Filmografias esenciales és una col·lecció de prop de la vintena de títols que engloba diferents temes relacionats amb el cinema dirigida per Jordi Sánchez Navarro (col·laborador del Festival de Sitges i professor universitari). Just imagine. 50 títulos esenciales del cine de ciència ficción d’Àngel Sala (director del Festival de Sitges) és un dels últims números que s’afegeix a la col·lecció i que es va presentar ahir en el marc del Festival de Sitges.
Tot i que Ángel Sala sempre se l’ha relacionat més amb el terror, es declara un fan incondicional de la ciència ficció. És per aquest motiu que es va veure totalment atret per l’encàrrec que Jordi Sánchez Navarro, com a editor de la col·lecció Filmografias esenciales, li va proposar. Una monografia que englobés 50 títols de ciència ficció. Una tasca gens fàcil per a un amant del gènere, ja que amb paraules de l’autor “va ser tot un repte redactar una llista tancada de 50 títols i haver-ne de deixar molts fora”. A part, un altre esforç que es va fer va ser el de crear un llibre amè, per a aquelles persones que no estan dins el món de la ciència ficció, però alhora donar detalls no tant obvis o més nous de cada títol per poder també captar l’atenció dels fans.
Títols com Star Wars, Odissey 2001, Westworld o Blade Runner, entre d’altres títols de la collita dels anys 80, la qual reconeix Sala que va ser una dècade brillant per al gènere, però també d’altres pertinents a altres èpoques, són alguns dels títols que formen part d’aquest recull. Però, tot això està amanit per una introducció més teòrica la qual permetrà al lector començar pels fonaments i fonts del gènere i descobrir com va anar evolucionant al llarg dels anys. Les exposicions universals (com l’Expo Mundial de Moscou) i altres esdeveniments tecnològics van servir de base per crear les històries que tant atrauen els espectadors avui en dia i era necessari crear aquest marc històric per tal d’entendre tot el que va venir després.
Avui en dia, el gènere està molt ben consentit. Tal com comenta el director del Festival de Sitges, pel·lícules com Arrival (la qual se’n penedeix molt de no haver inclòs en la monografia) o Interestallar haurien estat impossibles en altres èpoques, ja que temps enrere la ciència ficció sovint representava un fracàs a taquilla. No obstant això, gràcies al VHS o als cineclubs, pel·lícules com Blade Runner, la qual va ser un fracàs absolut a taquilla en el seu moment, han esdevingut clàssics. De fet, ara estan apareixent seqüeles de pel·lícules de més de 20 anys enrere com el cas de Blade Runner, Tron o West World (si també hi influïm sèries).
Altres pel·lícules que no són tant del grat de l’autor, però que sense aquestes no s’entendria la ciència ficció actual serien Avatar o Pi, les quals també formen part del recull que va presentar. I és d’aquesta manera com es deixa palès que també hi ha diferents tipus de ciència ficció i per a diferents públics, però que tot parteix d’unes bases elementals de la ciència ficció.
Finalment, cal esmentar que també conté una part dedicada a l’animació amb exemples com Ghost in the Shell i Heavy Metal, o les grans pel·lícules de René Laloux, o una altra part més trekkie amb referències tant a la sèrie com a les pel·lícules.
El títol de la monografia, Just Imagine prové d’una pel·lícula dels anys 30 dirigida per David Butler i és una de les primeres pel·lícules del gènere. Així que no calien gaires més paraules ni esforços per trobar el títol perfecte per a aquest recull que fa un repàs a l’imaginari futurista de grans autors i obres.
Així doncs, ens trobem amb un llibre que ens planteja com hem arribat a consumir la ciència ficció actual a través d’un viatge en el temps i a través de diferents títols que ens han portat fins on som.