El 54è Sitges – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, ha anunciat els primers noms de la seva programació. Una edició que mostrarà el ventall més ampli de tendències dins el cinema de gènere, a través de la varietat d’estils i mirades que conviuen en el panorama actual.
El director del festival, Àngel Sala, ha apuntat a la roda de premsa de presentació de l’edició d’enguany que l’organització “aposta pel format híbrid amb una presencialitat al màxim que es permeti i complementant-ho amb la plataforma online, especialment en el cas de les activitats o esdeveniments internacionals”.
Pel que fa als possibles canvis en els premis interpretatius en què no hi hagi distinció de gènere, tal com ha anunciat recentment el Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià per a la seva pròxima edició, la directora general de la Fundació Sitges, Mònica Garcia, ha afirmat que “no és el moment i seria contraproduent”. I ha afegit que “el paper de les dones protagonistes no està tan desenvolupat al mercat i a la indústria audiovisual; valorarem la mesura en un futur en què hi hagi una paritat real i el paper de les dones estigui al mateix nivell que el dels homes”.
Avanç de la programació
La sorprenent col·laboració entre el cineasta japonès Sion Sono i Nicolas Cage es materialitza a Prisoners of the Ghostland, un film d’acció i terror sobrenatural. Cage encarna un lladre de bancs que, enfundat en un vestit programat per autodestruir-se en cinc dies, buscarà una desapareguda Sofia Boutella.
El britànic Ben Wheatley (High-Rise) presentarà l’experiència sensorial i fosca d’In the Earth, ambientada en un món que cerca la cura d’un virus letal a través d’experiments realitzats al bosc. També es podrà veure Son, de l’irlandès Ivan Kavanagh, un drama de terror sobre el coratge d’una mare que haurà de decidir fins on està disposada a arribar per protegir el seu fill de forces malignes. El noir cantonès Limbo, de Soi Cheang, serà també a Sitges 2021 amb un drama policíac amb assassí en sèrie del prolífic director de Hong-Kong.
Del Japó arriba la comèdia de ciència-ficció Beyond the Infinite Two Minutes, dirigida per Junta Yamaguchi, en la qual el propietari d’un cafè descobreix que la seva televisió mostra imatges del futur, però només amb una antelació de dos minuts. Sound of Violence, amb el seu reguitzell d’assassinats explícits, serà també al Festival; un film d’Alex Noyer, visceral i sinestèsic. Llanto maldito, del director colombià Andrés Beltrán, és l’obra seleccionada per representar Sitges al Blood Window Showcase del Marché du Film de Cannes 2021. Horror pur en la història d’un matrimoni en crisi que viurà experiències paranormals.
Pel que fa als documentals, es veurà A Glitch in the Matrix de Rodney Ascher, un treball de caràcter científic i metafísic que es pregunta en un viatge suggeridor si l’ésser humà viu dins d’una simulació. I Seven Chances, la secció del Festival programada en col·laboració amb l’ACCEC (Associació Catalana de la Crítica i l’Escriptura Cinematogràfica) avança una de les seves propostes: The Amusement Park (1973). La pel·lícula perduda de George A. Romero, redescoberta i restaurada en 4K per la seva vídua, és un angoixant malson sobre la vellesa i el maltractament a la gent gran.
WomanInFan
La nova secció del festival, WomanInFan, neix amb la voluntat d’ajudar a millorar aquesta realitat en tres línies de treball principals: en primer lloc, posar llum en la memòria històrica de totes aquelles dones que han contribuït d’una manera o una altra a la història del cinema fantàstic, iniciant la creació d’un fons documental online de memorabilia; en segon lloc, sensibilitzar el talent femení envers del fantàstic com un llenguatge més, concedint tres beques, gràcies al suport de Vèrtix, per a tres cineastes sense bagatge en el fantàstic però amb una inicial trajectòria cinematogràfica destacada; i, per últim, promovent la visibilització de la dona cineasta en el cinema de gènere per tal que la indústria audiovisual del país confiï aquest tipus de projectes a futures productores, directores i guionistes. En aquest sentit, el festival amplia les seves funcions per tal de produir un curtmetratge anual escrit i dirigit per dones dins d’una convocatòria oberta.
Dins la programació de Sitges 2021 no hi faltaran les últimes novetats del fantàstic dirigit per dones, que es podran veure en diferents seccions del certamen. Hi haurà títols com Censor, de la britànica Prano Bailey-Bond. Terror ‘vuitanter’ en el qual una censora de pel·lícules interpretada per Niamh Algar (Raised by Wolves) decideix investigar la desaparició de la seva germana.
The Blazing World, de la debutant nord-americana Carlson Young, proposa una aventura èpica als racons més foscos de la imaginació, amb un repartiment integrat per Dermot Mulroney o el veterà Udo Kier. La canadenca Amelia Moses dona la volta al mite de l’home llop a Bloodthirsty, una història de terror amb una jove cantant d’instints salvatges.
El divertit documental Alien on Stage, de Lucy Harvey i Danielle Kummer, segueix un grup de conductors d’autobús i integrants d’una companyia de teatre amateur de Dorset (Regne Unit) en el seu objectiu de crear una obra única: una adaptació del film Aliens.
Sitges Clàssics: homes llop i recuperacions de cinema espanyol
El mite de l’home llop impregna el cartell de Sitges 2021 i motiva la retrospectiva ‘La bèstia interior’, amb alguns dels millors títols del subgènere produïts durant un període de quatre dècades. El clàssic The Wolf Man (George Waggner, 1941) amb Claude Rains, obre aquesta retrospectiva que continua amb cintes com El bosque del lobo (Pedro Olea, 1970), Nazareno Cruz y el lobo (Leonardo Favio, 1975), El retorno del hombre lobo (Paul Naschy, 1981), The Howling (Joe Dante, 1981) i An American Werewolf in London (John Landis, 1981).
Sitges Clàssics recuperarà dues cintes espanyoles. La primera és El extraño viaje, de Fernando Fernán Gómez, una obra de culte escrita a partir d’un argument de Luis García Berlanga en la qual la monotonia d’un petit poble només es trenca els dissabtes, quan arriba un grup musical de Madrid a amenitzar la vida dels seus habitants. La segona proposta és la projecció remasteritzada en 4K d’El día de la bestia, d’Álex de la Iglesia, una de les grans fites del fantàstic estatal contemporani.
‘Historias para no dormir’
Cinquanta anys després de la seva estrena, Historias para no dormir torna amb una combinació del millor del gènere de suspens amb el poder i talent del cinema modern. Rodrigo Cortés, Rodrigo Sorogoyen, Paco Plaza i Paula Ortiz han realitzat quatre relats autoconclusius que s’estrenaran en primícia a Sitges 2021 i que faran gaudir als nous espectadors de versions actualitzades de les millors històries de Chicho Ibáñez Serrador.
Es tracta d’una producció de VIS i les productores Prointel i Isla Audiovisual per a Amazon Prime Video i RTVE que recupera el format de suspens que va revolucionar el panorama audiovisual dels anys 60.
El cartell
La imatge de Sitges 2021, basada en el concepte d’home llop, protagonista d’aquesta edició, ha estat creada per l’agència China Madrid. Els seus autors expliquen que “ha estat molt interessant treballar amb un imaginari tan potent com el del leitmotiv d’enguany, però intentant transcendir la pura iconografia de la bèstia, que ja és gairebé pop, i buscant suggerir una conversa molt més àmplia. I afegeixen, “per això ens va semblar que el naip podria ser un objecte molt atractiu per a reflectir això. Subvertir una d’aquestes figures i mostrar que tots tenim un dret i un revés”.
El cartell és obre de la il·lustradora Carmen García Huerta, creadora d’algunes de les imatges més poderoses dels últims anys. Per a l’agència, “ha estat tot un plaer, i ha portat la idea a un univers il·lustrat ple de matisos i subtileses. I ha trobat una curiosa simbiosi entre la brutalitat i la delicadesa”.