Atenció amb The Creator! Després de la seva estrena el setembre de 2023 el film ja està disponible a Disney+. I aquest thriller d’acció i ciència-ficció ha aconseguit dues nominacions a l’Oscar. Millor So i Millors efectes visuals. I tot amb amb l’ús de les intel·ligències artificials com a principal “amenaça”. Us sona d’alguna cosa? Sens dubte l’auge d’aquestes màquines ha arribat per quedar-se i aquest film de 20th Century Studios (ara en mans de Disney) les posa al centre d’una guerra mundial situada l’any 2070.
Aquest conflicte bèl·lic enfronta el món occidental amb Nova Àsia. Els primers han prohibit els robots perquè una IA va detonar una bomba nuclear a Los Angeles. Els segons conviuen amb les màquines i continuen fent-les servir amb normalitat. Enmig d’aquest conflicte hi trobem en Joshua, un experimentat exagent de les forces especials nord-americanes és reclutat per caçar i matar The Creator (el creador), l’arquitecte de les IA. Aquest misteriós enemic ha desenvolupat una arma misteriosa amb el poder de posar fi a la guerra i, fins i tot, a tota la humanitat. En Joshua és un fitxatge clau, ja que fa uns anys va estar infiltrat a Nova Àsia intentant trobar Nirmata el nom amb el qual es coneix el responsable de la proliferació d’aquesta nova generació de robots.
The Creator, el film revelació de ciència-ficció del 2023
The Creator és dirigida per Gareth Edwards (Rogue One 2016, Godzilla, 2014), i protagonitzada per John David Washington (Tenet), Gemma Chan (Eternals), Allison Janney (I, Tonya), Ken Watanabe (Inception), Sturgill Simpson (Dog) i la debutant Madeleine Yuna Voyles. Aquesta última interpreta una nena de només 7 anys que serà clau pel desenvolupament de la trama.
El guió és de Gareth Edwards i Chris Weitz, amb argument d’Edwards. The Creator és una producció de 20th Century, New Regency i Entertainment One. La banda sonora, per cert, és obra del veterà Hans Zimmer. El director ha citat unes quantes pel·lícules com a inspiració per desenvolupar aquest film. I certament hi ha una mica de cadascuna d’elles en el film.
Edwards ha citat com a referències Apocalypse Now (1979), Baraka (1992), Blade Runner (1982), Akira (1988), Rain Man (1988), The Hit (1984), E.T. (1982) i Paper Moon (1973). El rodatge, amb un pressupost de quasi 90 milions de dòlars va tenir lloc principalment a Tailàndia durant el 2022. El director va optar per no fer servir pantalles verdes i retratar el màxim de seqüències amb efectes visuals desenvolupats al set (i no a l’ordinador). El resultat és un dels films de ciència-ficció més reeixits dels darrers anys. Una agradable sorpresa pels fans del gènere.