L’any passat no es va celebrar (físicament). La cita internacional de cinema més important del món va aturar-se com tantes altres coses per culpa de la COVID-19. Després d’una edició 2020 totalment en línia, el 74è Festival de Canes recupera la presencial entre el 6 i el 17 de juliol i el cinema català no fallarà a la cita.

Enguany hi ha dos films seleccionats per al festival i quatre projectes més que seran presents al mercat. En total, però hi haurà quasi 60 empreses catalanes (productores, distribuïdores, agents de vendes i festivals) que viatjaran a la costa francesa. També hi haurà representació institucional a l’estand que Catalan Films organitzat per l’ICEC amb l’objectiu de promocionar produccions i explorar oportunitats internacionals de coproduccions. A més, aquest 2021 a la sala de projeccions Catalan Films Cinema es podran veure 33 llargmetratges més, i fins a 17 curtmetratges (set dels quals formen part del Shortcat 2021) tindran el seu espai al Short Film Corner.
Els films que viatgen
La producció Libertad (Lastor Media, Avalon, Bulletproof Cupid) és la cap de cartell del cinema català a Cannes aquest any ja que ha estat seleccionada per participar a 60a edició de la Semaine de la Critique, una secció dedicada al descobriment de joves talents que dirigeixen la seva primera o segona obra. La guionista i directora Clara Roquet debuta amb aquest llargmetratge després dels seus curts El Adiós i Les Bones Nenes.
Per la seva banda, el curtmetratge La caída del vencejo/The Fall of the Swift, de Gonzalo Quincoces (ESCAC Films), formarà part de Cinéfondation Sélection, que cada any selecciona curtmetratges i migmetratges presentats per escoles de cinema d’arreu. El treball de Quincoces ha estat escollit d’entre més de 1.800 obres presentades.
El Marché du film, el fòrum que ofereix la oportunitat de reunir-se amb els diferents agents per negociar i impulsar projectes té quatre projectes catalans seleccionats. D’una banda, el llargmetratge d’animació dirigit per Elio Quiroga i Beñat Beitia, Winnipeg, el vaixell de l’esperança, formarà part dels Animation Days, una iniciativa conjunta del Marché i del Festival d’Annecy dedicada a la indústria de l’animació. La coproducció de la productora catalana La Ballesta amb una productora basca, una francesa i una xilena es va presentar al Pitching Territory Focus – La Liga de la Animación Iberoamericana in Focus en el marc del mercat de MIFA del Festival d’Annecy 2020. D’altra banda, el mateix programa acollirà el projecte de llargmetratge d’animació El tresor de Barracuda, d’Adrià Garcia i produït per Inicia Films.
També trobem representació catalana a la secció que el Marché du Film dedica als continguts immersius, Cannes XR. La producció Symphony, d’Igor Cortadellas, presentat per la Fundació La Caixa, competirà pel Veer Future Award, una secció que mostra una selecció dels treballs immersius més innovadors. Symphony és una experiència audiovisual immersiva que guia als espectadors a un viatge a través de les emocions i la música, amb composicions de Beethoven, Mahler i Bernstein interpretades pel director Gustavo Dudamel i la prestigiosa Orquestra de Cambra de Mahler. Per últim, la directora Lucía Aleñar presentarà un pitching del seu projecte de llargmetratge Forastera dins de la secció de Cinéfondation. El projecte està produït per la catalana Marta Cruañas i ha participat en els mesos anteriors a la prestigiosa Residència de la Cinefondation. El guió també ha participat al Critic’s Week Next Step Lab i es basa en el curtmetratge homònim, que el 2020 ja va ser seleccionat a la Semaine de la Critique.
Un estand i una finestra al nostre cinema
Catalan Films torna un any més a tenir un espai propi a Cannes amb un estand obert a totes les empreses catalanes acreditades i també comptarà amb un espai a la plataforma virtual del Marché du Film. L’estand de Cannes, on també treballaran els tècnics de Catalan Films, de la Catalunya Film Commission i de l’oficina de MEDIA a Catalunya, vol ser l’espai de trobada dels professionals catalans i d’arreu, amb taules de reunions i espais per a reunions, trobades informals i actes de promoció. L’objectiu és afavorir el networking i l’oportunitat de negoci i presentar els títols més recents d’autors i productors catalans.

A aquest últim objectiu també contribueix, enguany, l’organització d’una sala de projeccions pròpia, una sala virtual Catalan Films Cinema que acollirà la projecció de 33 llargmetratges. La sala és una finestra per a donar a conèixer els films de ficció i documental més recents que mostren la diversitat de la producció catalana, i en què s’inclouen els títols més recents de realitzadors i realitzadores com Judith Collell, Susanna Barranco, Carol Rodríguez, Miguel Àngel Blanca, Adrián Silvestre, Carolina Astudillo, Anna M. Bofarull, Agustí Villaronga, Albert Solé, Alba Sotorra i Jo Sol, entre altres.
Tota l’activitat a l’entorn de les produccions i les empreses catalanes al Festival de Cannes i al Marché du Film es clourà, el 10 de juliol, amb una recepció oberta a tots els delegats estrangers assistents a les activitats professionals. El còctel català, que organitzen conjuntament la Catalunya Film Commission i els ajuntaments de Blanes i Lloret de Mar servirà alhora per celebrar la selecció de Libertad a la Semaine de la Critique i per donar a conèixer Catalunya com a espai de rodatge i, especialment, les localitzacions de la Costa Brava Sud que van inspirar i acollir el rodatge del film.