Un dels festivals de cinema més afectats per les noves restriccions decretades per la Generalitat per disminuir els efectes de la COVID-19 ha estat el Visual Art. El nou festival de gran format de Lleida començava la seva activitat el divendres 30 d’octubre ha canviat de dates i finalment es farà del 4 al 14 de desembre sense actes presencials més enllà de les projeccions als cinemes. El que sí es manté, però, és l’homenatge al cineasta lleidatà Jaume Balagueró ([REC], Mientras Duermes) i el director de fotografia i restaurador de la Filmoteca espanyola, Juan Mariné que rebran els Premis d’Honor per les seves fructíferes carreres.
El certmanen dirigit per Santi Lapeira acull un total de 47 llargmetratges i 109 curtmetratges en la seva edició física, i 22 llargmetratges i 110 curtmetratges en la programació en línia. Aquest impàs d’un mes ha permès que tres nous títols s’incorporin a la programació anunciada al novembre: Nowhere special, d’Uberto Pasolini, guanyadora de el premi de el públic en la recent edició de la Seminci; Nuevo orden, la coproducció franco-mexicana de Michel Franco guardonada al Festival de Venècia amb el Lleó de Plata – Gran Premi de Jurat i el llargmetratge documental Piedra sola, d’Alejandro Telémaco, presentat a la Seminci i al Festival de Rotterdam. En total 51 dones directores participen en el festival.
Una programació que inclou el Som Cinema i que es manté
El Visual Art s’articula en tres grans seccions: Cinema del món (Secció Oficial), Cinefutur (documentals i cinema experimental) i Som Cinema (producció catalana). Quan dèiem que Lleida ha renovat el panorama festivaler de la ciutat és perquè una de les novetats és que aquest nou esdeveniment acull o integra el Som Cinema, el festival que durant 10 edicions ha servit per portar a Ponent les pel·lícules més interessants del panorama català. El certamen també combinarà les projeccions i activitats presencials amb la possibilitat d’accedir de manera virtual a alguns dels continguts de la secció oficial.
La pel·lícula inaugural és el documental, FOR SAMA, de Waad al-Kateab i Edward Watts una commovedora carta d’amor d’una dona a la seva filla Sama, nascuda en mig dels bombardejos d’Alepo. La pel·lícula va rebre nombrosos premis entre els quals destaca la nominació a l’Oscar i el BAFTA al millor documental. El film forma part de la secció oficial, però està fora de concurs.
A continuació podeu consultar la programació completa del festival.
Secció Som Cinema
LA DONA IL·LEGAL, de Ramon Térmens
EL ARTE DE FRÍO, de Ander Duque
EL SITIO DE OTTO, d’Oriol Puig
A STORMY NIGHT, de David Moragas
PULLMAN, de Toni Bestard
L’OFRENA, de Vengura Durall
TERRA DE TELERS, de Joan Frank Charansonnet
LES DUES NITS D’AHIR, de Pau Cruanyes i Gerard Vidal
Secció Oficial: Cinema del Món
THE FATHER, de Florian Zelier (Regne Unit, 2020) VOSE
PARVA, de Mehran Mahdavian (Iran, 2019) VOSC
RADIOACTIVE, de Marjane Satrapi (Regne Unit- Hongria, Xina, 2019) VOSE
LÚA VERMELLA, de Lois Patiño (Galícia, 2020) VO
EL DIABLO ENTRE LAS PIERNAS, de Artur Ripstein (Mèxic, 2019) VO
DE GAULLE, de Gabriel Le Bomín (França, 2020) VOSE
WOMAN OF THE PHOTOGRAPHS, de Takeshi Kushida (Japó, 2020) VOSC
MI, de Nay Gyi (Birmània, 2019) VOSE
LA BONE ÉPOUSE, de Martin Provost (França, 2020) VOSE
HERSELF, de Phyllida Lloyd (Regne Unit, 2020) VOSE
Cinefutur: Documentals i cinema experimental
Vinculada a l’agenda 20-30 de les Nacions Unides i als seus objectius de sostenibilitat, igualtat i eradicació de la pobresa, aquesta secció comptarà amb documentals com SANTUARIO, UN REGALO PARA LOS OCÉANOS, un curtmetratge documental amb guió de Carlos Bardem, narrat per Javier Bardem, i realitzat per Álvaro Longoria per Greenpeace; NUESTRA BANDERA JAMÁS SERÁ ROJA, que reflexiona sobre la independència dels mitjans de comunicació brasilers i la seva influència en la política del país.