Sexe, drogues i nostàlgia

- Advertisement -

Trainspotting va ser un hit. Una pel·lícula transgressora, original, gamberra i per sobre de tot carismàtica. És molt difícil “fabricar” un èxit d’aquest tipus. Fenòmens com aquest no es creen sinó que surten del cor i la genialitat dels creadors fent cinema en llibertat. És per això que Trainspotting es va convertit en un film de culte gairebé a l’instant. Un llargmetratge que 20 anys després no només manté la seva essència i que no ha envellit gens. Els que hem envellit som nosaltres… i el director, i els actors, i el guionista…

Trainspotting 2

- Advertisement -

Trainspotting 2 és un producte. Això no té perquè ser dolent però el de intentar emular l’èxit d’una pel·lícula de culte provoca que certs aspectes es vegin forçats i que, per tant, es perdi l’espontaneïtat. I (ja ho dic ara) aquesta que ens ocupa no és una pel·lícula dolenta. La vaig gaudir com segurament la gaudiran la majoria dels que van frisar amb la primera. Ara bé, i permeteu-me la metàfora: surts del cine amb síndrome d’abstinència. Has tingut una dosi, una bona dosi, però mai no és com aquell primer cop…

- Advertisement -

El director Danny Boyle no és un il·lús. Sap perfectament que el seu film pecarà de tot això que estem dient i, conscient, fins i tot en fa befa i referència. Hi ha moltes referències a la nostàlgia, al “temps passats sempre foren millors” i a la maduresa (nostra i seva com a cineasta). I si la pel·lícula s’aguanta i té interès és perquè afortunadament els personatges mantenen intacte el carisma de fa 20 anys. Amb un guió i un muntatge molt més pla i “estàndard” continuen brillant la meravellosa fotografia d’interiors decadents i de primers plans punyents.

És Trainspotting 2 una bona pel·lícula? No podem dir que no. Entretinguda? Sí. Bones interpretacions? També. A més la pel·lícula és conscient de les seves limitacions i fins i tot s’hi recrea. Hi ha un moment on un personatge diu “ets com un turista a la teva pròpia joventut”. Això és exactament el que fem un viatge al passat amb protagonistes del present. Amb referència a les “modes” del present com la viagra, els runners, les xarxes socials i els vols low-cost. En resum, és una digne continuació. I ja està. Com a mínim no han ultratjat Trainspotting.   

Veredicte

El millor: el carisma dels personatges es manté i tot plegat continua sent un bon entreteniment.

El pitjor: no té ni l’ànima ni la frescor de la primera. Les comparacions són odioses.

Nota: 6,5

- Advertisement -
JR Armadàs
Nascut als anys 80 (amb tot el que això comporta) Joan Ramon Armadàs és Llicenciat en Dret i Periodisme per la UPF. Ha treballat en premsa local a Sant Cugat i en premsa internacional com a corresponsal al Regne Unit i la Xina. Com a escriptor ha publicat tres novel·les, diversos relats curts i ha estat editor d'Edicions Xandri durant 6 anys. En l'àmbit cinematogràfic ha escrit i dirigit una pel·lícula i sis curtmetratges i és el co-director del Sant Cugat Fantàstic i La setmana del Cinema en Català. També ha fet de cap de premsa d'unes quantes pel·lícules catalanes. Des del 2016 és el capità d'aquest vaixell periodístic i cultural anomenat 'El Cinèfil'.

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents