Quasi 200 pel·licules omplen el 55è Festival de Sitges

El Sitges – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya presenta enguany una programació diversa i audaç, simptomàtica del gran estat en el qual es troba el cinema fantàstic en els últims temps. Amb la imatge i els homenatges a Tron (1982) com a leit motiv el certament de cinema més important del país acumula gairebé 200 llargmetratges que conformen aquesta 55a edició. Del 6 al 16 d’octubre, les butaques de l’Auditori, Prado, Retiro, Tramuntana i Escorxador tornaran a albergar el fervor i l’entusiasme dels fans.

Dario Argento rebrà en la seva visita a Sitges el Golden Honorary Award per la seva monolítica contribució al cinema de terror. El veterà productor i director, que ja va rebre el premi Màquina del Temps en l’edició de 1999 i el Gran Premi Honorífic l’any 2012, es va convertir en tota una institució el cinema de gènere en els anys 70 i 80, època en la qual va popularitzar el subgènere del giallo, En el seu haver té clàssics de culte com Suspiria, Rojo fosc, Phenomena o Tenebrae. Enguany acudirà a la seva cita presentant Occhiali Neri, la seva primera pel·lícula en deu anys.

A més, un habitual de Sitges com Quentin Dupieux també serà homenatjat amb el premi Màquina del Temps. El cineasta francès, que ha encoratjat les riallades del Auditori en nombroses ocasions (Mandíbules, Rubber, Réalité, etc) presentarà enguany Incroyable mais vrai i Fumer fait tousser, dos acostaments diferents a la comèdia absurda que tant li caracteritza.

L’estatunidenc Ti West brindarà Pearl, l’esperada preqüela de X. Ambientada dècades abans dels esdeveniments de X, Mia Goth torna interpretant a la futura psicòpata Pearl, aquí una grangera adolescent d’ulls estrellats amb la metxa curta i una ambició mortal. A més, el Festival tindrà l’honor de rebre la visita de Ti West, a qui se li lliurarà el Premi Màquina del Temps a tota una carrera dedicada al cinema de terror.

Una figura essencial de l’animació japonesa de les últimes dues dècades, Masaaki Yuasa, no podia faltar en aquesta edició de Sitges. Després de presentar Night is Short, Walk On Girl i Lu Over the Wall en 2017, i Riding Your Wave en 2019, el reconegut realitzador nipó acudirà al Festival per a rebre el Premi Màquina del Temps, a més de per a presentar el seu nou llargmetratge, Inu-oh. Aquesta nova i psicodèlica proposta pretén reimaginar la història antiga del Japó combinant la seva tradició teatral amb un irresistible espectacle rocker, adornat amb els tocs de surrealisme que caracteritzen a l’animació de Yuasa.

El Festival de Sitges també acollirà l’estrena nacional de d’una esperada producció espanyola. Eduardo Casanova torna al Festival de Sitges després d’haver presentat un fragment de la seva òpera prima, Pieles, en l’edició de 2016. Aquest cop, després d’un ampli recorregut per festivals d’arreu del món, torna en secció oficial amb La piedad, la seva pel·lícula de confirmació. Una mescla entre terror i melodrama banyada d’un omnipresent color rosa que fa gala de l’habitual estil excessiu i barroc del director.

Sitges_Piedad

Quant a l’oferta seriéfila, es presentaran els dos primers capítols de El club de la medianoche, la nova sèrie producte de l’aliança entre Mike Flanagan i Leah Fong produïda per Netflix. Amb títols tan aclamats com Misa de medianoche i La maldición de Hill House, Flanagan s’ha sembrat una gran reputació com a creador, escriptor, director i productor de sèries de terror, arribant a ser considerat un dels mestres contemporanis del gènere. La proposta és una adaptació de l’obra de Christopher Pike, en la qual un grup de pacients terminals d’un hospital es reuneixen a la mitjanit per a explicar-se històries terrorífiques.

Finalment, el Festival tindrà l’honor de rebre la visita d’Eva Green, que acudirà per a presentar Nocebo, tercera pel·lícula de Lorcan Finnegan. L’arxiconeguda actriu de Sin City: A Dame to Kill For o Sombras tenebrosas interpreta en aquest thriller misteriós a una dissenyadora de moda portadora d’una malaltia estranya. En conjunt, es tracta d’un comentari sobre la indústria de l’explotació i la cultura consumista.

Secció Oficial

La Secció Oficial Fantàstic a Competició oferirà de nou una variada selecció de títols, de temàtiques i estils completament dispars. Després de la victòria de Lamb en l’edició passada, Sitges tornarà a allotjar el millor del folk horror internacional amb títols com Nightsiren, de Tereza Nvotová, i The Knocking, de Max Seeck i Joonas Pajunen, dues pel·lícules que, des de l’exploració dels vincles familiars, recuperen el bosc com a brou de cultiu d’allò misteriós.

La infància i allò fraternal també aflora en Nos Cérémonies, de Simon Rieth, una fantasiosa aventura que reuneix dos germans que amaguen un secret, i en Tropique, d’Édouard Salier una metàfora sobre l’acceptació de la identitat vehiculada per Tristán, un aspirant a astronauta que es converteix en monstre en haver entrat en contacte amb residus tòxics. Així mateix, es comptarà amb la presència d’algunes llavors del diable, com NightMare, de Kjersti Helen Rasmussen, i Huesera, de Michelle Garza, que aborden la temàtica de l’embaràs tortuós i sobrenatural, un trop clàssic del cinema de terror.

La competició en Secció Oficial també presentarà una mostra d’expressions artístiques molt singulars. Everything Will Be OK, del veterà Rithy Panh, és un exemple d’això. Aquest documental polític, guanyador d’un Os de Plata a la Berlinale per la seva excel·lent contribució artística, utilitza titelles per a explorar temes polítics de profund calat, com la democràcia o el totalitarisme. D’altra banda, The Origin, del debutant Andrew Cumming, transportarà al públic al paleolític mitjançant les seves sorprenents localitzacions escoceses, mentre que Medusa Deluxe, òpera prima de Thomas Hardiman, abordarà la intriga pròpia del whodunit des d’una proposta formal extrema, la presa única, i un context tan inusual com atractiu, un concurs de perruqueria.

Per a finalitzar, dues pel·lícules d’època. Representant el gènere bèl·lic arriba Sisu, el tercer llargmetratge del realitzador finlandès Jalmari Helander, que ja es va alçar amb la victòria en l’edició de l’any 2010 amb la seva entremaliada òpera prima Rare Exports: Un cuento gamberro de Navidad. En aquesta ocasió, Helander concep un film d’acció que segueix a un soldat finlandès que haurà de protegir l’or que ha trobat en el desert de Lapònia de mans dels soldats nazis. D’altra banda, representant el drama vuitcentista, es trobarà Emily, el debut de l’actriu Frances O’Connor en la direcció, l’argument de la qual conta la curta vida d’Emily Brönte, autora del best-seller Cims Borrascosos.

Per part seva, les projeccions especials fora de competició venen marcades per la presència de monstres del terror, com els follets assassins de Unwelcome, de l’anglès Jon Wright; el dimoni que tracta de posseir a la protagonista de La exorcista, d’Adrián García Bogliano, o, des de la comèdia, els taurons feroços de L’année du requin, els directors dels quals, els germans Boukherma, van ser premiats en l’edició de 2020 del festival per la recordada Teddy. A més, el cineasta català Víctor García tornarà a Sitges una dècada després de Gallows Hill, aquesta vegada amb La niña de la comunión, el tràiler de la qual es va poder veure en l’edició de l’any passat. Ambientada en els anys 80, la història segueix a Sara i a Rebe, dos adolescents d’un poble de l’Espanya profunda que, després de sortir de festa i trobar-se amb una nina vestida de comunió, començaran a viure un autèntic malson.

Òrbita / Noves Visions

Després de dos anys d’absència, el Festival de Sitges recupera per a la 55ª edició la secció Òrbita, històric bressol del cinema d’acció i el thriller. I ve, com no podia ser d’una altra manera, carregada de sorpreses. Arrencarà motors H4Z4RD, de Jonas Govaerts, una pel·lícula d’acció sobre rodes que farà retrunyir les sales amb els aplaudiments dels fans. Wai Ka-Fai, freqüent company de direcció de Johnnie To, mostrarà Detective vs Sleuths, un nou thriller que entronca amb la llarga tradició del noir asiàtic en la qual també s’emmarca Bad City, segon llarg de Kensuke Sonomura. Finalment, Diabolik, dels germans Manetti, aportarà la cara més eclèctica del cinema criminal, mentre que The Stranger, de Thomas M. Wright, oferirà la seva vessant més dramàtica després de passar pel Festival de Cannes. Aquestes se sumen a les ja anunciades As bestas, Hunt i The Roundup, entre altres.

Més novetats en Noves visions, termòmetre infal·lible del fantàstic contemporani. Després de passar per Locarno aquest estiu, inaugurarà la secció Piaffe, d’Ann Oren. També ens acompanyaran conflictes clàssics de la ciència-ficció com els jocs amb l’espai-temps de LOLA, d’Andrew Legge, i La paradoja de Antares, debut en solitari de l’espanyol Luis Tinoco; paisatges naturals colpidors que fan florir el sobrenatural, com els Alps en Jacky Caillou, òpera prima de Lucas Delangle, i en La montagne, del francès Thomas Salvador; i abordatges des del gènere de temes polítics d’actualitat en Darkling, de Dušan Milić; Saloum, de Jean Luc Herbulot, i We Might As Well Be Dead, de Natalia Sinelnikova. A més, es podrà veure Domingo y la niebla, segon llarg d’Ariel Escalante, que va passar recentment pel Festival de Cannes i representarà a Costa Rica en els Oscar de 2023.

Panorama Fantàstic / Midnight X-Treme

Sitges_PF_MX

Més de trenta títols conformen les dues seccions més orientades al fandom de tot el festival. Els aplaudiments de l’Auditori, Prado i Retiro retrunyiran per tot Sitges amb apostes excessives des d’una perspectiva clàssica (The Lake, de Lee Thongkham; Slash/Back, de Nyla Innuksuk; MexZombies, de Chava Cartes; FleshEater, de Bill Hinzman i Carnifex, de Sean Lahiff) i amb girs de rosca a arguments tradicionals (What To Do with the Dead Kaiju, de Satoshi Miki; Wolfkin de Jacques Molitor i A Wounded Fawn, de Travis Stevens), sense oblidar la reflexió sobre problemes socials del nostre temps (Polaris, de Kirsten Carthew; Sissy, de Kane Senes i Hannah Barlow, i Family Dinner, de Peter Hengl). El thriller policial (Tales from the Occult, de Fruit Chan, Fung Chi-Keung i Wesley Hoi Ip Sang, The Price We Pay, de Ryûhei Kitamura, i The Breach, de Rodrigo Gudiño) també tindrà cabuda en aquestes seccions. A més, cal destacar la presència del cinquè lliurament de l’aclamada saga V/H/S, titulada V/H/S 99, un ja clàssic del found footage. Aquest volum inclou episodis signats per Johannes Roberts, Vanessa Winter, Joseph Winter, Maggie Levin, Tyler MacIntyre i Flying Lotus.

Anima’t

Sitges_A

A més de les ja anunciades Oink, que inaugurarà la secció, La otra forma i Unicorn Wars, entre altres, Anima’t comptarà amb la presència d’alguns títols addicionals. La sempre estimulant animació japonesa ocuparà pràcticament la meitat de la secció. En aquest sentit, es sumen Battlecry (dirigida per Yanakaya) que, amb una estètica pròxima a la del videojoc s’endinsa en el món criminal dels narcòtics, i Break of dawn, de Tomoyuki Kurokawa, que imagina la imminent col·lisió contra el planeta d’un meteorit mortal. Fora de competició es troba Yaya e Lennie: The Walking Liberty, tercer llargmetratge de l’animador italià Alessandro Rak, un conte de fades ecologista que va passar per l’últim Festival de Locarno. També es recuperarà el clàssic de l’animació índia Ramayana: The Legend of Prince Rama que van signar Ram Mohan, Koichi Saski, Jou Sako fa ni més ni menys que trenta anys.

Sitges Clàssics / Sitges Documenta

Sitges_SC_SD

La 55ª edició del Festival de Sitges també recuperarà grans clàssics del cinema fantàstic, tant projectant-los directament com a través de documentals que exploren la seva vàlua i la seva herència. En el primer cas, la secció Sitges Clàssics dedicarà la retrospectiva “Macros ocultas” als mons digitals i visions retrofuturistes que poblen la ciència-ficció des que el cinema és cinema. Cineastes ja santificats com Chris Marker (Level Five), Masaki Kobayashi (El más allá), Rainer Werner Fassbinder (World on a Wire), Peter Weir (Picnic en Hanging Rock) i Olivier Assayas (Demonlover) delectaran la memòria cinèfila dels espectadors amb els seus respectius clàssics. Així mateix, es tornaran a projectar les més recents però no menys cridaneres Neptune Frost, de Saul Williams i Anisia Uzeyman, i Verbo, d’Eduardo Chapero-Jackson.

Quant al segon, la secció Sitges Documenta donarà veu als fans de la saga Mad Max amb Beyond the Wasteland, dirigida per Eddie Beyrouthy i homenatjarà dos pilars del cinema de terror dels últims cinquanta anys com són Stephen King i Robert Englund (Hollywood Dreams & Nightmares: The Robert Englund Story, de Gary Smart i Chris Griffiths, i King on Screen, de Daphné Baiwir). Aquestes s’uneixen a les ja anunciades [REC] Terror sin pausaLynch/OzMad in Belgium o Jurassic Punk.

D’altra banda, es reivindicarà un any més la producció catalana de cinema fantàstic amb la secció Catalunya Imaginària, en el marc de la qual es projectaran Denver, l’intrigant clàssic de Carles Balagué, i La barca sin pescador, drama fantàstic de Josep Maria Forn, que servirà d’homenatge al cineasta recentment mort.

Brigadoon

La clàssica secció que omple les butaques d’Escorxador afegeix a la seva programació ja anunciada diverses estrenes, com el de What the Waters Left Behind: Scars (Los olvidados: cicatrices), seqüela de What the Waters Left Behind, dirigides ambdues per l’argentí Nicolás Onetti, o el de 13 Notes on rouge, un giallo francès signat per François Gaillard. L’oferta catalana ve marcada per la premier de Vampiras: The Brides, segona col·laboració d’Iván Mulero amb la productora Goldheart després del curtmetratge Las parcas, i Emerge, òpera prima del cineasta català Rafa Dengrá.

Finalment, tindrà lloc una sessió especial de El monte de las brujas, clàssic de Raúl Artigot de l’estrena de la qual es compleix mig segle. En l’homenatge a la pel·lícula, el Festival tindrà l’honor de comptar amb la presència de la mítica actriu Mónica Randall.

WomanInFan: Segona edició

Sitges_WIN

El programa per a la promoció de la dona creadora dins del gènere fantàstic es desplega en aquesta edició amb nombroses activitats, dedicades tant a la reivindicació històrica del treball de cineastes referents com a l’estímul professional per a les dones que actualment s’aproximen al fantàstic. Nombroses convidades participaran també en la propera edició del Festival de Sitges en un programa obert al debat i reflexió sobre les oportunitats que esperen a les dones dins de la indústria del fantàstic.

La guanyadora del concurs WomanInFan és Estíbaliz Burgaleta, que obtindrà finançament per a realitzar el curt-teaser de El chino, el seu projecte de llargmetratge. Burgaleta és una guionista i directora amb àmplia trajectòria, especialment en televisió, treballant en sèries com ara Velvet, Las chicas del cable, Tiempos de guerra o Ciega a citas. A més, ha coescrit i dirigit els curtmetratges Bichos rarosMañana y La leoneraEl chino barreja el costumisme de Zombies party, l’humor negre de REC 3: Génesis o Train to Busan i les picades d’ullet a la realitat espanyola de El dia de la bestia per a contar la història d’una invasió zombi en un supermercat.

D’altra banda, durant el Festival tindrà lloc la taula rodona Dones Creadores del Fantàstic, en la qual quatre dones de diferents vessants artístiques posaran en comú els seus processos de creació en el camp del fantàstic. Participaran l’escriptora argentina Mariana Enríquez; la cofundadora del Etheria Film Festival (mostra de curtmetratges dirigits per dones), Heidi Honeycutt; la realitzadora i actriu alemanya Astrid Frank, un dels primers referents en la direcció de curtmetratges de terror, i la directora de Cerdita, Carlota Pereda.

A més, en les sessions principals es projectarà una campanya de reivindicació històrica del treball de dones cineastes en camps tan diversos com l’animació, els efectes especials i la direcció. Amb això, Sitges recupera la memòria de tota una sèrie de dones fonamentals del cinema de terror, fantàstic i ciència-ficció que han quedat enfosquides per la història. És el cas de Millicent Patrick, pionera del disseny d’efectes especials, o d’Alice Guy Blanché, directora de la primera pel·lícula de ficció de la història. En aquest context de la reivindicació femenina del fantàstic, la directora, programadora, productora i crítica de cinema Kier-La Janisse presentarà la versió revisada i ampliada de la seva obra House of psychotic women, que enguany celebra el seu desè aniversari. També oferirà una Masterclass en la qual comentarà la seva trajectòria al cinema de gènere.

Finalment, per a l’edició 2023 es presentaran els continguts d’un nou llibre sota el segell WomanInFan, titulat Mistress of Fan. Monstruos, pesadillas y criaturas engendrados por ellas, i la seva exposició paral·lela, sobre monstres dissenyats o creats sota la direcció de cineastes dones. L’objectiu és reforçar el valor històric del storytelling femení i la creació de referents per a les professionals actuals.

Indústria: Sitges FanPitch, Showrunners LAB i Film Financing Market

La tradicional competició de projectes de llargmetratge de ficció de gènere fantàstic, Sitges Pitchbox, ha estat rebatejada com Sitges FanPitch, per a definir un nou enfocament en la seva proposta. Els guanyadors no només tindran accés als premis habituals, sinó que optaran a una formació exclusiva en criteris de sostenibilitat i inclusivitat.

L’accés a Sitges FanPitch ja està obert a través de la plataforma Festhome i romandrà disponible fins al 22 d’agost. Sitges FanPitch preveu tres premis en forma de bosses de viatge per a accedir a mercats internacionals de gènere fantàstic. Aquesta edició de Sitges FanPitch està complementada amb el Showrunners LAB, un seminari d’introducció i assessorament sobre la figura del showrunner, una peça clau en les produccions de sèrie, mitjançant la presentació i anàlisi de dos models: el sud-americà i l’espanyol. La iniciativa convida els cinc projectes de sèrie seleccionats en la convocatòria de Sitges FanPitch a participar en aquest laboratori, que compta amb la col·laboració de dos destacats showrunners: Ruth García (Paraíso, Los protegidos, Perdida, El incidente) y Federico Durán Amorocho (Mil colmillos, El páramo).

El proper 11 d’octubre, en el marc del Festival de Sitges, es presentarà Film Financing Market, un mercat audiovisual que posarà en contacte inversors i productors audiovisuals, amb l’objectiu que esdevingui una referència mundial. Enguany es presentaran els objectius del Mercat, les bases de participació i el calendari per a la seva posada en marxa a l’octubre de 2023. En la jornada de presentació s’analitzarà i es reflexionarà sobre els avantatges de la inversió privada en la producció de continguts audiovisuals, així com sobre l’evolució tecnològica del sector, amb la col·laboració del Clúster Audiovisual de Catalunya, el despatx d’advocats Cuatrecasas i Triodos Bank.

El programa del Festival de Sitges per a la visibilització i la incorporació de la dona creadora en la cinematografia fantàstica presenta una convocatòria per a la realització d’un curt-teaser. Woman in Fan proposa amb aquest concurs la creació d’una peça per a la seva circulació en el mercat audiovisual. Així doncs, el curt teaser ha de servir com a mostra d’una idea de llargmetratge de tall fantàstic.

El programa amplia d’aquesta manera el seu camp d’actuació fins a la producció cinematogràfica per donar suport al treball de les cineastes dins de la indústria del gènere fantàstic. La Comissió d’avaluació seleccionarà deu projectes entre tots els presentats dels quals hi haurà un guanyador. Els nou finalistes i el projecte guanyador tindran dret a participar en diverses formacions del Sitges Fanlab durant la 55a edició del certamen. A més, la cineasta guanyadora disposarà d’un pressupost de 10.000 euros, que seran destinats íntegrament a la producció del curt-teaser guanyador, amb el suport del Sitges – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya en les funcions de producció del projecte. La presentació del projecte es realitzarà dins del marc de l’edició corresponent del Festival.

Premi Màquina del Temps

El director, productor i guionista britànic Edgar Wright rebrà el Premi Màquina del Temps a Sitges 2022. Wright va obtenir reconeixement mundial per primera vegada amb la seva trilogia Three Flavours Cornetto, que consta de Zombies PartyArma fatal Bienvenidos al fin del mundo, realitzada amb els actors Simon Pegg i Nick Frost, així com el productor Nira Park. Wright també va coescriure, produir i dirigir la pel·lícula de 2010 Scott Pilgrim contra el mundo. Amb Joe Cornish i Steven Moffat, va escriure Las aventuras de Tintín: El secreto del unicornio de Steven Spielberg (2011). A més, va crear la película d’acció criminal de 2017 Baby Driver, que es va convertir en un èxit mundial de taquilla, i el 2021 va dirigir i coescriure, amb Krysty Wilson-Cairns, Última noche en el Soho. El mateix any també va llançar la seva primera pel·lícula documental, The Sparks Brothers.

Sitges_22_PMT

El prolífic director de cinema de gènere Neil Marshall, també serà reconegut amb una Màquina del Temps. La seva carrera es va iniciar fa més de vint anys amb Dog Soldiers, una de les pel·lícules de terror britàniques más populars de tots els temps, seguit pel gran èxit de taquilla -aclamat per la crítica- The Descent, que va recaptar més de 50 milions de dòlars amb un pressupost de només tres milions. Marshall també és un dels directors més sol·licitats de la televisió actual, ja que va dirigir dos dels episodis més èpics de Joc de trons, els pilots de Black SailsConstantine i Timeless, i capítols destacables d’Hannibal i Westworld per a JJ Abrams. Al 2018, va dirigir i produir la luxosa nova versió de Lost in Space per a Netflix i al 2021 va estrenar The Reckoning. Sitges 2022 estrenarà The Lair, un retorn als orígens sobre una pilot que ha de sobreviure dins un búnker on s’hi amaguen armes biològiques.

El cartell

En l’actual era de la hiperconnexió i els metaversos, el festival de Sitges mira enrere i s’endinsa en els mons virtuals i enlluernadors de Tron (Steven Lisberger, 1982) per celebrar el seu quarantè aniversari. Visionari i pioner, el film protagonitzat per Jeff Bridges inspira el cartell de la 55a edició del certamen i convida a un viatge a l’altre costat de la pantalla.

Sitges_P

El cartell d’aquesta edició ha estat elaborat, un any més, per l’agència China dissenyar-la, que ha apostat per l’artista visual barceloní Sergi Delgado. Sobre el procés creatiu que han desenvolupat, comenten: “Per als que anem tenint una edat, és molt especial poder treballar al voltant d’un clàssic de la nostra infància i de la ciència-ficció com Tron, una obra més actual que mai amb paraules com metavers o realitat virtual colant-se en gairebé qualsevol conversa. Prenent com a inspiració l’univers gràfic en el qual Kevin Flynn es veu atrapat en penetrar en els circuits del seu ordinador, vam veure l’oportunitat de recuperar la gran icona del festival i, per primera vegada, cedir-li tot el protagonisme. Realitat virtual i Sitges, fusionats en una imatge concebuda des del digital i per al digital”.

Redaccióhttps://elcinefil.cat/
'El Cinèfil' és un mitjà de comunicació dedicat a analitzar, explicar i difondre l’univers del cinema en tota la seva amplitud. Parlem de pel·lícules, sèries i festivals i també organitzem tot tipus d'esdeveniments relacionats amb el cinema. Ens agrada dir que som una revista en xarxa i en català. En xarxa perquè, a banda del web, també aprofitem les xarxes socials per a difondre i comunicar novetats i reflexions sobre el setè art. I tot plegat ho fem en català perquè és la nostra llengua. Gaudeix i que el cinema t'acompanyi... SEMPRE!

Articles relacionats

2 COMENTARIS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents