El Festival Internacional de Cinema Social de Catalunya, el Clam, escalfa motors per a la seva 18 a edició, que se celebrarà conjuntament entre Manresa, Navarcles i Sant Fruitós de Bages del 23 de setembre al 2 d’octubre.
Alguns títols confirmats del Festival han passat per certàmens com Canes, Venècia, Berlín o Sant Sebastià i que el Clam presentarà en estrena catalana. Alguns títols confirmats són:
Triangle of Sadness, de Ruben Östlund
La Palma d’Or al millor film en el Festival de Canes encapçala el llistat de títols confirmats del Festival, on la projecció d’aquest serà l’estrena a Catalunya. El film del director suec Ruben Östlund, es va emportar la seva segona Palma d’Or, havent guanyat la primera per The Square el 2017. Aquesta nova pel·lícula compte amb un gran elenc d’actors com Woody Harrelson, Dolly De Leon, Zlarko Buric o Iris Berben. Tots, a una història de comèdia implacable situada en un vaixell de luxe anant cap al no-res i liderat per un capità existencialista, disposat a enderrocar qualsevol rastre de la societat de consum… Amb una de les escenes més provocadores i incorrectes de la història del cinema, la pel·lícula va causar furor a les sales de la ciutat francesa, i esperem que no sigui menys al territori català.
Un beau matin, de Mia Hansen-Love
De la secció oficial del Festival de Canes 2022 ve, Un beau matin, protagonitzada per Léa Seydoux, l’estrella francesa, interpreta a una noia que té un pare patint una forta malaltia neurodegenerativa. Les dificultats per garantir-ne una cura decent es combinaran amb els intents per restablir la seva pròpia vida sentimental. Un nou pas endavant en la carrera fulgurant de la meravellosa realizadora Mia Hansen-Love, directora de El porvenir i Bergman Island.
Un año, una noche (2022), d’Isaki Lacuesta
El gironí Isaki Lacuesta, un nom repetit entre el públic i la crítica amant del cinema europeu contemporani, presenta Un año, una noche, la pel·lícula amb què va guanyar el premi del jurat Ecumènim al millor film en el Festival de Berlín de 2022. La Noémie Merlant i el Nahuel Pérez Biscayart, protagonitzaran aquesta història sobre les conseqüències del atemptat a la sala Bataclan de París.
Peter Von Kant, de François Ozon
El film d’obertura del darrer Festival de Berlín, aterra al Clam. Peter Von Kant, de François Ozon, és una adaptació del clàssic homònim de 1972 de Rainer Werner Fassbinder. Amb un càsting compost per Isabelle Adjani, Denis Ménochet I Hanna Shygulla, la pel·lícula, com el director, pot esdevenir una peça clau en el cinema europeu modern.
Broker, d’Hirokazu Kore-Eda
Després de guanyar la Palma d’Or de Canes amb Un asunto de familia, Kore-Eda ens ofereix un dels treballs més emotius amb Broker, un film sobre un nadó aparentment segrestat per dos perduts que reconstrueixen una unitat familiar al seu voltant. El gran i reconegut actor internacionalment, Song Kang Ho, va guanyar el premi al millor actor al Festival de Canes 2022, juntament amb el Premi del Jurat Ecumènic al millor film.
R.M.N., de Cristian Mungiu
Provinent de la secció oficial del Festival de Canes 2022, arriba la pel·lícula del director romanès Cristian Mongiu, R.M.N. Després de guanyar la Palma d’Or amb 4 mesos, 3 setmanes i 2 dies, de proclamar-se referent de la crítica social i de guanyar el títol com “millor cineasta del seu país”, Mungiu ens proposa una història dramàtica que té lloc a un poble multiètnic de Transsilvània.
The natural history of destruction, de Sergei Lotznitsa
Aquest documental del director ucraïnès Sergei Lotznitsa, parla dels fets bèl·lics de fa 80 anys a Alemanya. El documental es va projectar a Canes, fora de competició, i segons els espectadors, glaça la sang i mostra una comparació amb la nostra contemporaneïtat, tremendament oportuna.
Coma de Bertrand Bonello
Havent passat per la secció oficial del Festival de Berlín 2022, tenim Coma, un atreviment formal que agafa la quotidianitat de la pandèmia, combinant-la amb animació i live-action, on la protagonista viatja pels seus somnis i la realitat. El director francès de Nocturama i Casa de tolerancia se li considera una pedra fonamental del cinema contemporani.
Girasoles Silvestres, de Jaime Rosales
El Barceloní que en edició passada va guanyar el Premi d’Honor del festival, Jaime Rosales, torna amb una cinta completament banyada de reivindicació feminista. Ana Castillo i Oriol Pla, ens serveixen el relat d’una mare que lluita per defensar els seus fills metre reconstrueix la seva vida sentimental. El film també formarà part de la Secció oficial del Festival de Sant Sebastià 2022.