‘The Wonderland’: road movie en un món màgic

- Advertisement -

The Wonderland és el regal de Nadal que ens fa el director de Doraemon i Shin-chan. El dia del seu aniversari, l’Akane se’n va a veure a la seva tieta, quan de cop del soterrani en surten un alquimista i un follet que li diuen que és “la deessa del vent verd” que pot salvar el seu món d’una sequera que els empobreix i està esvaint els colors de la natura. Després de travessar el teixit de l’espai-temps (literalment caminant per sobre del “teixit” de l’espai-temps) els quatre recorreran un món ple de colors damunt un escarbat (el Volkswagen) fins a acabar restablint el cicle de la pluja.

Tot i que és completament diferent, s’hi manté l’essència de les últimes pel·lícules de Keiichi Hara i demostra la seva experiència tècnica. Colorful i El Verano de Coo arranquen d’una tessitura pessimista per fer trobar al protagonista l’empenta necessària per seguir endavant. The Wonderland ens parla bàsicament sobre una nena melancòlica a la que han de forçar literalment a tenir una aventura a través del clixé de “the chosen one” per a que s’animi. Ni ella pot resistir la crida de l’aventura, ni el context original era de per si fosc: tot el contrari, el viatge l’ajuda a adonar-se que el seu món natal és meravellós i que si es té dificultats per apreciar-ho, sempre es pot trobar un altre ritme, un altre tren de vida, un punt de vista més net, com tenen els habitants de Wonderland, que quan van descobrir la indústria i el progrés, van decidir que no els necessitaven.

- Advertisement -

- Advertisement -

És, sense dubte, una pel·lícula buscadament naïf, que assumeix que es mou amb excuses narratives vagues, ja reconegut pel personatge de la tieta Chii que rep la fantasia amb sornegueria i sense buscar-li massa sentit quan un portal a un altre món apareix al llindar del seu soterrani. Encara amb il·lusió fa bromes sobre el viatge de l’heroi a la fantasia i no perd l’ocasió d’enganxar-se a l’equip.

Tot això fa que de vegades no puguem veure la pel·lícula com a res seriós, però, és clar, Keiichi Hara està passant un moment de pas a la vellesa, quan un perd les ganes d’enfadar-se amb el món i desitja més aviat tornar a la infantesa. The Wonderland és aquest instant de regressió. També amaga els homenatges als manga que Hara ha llegit a la biblioteca de la botiga de la Chii, donant gràcies a Bryan Lee O’Malley per la seva obra (Scott Pilgrim contra el Mundo) en una portada, la Sin City de Miller o la seva Colorful.

The Wonderland és una pel·lícula que gaudeixes més sí penses menys. Clarament el millor que pots fer es deixar-te endur per la banda sonora (remarcablement variada) i pels constants i colorits canvis d’escenari. És una història de baixa exigència, que de tant desacomplexada, es torna autoindulgent. I aquí cal, és clar, demanar comptes als guionistes per la manca de profunditat emocional, perquè la lògica d’un guió escrit intuitivament no sempre funciona: perquè el dolent és confusament dolent només per la seva cara lletja (i perqué al seu voltant sona la marxa imperial), perquè el Deus ex Machina ni tan sols s’entén a la primera, perquè a moments l’excusa narrativa es redueix a alguna cosa tan anecdòtica com un jersei vermell.

I entenem, és clar, que la clau de la lògica d’aquest país de les meravelles és que el poble que han de salvar viuen de la llana i dels pigments. Una vida senzilla i envejable. Sense ganes d’enfadar-se. Senzillament un guió de novel·la lleugera; i tova i baixa fantasia. Cap dels anteriors és un tret negatiu. Ho trobareu sovint a l’anime. El món de Harry Potter està basat sobre tova, baixa fantasia. Però és clar, Rowling treballava les emocions.

Veredicte

El millor: el primer punt de contacte amb la fantasia i l’embranzida que agafa a partir del minut quaranta cinc, on ja sovintegen els canvis d’escenari i les dues hores ja comencen a fer baixada.

El pitjor: la lleugeresa general del guió, que malgrat travessar tot un regne de dalt a baix, no té cap ganes de capficar-se en un viatge emocional.

Nota: 6

- Advertisement -
Zep Armentano
En Zep Armentano és jugador de quidditch retirat i mil·lenial acomplexat. S’alimenta de cinema i anime, passa llargues hores a Twitter. Llicenciat en Comunicació Audiovisual, Armentano és operador de càmera, periodista i editor de vídeo. Col·labora amb diverses publicacions, entre les quals 'El Cinèfil'.

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents