb el seu estil innovador, velocitat i l’ús inventiu del ritme. Peter Sellers, amb qui apareix a “The Bobo” (1967), la va convidar a Hollywood. De sobte, en el pic de la seva carrera, va desaparèixer d’escena. La Chana revela una història inspiradora que cristal·litza els enfrontaments entre els extrems i contradiccions de la seva vida; entre l’artista a l’escenari i la dona darrere de les escenes.
Mirades inquietes a competició
La Secció Oficial inclourà 38 títols a competició, distribuïts en tres seccions: Panorama, una selecció dels documentals més recents i rellevants de l’escena internacional, Latitud, reservada a produccions d’Espanya, Portugal i Amèrica Llatina, i What the Doc?, una nova finestra a títols més arriscats i innovadors. Una de les estrenes destacades a competició és el documental Hacking Justice (El jutge i el rebel) sobre la defensa de Julian Assange, liderada per Baltasar Garzón.
Clara López i Juan Pancorbo, són els directors d’aquesta producció hispano-alemanya que recull la lluita del jutge Garzón per tal que Suècia retiri l’ordre d’arrest contra el fundador de WikiLeaks. A partir d’un accés privilegiat als seus protagonistes i a l’ambaixada d’Equador, el documental mostra imatges inèdites de moments de tensió a l’interior de l’ambaixada equatoriana i el patiment i desgast d’Assange, reclòs en 30m2. Clara López Rubio és directora i historiadora del cine, especialitzada en la representació de la Guerra Civil espanyola en el documental i la ficció.
El festival s’aproparà, entre d’altre temes als conflictes de Colòmbia, Síria o Somàlia, a les bambolines de dos casos judicials que han colpit el món (Hacking Justice i The Promise), a les fàbriques tèxtils de l’Índia o a les noves veus del periodisme d’investigació. La relació entre pares i fills també tindrà una destacada presència en la programació. Experiències d’infància, les fronteres entre la llibertat i la responsabilitat en la criança, el poder de l’amor o els mètodes educatius alternatius:Alguns dels film que tractaran aquesta temàtica són In loco parentis, You have no idea how much I love you, L’hora dels deures (Deux Cancres), Life to come, Al otro lado del muro i Sasha.
El meu primer documental
A part de les projeccions, el DocsBarcelona també destina part dels seus recursos a la formació. Aquest any tothom que ho vulgui, podrà assistir al taller ‘El meu primer documental’, impartit per Èric Motjer, realitzador i director de fotografia. L’objectiu del taller és proporcionar els coneixements necessaris per aprendre a construir i explicar històries a través d’un documental, per a què els participants aprenguin a fer d’una idea el millor documental possible.
El taller es realitzarà a la Facultat de Comunicació de la Universitat Blanquerna del dilluns 15 al dijous 18 i, les inscripcions ja estan obertes. Durant el taller es donaran a conèixer els elements claus per a la preparació d’una bona història documental.