‘Sinjar’ i les dones trencades per la guerra

Una de les pel·lícules més esperades del cinema català per aquest 2021 és Sinjar, la nova aposta de la directora Anna M. Bofarull (Barcelona 1714) que s’endinsa en un marc de guerra global. “És una història sobre pèrdua d’éssers estimats en un context de guerra en el qual hi estem tots ficats sense ser-ne plenament conscient”, explica la realitzadora que també ha escrit el guió del film. El llargmetratge és una triple història coral de tres dones que directament o indirecta han estat víctimes d’Estat Islàmic. Segons la directora les tres històries, que bàsicament parlen d’emocions, s’aniran creuant i amb moments durs i cruels com no pot ser d’una altra manera quan parlem de conflictes bèl·lics.

Marcades per la guerra

La Carlota (Nora Navas) és una dona de mitjana edat que busca el seu fill, que recentment s’ha unit a la jihad. En altres latituds, a Hadia (Halima Ilter) és una esclava sexual yazidita, empresonada en una casa a Síria juntament amb tres dels seus fills. No massa lluny de Síria, l’Arjin (Iman Ido Koro) és una jove que aconsegueix fugir de la captivitat i unir-se a les milícies kurdes. Fins on estaran disposades a arribar per recuperar les persones que més estimen? Aquestes són les tres històries que explica Sinjar, una producció de KaBoGa amb la participació de TV3, amb un equip format majoritàriament per dones tant davant com darrere les càmeres amb Lara Vilanova com a directora de Fotografia.

“Per abordar aquesta intimitat femenina que busca el film he treballat amb un equip format majoritàriament per dones que han estat molt respectuoses amb el que preteníem posar en escena”

La pel·lícula ha volgut buscar la veracitat al màxim fins el punt que l’actriu Iman Ido Koro va ser realment segrestada per Estat Islàmic i tractada com una esclava. “Era molt important ser conscients que treballàvem amb emocions molt reals”, puntualitza Bofarull. El rodatge va comptar amb molt personal de la comunitat yazidí en localitzacions reals com emplaçaments militars de la zona.

Sinjar bofarull

Sinjar es va començar a rodar el febrer del 2020 al Kurdistan iraquià, escenari de dues de les històries del film, gravades en localitzacions reals a l’Orient Mitjà. L’enregistrament d’aquesta part va acabar al març, en ple esclat de la pandèmia de la Covid-19, fet que va provocar que l’equip de rodatge s’hagués de confinar en una casa a Duhok (Irak). Posteriorment van haver de ser repatriats per l’exèrcit. El film es troba en fase de postproducció i a la cerca d’un festival internacional on estrenar.

Una trama propera i llunyana

El rodatge de la tercera història se centra a Barcelona, amb el personatge de la Carlota, interpretada per l’actriu Nora Navas, acompanyada al repartiment per Guim Puig, Luisa Gavasa, Franz Harram, Àlex Casanovas i Mercè Rovira. La trama catalana de la història va ser rodada durant dues setmanes entre Barcelona, Tarragona i Sant Boi. Sinjar va ser seleccionada a L’Atélier – Cinéfondation del Festival de Canes 2019 i va ser finalista en la segona ronda del Sundance Creative Production Lab.

JR Armadàs
JR Armadàs
Nascut als anys 80 (amb tot el que això comporta) Joan Ramon Armadàs és Llicenciat en Dret i Periodisme per la UPF. Ha treballat en premsa local a Sant Cugat i en premsa internacional com a corresponsal al Regne Unit i la Xina. Com a escriptor ha publicat tres novel·les, diversos relats curts i ha estat editor d'Edicions Xandri durant 6 anys. En l'àmbit cinematogràfic ha escrit i dirigit dos curtmetratges i és el co-director del Sant Cugat Fantàstic i La setmana del Cinema en Català. També ha fet de cap de premsa d'unes quantes pel·lícules catalanes. Des del 2016 és el capità d'aquest vaixell periodístic i cultural anomenat 'El Cinèfil'.

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents