La lluita per la reciprocitat de les televisions catalanes és una batalla amb història que té uns guerrers incansables de lliurar-la. En l’última dècada hem vist com s’han anat firmant diferents acords institucionals per a la reciprocitat dels senyals televisius entre els governs català i balear l’any 2009 i el valencià o català el 2016. No obstant això, són només IB3 i la CCMA les que ho han aconseguit. Per tant, som lluny de la reciprocitat plena que busca i reclama la consolidació del català en l’espai televisiu.
La Federació d’Organitzacions per a la Llengua Catalana (FOLC) va presentar a la tardor de fa un any una campanya per reivindicar aquesta reciprocitat plena i un espai de comunicació en català. La campanya va començar amb la difusió de vídeos individuals de les opinions favorables a aquests objectius i moltes personalitats de l’àmbit audiovisual i cultural van posar veu i cara a la causa.
Professionals del sector audiovisual i de la comunicació s’han unit a la causa mitjançant la firma d’un manifest, el qual s’ha posat a disposició de tothom que hi vulgui participar qui s’hi vulgui adherir a través del següent enllaç.
La FOLC i el manifest també van força més enllà i reclamen que aquesta reciprocitat s’introdueixi a la reforma de la Llei general de l’Audiovisual que ha d’aprovar el Congrés espanyol per tal d’incorporar-hi la nova Directiva de Serveis de Comunicació Audiovisual, la qual suposa un gran pas per a la promoció i la garantia del pluralisme cultural i lingüístic de l’oferta visual europea. De la mateixa manera, exigeixen que siguin els governs autonòmics els que també apostin i garanteixin la presència del català a les plataformes digitals, als canals de la TDT i al conjunt d’oferta audiovisual, també pensant especialment en les noves generacions i crear contingut en català per al públic infantil i juvenil.
Els pròxims moviments són un seguit de reunions que la FOLC mantindrà amb corporacions, governs autonòmics i grups parlamentaris de les Corts espanyoles i cambres legislatives amb al finalitat de concretar un calendari per a l’aplicació dels objectius d’aquesta campanya.