Canigó 1883, arriba al cim dels cinemes el 26 de gener. Aquest film del director Albert Naudín sobre la faceta excursionista de Jacint Verdaguer és una segona part del film Maleïda 1882, que narrava l’inici de la relació del poeta amb el muntanyisme. Amb guió de Bernat Gasull i el mateix Naudín i produïda per FilmExplora i la Fundació Jacint Verdaguer, la pel·lícula tracta la història d’un Verdaguer que, amb 38 anys, acompanyat d’un pastor s’enfilen per la xemeneia del puig de Balaig, el cim més alt del Canigó. Lluís Soler, Santi Pocino, Sílvia Bel i Xavier Boada encapçalen el repartiment de Canigó 1883.
Canigó 1883, la llegenda del Canigó
A diferència del llargmetratge precedent, a Canigó 1883 s’explica la història des de la ficció. L’actor Lluís Soler, gran coneixedor de la vida de Verdaguer, torna a interpretar-lo. El repartiment es completa amb Santi Pocino, que dona vida al Verdaguer més jove, Sílvia Bel, que interpreta la fada Flordeneu, i Xavier Boada, en el paper de Jaume Collell, l’amic íntim de Verdaguer.
Segons Albert Naudín, “el cinema és una eina molt potent per explicar i popularitzar una mica més el nostre patrimoni cultural amb una mirada més àmplia i actual, i alhora reivindicar la figura d’un dels personatges catalans més il·lustres i transformadors socialment i, culturalment parlant, que tenim, i que pot servir d’inspiració per a les noves generacions”. Jordina Boix, de la Fundació Jacint Verdaguer, explica que “aquesta història mostra el vessant més excursionista del poeta. També transmet, per primera vegada en llenguatge cinematogràfic, el periple del seu viatge pirinenc i alhora vital. Un veritable homenatge a Verdaguer i la muntanya. Hi trobem la personalitat d’un geni de la llengua. Més de 130 anys després, ens descriu amb la mateixa intensitat una història d’amor fantàstica tot creant un monument a la llengua i al país.“
Bernat Gasull, guionista de les dues pel·lícules, va dur a terme una elaborada tasca de documentació i recerca, inèdita fins ara: “S’han descobert coses mentre es feia la recerca, com noves excursions o cims que no sabíem que havia pujat el poeta. En acabat, calia construir la història”. El resultat de la seva investigació va donar lloc a set guions diferents. “Tot plegat ha estat, malgrat la basarda de la novetat i la solitud de trepitjar terreny desconegut, tota una experiència”, conclou Gasull.