Feia molts anys que no passava i aquest 2019 el premi gros s’ha quedat a prop de casa. La pel·lícula basca amb coproducció catalana El hoyo no només s’ha endut el premi del jurat a la millor pel·lícula sinó que també marxa de Sitges amb el guardó als millors afectes especials. Per si fos poc també els espectadors ha avalat la decisió amb el premi del públic. A més, el debutant director Galder Gaztelu-Urrutia també ha aconseguit el premi de la crítica al millor director novell. Aquesta distopia protagonitzada pel català Ivan Massagué que transcorre en una espècie de presó per nivells ha convençut jurat, crítica i públic amb una barreja de claustrofòbia, originalitat i una història que té un rerefons de crítica a la cobdícia humana.
Un altre film multipremiat ha estat el brasiler Bacurau dels directors Kleber Mendonça Filho, Juliano Dornelles que s’han endut dos guardons a la millor direcció el del jurat i el de crítica. Una altra distopia sobre la desaparició dels pobles que també ha convençuts el Jurat Carnet Jove que l’ha votat com a millor film i que suma així nous guardons des que va guanyar el premi del Jurat al Festival de Cannes.
També la cinta franco-belga Adoration torna a casa amb més d’un premi. En aquest drama a mig camí entre la road movie i la muntanya russa d’emocions entre dos joves ha guanyat el premi Méliès d’Argent a la millor pel·lícula i el premi especial del jurat. El film de Fabrice du Welz també ha aconseguit una menció especial als seu intèrprets protagonistes Thomas Gioria i Fantine Harduin i el premi a la millor fotografia per Manu Dacosse.
El premi al millor actor ha estat pel estatunidenc Miles Robbins per Daniel isn’t real mentre que la millor interpretació femenina més celebrada ha estat la de l’actriu anglesa Imogen Poots. El millor guió segons el jurat és el de Judy & Punch obra de Mirrah Foulkes.
La industria catalana té més motius d’alegria ja que no només El hoyo s’ha endut premis a casa. La directora de Laos Mattie Do ha guanyat el premi a la millor direcció de la sessió Noves Visions per la coproducció catalana The long walk. La millor pel·lícula de la secció ha estat per la finlandesa Dogs Don’t Wear Pants. Per altra banda, el director Marc Martínez Jordán suma el seu segon premi Paul Naschy-Brigadoon de la seva carrera pel curtmetratge Tu último día en la Tierra. El realitzador de Framed ja va guanyar aquest guardó l’any 2015 amb Caradecaballo.
PALMARÈS SITGES 52
Secció Oficial Fantàstic a competició - Advertisement -
Millor pel·lícula Millor direcció Millor interpretació masculina Millor interpretació femenina Millor guió Millors efectes especials Millor fotografia Millor música Premi especial del jurat Gran Premi del públic a la millor pel·lícula Millor curtmetratge de gènere fantàstic Menció als nens d’Adoration Menció a la pel·lícula Achoura
Noves Visions Millor pel·lícula Millor direcció Millor curt Noves Visions Petit Format Noves Visions Menció 1 Noves Visions Menció 2 Noves Visions Menció 3
Panorama Fantàstic Premi del públic a la millor pel·lícula
Midnight X-treme Premi del públic a la millor pel·lícula
Focus Àsia Premi del públic a la millor pel·lícula
Sitges Documenta Premi del públic a la millor pel·lícula
Méliès d’Argent a la millor pel·lícula Méliès d’Argent al millor curt
Blood Window Premi Blood Window
Òrbita Millor pel·lícula Òrbita
Jurat de la crítica Premi de la crítica José Luis Guarner Premi Citizen Kane al director revelació
Carnet JOVE Premi Jurat Carnet Jove al millor llargmetratge de gènere fantàstic Bacurau, de Kleber Mendonça Filho & Juliano Dornelles Premi al millor llargmetratge d’animació Premi al millor curtmetratge d’animació
Brigadoon Premi Brigadoon Paul Naschy
Sitges Cocoon Premi a la millor pel·lícula Sitges Cocoon
SGAE Nova Autoria Millor direcció Millor direcció Millor música Millor guió Millor guió |