El millor cinema oriental s’instal·la a Vic

- Advertisement -

Aquesta setmana arrenca el Festival Nits de cinema oriental que se celebrarà del 23 al 26 de juliol. Ja fa dies que l’organització ha anat avançant continguts a través del seu canal de youtube, mitjançant vídeos en directe que intercalen tràilers amb explicacions dels programadors. Una idea revolucionària, però totalment necessària en temps de pandèmia. No obstant això, el festival ha decidit mantenir el seu format presencial de sempre perquè, segons comenten, aquesta és la identitat del festival. Si bé seran menys dies, el festival promet una programació molt completa que cambina les grans superproduccions de cinema comercial de qualitat amb el cinema independent més personal.

- Advertisement -

El gat de la sort ha servit aquesta vegada per representar el joc de mans que s’haurà de fer per dur a terme aquesta edició, però sempre “amb un somriure i la bona forma”. L’estudi Disseny Partee i l’il·lustrador Xevidom estan darrere d’aquest cartell.

- Advertisement -

El festival ha presentat una graella plena de novetats, des de blockbusters fins a cinema més intimista i d’autor. El certamen donarà el tret de sortida amb Enter the fat Dragon (2020), una producció de Hong Kong protagonitzada per Donnie Yen. A més, i dins la retrospectiva, es passarà el film del mateix títol del 1978 en una còpia totalment restaurada. El film del 78 està dirigit i protagonitzat per Sammo Hung en un homenatge a Bruce Lee. I no marxarem gaire lluny, perquè Donnie Yen serà qui també tanqui el certamen amb la quarta i última entrega de la saga Ip Man. Gràcies a la col·laboració del festival amb Movistar+, Ip Man 4 es podrà veure en estrena estatal a les Nits orientals de Vic. Altres pel·lícules que també ens faran gaudir d’allò més de les escenes d’acció són Crazy Samurai Musashi, una estrena mundial amb una presa d’acció contínua de 77 minuts i Hydra, un homenatge modern als yakuza eiga.

Deixant una mica de banda les arts marcials, s’ha confirmat també una pel·lícula més íntima i amb un cinema més autoral. Seguint el camí que va traçar la guanyadora de l’any passat Spring Sparrow (2018), aquest any es presentarà Changfeng town (2019). Dirigida també per una jove directora, Wang Jing, aquesta pel·lícula ens proposa un viatge un altre viatge ple de nostàlgia i sensibilitat a la Xina dels anys 80.

 

I de la Xina cap a l’Índia per endinsar-nos en un western dur i ple de girs argumentals, propera a la també premiada de l’any passat Andhadhun (2018). Sonchiriya (2019) ens trasllada a l’any 1970, als barrancs de Chambal, on un grup de rebels capitanejats per Man Singh escapen de la policia, però una trobada inesperada els farà canviar el transcurs de la història.

Altres títols que també s’han anat avançant són Friend Zone, una comèdia romàntica d’allò més esbojarrada o Mulan, la versió xinesa, no pas la de Disney. També gaudirem de The Enchanting Phantom, la història d’amor per excel·lència del folklore xinès; Fist of Legend, la perqüela del film homònim protagonitzat per Jet Li; Because of you, que explica la batalla d’una mare amb un trastorn mental per cuidar la seva filla i Action, l’aposta guanyadora d’acció i ball indi per a una Nit a la Bassa dels Hermanos.

Sense oblidar-nos del gènere de terror, ens proposen The Closet amb una història de fantasmes i una relació pare filla força complexa i SisterS. Prachya Pinkaew, autor de la cèlebre Ong Bak, s’apunta per primera vegada al gènere fantàstic amb una nova interpretació de la terrorífica llegenda del Krasue. La poderosa imaginaria visual de SisterS, i el seu periple per terrenys com el terror, el gore, l’acció i el thriller psicològic, la converteixen en una sessió de mitjanit ideal.

Des de Japó també ens arribarà un anime molt esperat. Her Blue Sky és el nou anime dels creadors de The Anthem of the heart amb una nova història d’amor commovedora. I parlant d’animació, però a la franja infantil dels matins es podrà gaudir de tot un fenòmen que ha capgirat de d’alt a baixa tot xina, perquè tothom ha caigut rendit als peus del gat Hei. The legend of Hei explica la història d’en Xiao Hei, un dimoni gat capaç de transformar-se en un humà i que es veurà obligat a deixar el bosc i viatjar a la gran ciutat. El missatge de rerefons no és cap altra que proferir un crit d’alarma davant el mal progrés i l’ús abusiu de la tecnologia. El film ens presenta una animació comparada pels mitjans especialitzats a la de les produccions de Ghibli i la Kyoto Animation. Seguint amb la secció per a tota la família, també hi trobarem Promare és un film ple d’acció i mechas amb un estil visual molt trencador i un nou Tokusatsu amb l’estrena mundial de Yatsurugi 9 en una sessió matinal plena d’acció.

- Advertisement -

A banda de llargmetratges, la programació infantil del certamen es completarà amb tres curtmetratges que destaquen per la qualitat artística i el missatge social. Les tres obres són L’enfant et le Poulpe, coproducció entre Corea del Sud i França, A Folded Wish de Malàisia, i A Barber in a Bald Town de Corea del Sud.

El Premi Honorífic de l’edició d’aquest any és per Asami. L’actriu japonesa va debutar al cinema l’any 2005 amb el director Naoyuki Tomomatsu amb la pel·lícula Kiss em or Kill em, però seria amb Sukeban Boy (Noboru Iguchi, 2006) amb què es convertiria en icona del cinema de culte japonès, treballant a les ordres de realitzadors com Iguchi, Tomomatsu, Nishimura o Kurando Mitsusake amb desenes de títols projectats a festivals de cinema de tot el món. Paral·lelament a les seves intervencions en cinema de gènere, Asami es consagraria com a estrella de cinema d’acció gràcies als títols que va protagonitzar per al segell Zen Pictures de Giga, pel·lícules com Sailor Cats (2011) o Burnout Neo (2012) que mostraven el seu gran domini de les arts marcials. Ara, amb Tunguska Butterfly, i després de més de 150 pel·lícules en la seva filmografia, Asami va anunciar que posava punt i final a la seva carrera com a actriu per emprendre nous reptes professionals. En aquest seu últim projecte ens presenta un sentit relat de redempció i segones oportunitats que barreja gèneres i destaca per la seva reivindicació feminista.

A més, el festival també ofereix cada vespre una nit temàtica a la Bassa dels Hermanos, un escenari a l’aire lliure que s’omple de llum i colors, així com també de menjar dels diferents països asiàtics que són presents al festival. Dijous dia 23 hi haurà la nit cantonesa en què se servirà un sopar tradicional i es podrà gaudir d’una exhibició de taitxí a càrrec de L’Indret. Divendres 24 hi haurà el sopar japonès, l’exhibició de Karate Do i Kubudo, a càrrec del Karate Shotokan Vic i el concert de Koto de Ruids Katatsumuri. I, finalment, dissabte 25 serà el torn del sopar indi i de les exhibicions de Taekwondo, a càrrec de l’escola Taekwondo Amiro Vic i de danses de Bollywood, a càrrec de Nataraja Dance.

- Advertisement -
Ylenia Cañadashttps://www.elcinefil.cat
Biòloga Molecular de professió i cinèfila per naturalesa. Els anys com a voluntària en el festival de Sitges han forjat la seva unió amb el cinema oferint-li l'oportunitat de col·laborar com a crítica i redactora per a diversos mitjans de comunicació nacionals, així com a realitzar la cobertura de festivals de cinema o esdeveniments culturals. Ha exercit com Jurat de la Crítica, Méliès d'Or i Jurat Jove en el Festival de Sitges, de la crítica al BCN Film Festival,, l'Americana, TerrorMolins, Sant Cugat Fantàstic, TaShort Fest, l'Alternativa o Sabadell Film Festival, entre altres. Ha estat cap de premsa i programadora del Festival de Cinema Fantàstic de Sant Boi (Fantboi) i actualment és codirectora i programadora de la Mostra de Cinema Nòrdic de Barcelona (Nòrdica). A més, és membre de la Associació Catalana de la Crítica i l'Escriptura Cinematogràfica (ACCEC) i treballa en un cinema de Barcelona.

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents