Qualsevol moment és bo per parlar sobre les properes edicions de festivals consagrants encara que faltin uns mesos fins que vegin la llum. Aquest és el cas de la Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya, coneguda com Animac, la qual celebrarà la 23a edició del 21 al 24 de febrer de 2019 a la seu de la ciutat de Lleida. Enguany se centrarà en l’animació en stop-motion, un món desenvolupat a partir de titelles, plastilina i escenaris fets a mà capturats fotograma a fotograma. Segons explica l’organització enguany s’han rebut més de 1.000 films des que es va obrir la convocatòria… A més, el festival ja ha presentat el cartell de la nova edició. El poster ret homenatge a la tècnica de l’stop motion i és obra de Carles Porta.
La mostra explorarà aquesta tècnica animada, tan antiga que forma part dels mateixos orígens del cinema i que ara està vivint una veritable edat d’or. La directora d’Animac, Carolina López, així ho reflecteix: “D’Starévich a Wes Anderson, són molts els realitzadors que veuen en l’stop-motion un insuperable mitjà d’expressió on tota mena de mons caben en una taula. Els films realitzats en aquesta tècnica compten amb la fisicitat dels objectes i les titelles, que atorguen una càrrega emocional i plàstica inigualable”.
Per aquesta raó, el director i cofundador de l’emblemàtic estudi d’animació stop-motion Aardman Animations, Peter Lord, rebrà un premi especial a la seva trajectòria. Aardman, fundat l’any 1972, és mundialment conegut per donar llum a personatges com Wallace & Gromit o Shaun the Sheep, així com per llargmetratges familiars de culte com Chicken Run (2000) o The Pirates! Band of Misfits (2012), tots dirigits per Lord. Uns anys abans que aquest cinema és fes popular, el cineasta va alçar-se com un dels autors de curtmetratges stop-motion més transgressors dels 80 i els 90 i avui és un referent mundial.
Per altra banda, també comptarà amb la presència de Chris Lavis i Maciek Szcerbowski, el duo canadenc d’animadors stop-motion reconeguts internacionalment pel seu premiat curt Madame Tutli-Putli (2007). Nominat al premi Oscar. Durant l’Animac 2019 presentaran Gymnasia, el seu primer film de realitat virtual animat en stop-motion. “Es tracta d’un experiment d’allò més immersiu, atmosfèric, i una mica esgarrifós”, esmenten els cineastes. Des del 1997, ambdós treballen sota el segell Clyde Hrendy Productions creant films, anuncis i altres peces més experimentals.
La tinent d’alcalde i regidora de Cultura de l’Ajuntament de Lleida, Montse Parra, ha remarcat la qualitat del festival lleidatà: “La presència de creadors com Peter Lord corrobora l’alt nivell d’una mostra que té en el seu ADN, a més de donar a conèixer l’animació més puntera, compartir aquests coneixements amb els joves creadors”. A més, ha recordat l’aposta de la ciutat vers l’art audiovisual, ja que és la seu del Centre Experimental de la Cinematografia i les Arts Audiovisuals de Catalunya, al Magical Media.