spot_img
spot_img
Inici Blog Pàgina 3

Liam Neeson s’enganxa com pot per reviure la comèdia paròdia a ‘The Naked Gun’

0

La comèdia absurda torna amb força. O, almenys, això és el que podem pensar amb el nou tràiler de The Naked Gun. La mítica saga d’humor absurd dels anys 80 reviu amb una nova entrega amb Liam Neeson de protagonista. No sabem si estarà a l’altura de Leslie Nielsen, però pel que hem pogut veure, tot indica a una resurrecció de l’spoof movie!

Una saga icònica que perdura

Han passat més de trenta anys d’ençà de la darrera entrega de la saga The Naked Guni semblava que tant ella com el gènere que l’incloïa, la comèdia paròdia, estaven tocats de mort. Després d’una explotació incommensurable amb scaries movies i similars, la paròdia absurda havia fugit del nostre radar. Així doncs, relegat del cinema, el gènere ha sobreviscut com ha pogut a xarxes com TikTok o programes d’sketchs… fins ara.

Basada en una sèrie fracassada de només sis episodis, Police Squat, la primera entrega de The Naked Gun (aquí coneguda com Agárralo como puedas) és considerada una obra mestra del cinema de comèdia. A partir de la premissa d’encadanar situacions absurdes tractades de forma seriosa, i amb Leslie Nielsen interpretant al mític Frank Derbin, la saga ha sabut perdurar en l’imaginari col·lectiu.

Un equip a l’altura de la tasca

Així doncs, en aquesta ocasió serà Liam Neeson qui agafi el relleu. Interpretant a Frank Derbi Jr., fill del protagonista original, haurà de seguir els passos del pare i salvar el món passant per tota mena de situacions estrafolàries. Algunes d’aquestes ja les hem pogut tastar al primer tràiler. Al seu costat completen el repartiment Pamela Anderson, Paul Walter Hauser, CCH Pounder, Kevin Durand, Cody Rhodes, Liza Koshy, Eddie Yu, i Danny Huston

A més a més, el projecte també compta amb noms de pes darrere les càmeres com Seth MacFarlane (Family Guy) coescriu i produeix. Per la seva banda, Akiva Schaffer (The Lonely Island, Popstar) dirigeix. Ambdós tenen una trajectòria consolidada en l’humor intel·ligent i irreverent, cosa que ens fa pensar que estem davant d’una comèdia cuidada i fidel a l’esperit original.

La nefasta influència del televisor sobre el cinema

0

El remake de Ben Hur, que havien fet primer Fred Nibblo i després William Wyler, em va fer pensar una vegada més en la buscada supeditació a la televisió del cinema actual, simplement per qüestions crematístiques. Des de fa ja alguns anys, les pel·lícules comercials estan pensades pel seu destí més important: el passi per la televisió (i altres mitjans electrònics com tauletes o telèfons intel·ligents). Es veurà bé en una pantalla molt més petita? Què cal fer per mantenir l’atenció dels espectadors quan no la veu en una sala de cinema? Això és el que pensen els productors. I donen ordres als directors (en aquest cas són uns “mandaos” perquè  busquin recursos eficaços per ser un èxit en els nous formats).

Això fa que les formes de narrar les pel·lícules  siguin més televisives que cinematogràfiques. En el nou Ben Hur, batejat com Ben Hur (2016), i com en la majoria de pel·lícules, les escenes intimistes semblen telemovies (i les escenes d’acció són calcades als videoclips). I que consti que no tinc res en contra dels telemovies ni els videoclips on es poden trobar autèntiques obres mestres. En les primeres, hi ha més paraula que imatge, en els segons un ritme de vertigen. Els productors (penso que els directors compten molt poc en aquests films) que apliquen aquesta filosofia, més comercial que artística, s’obliden que el cinema havia estat considerat com un art (el setè) gràcies a que , després de molts esforços, havia aconseguit un llenguatge diferenciat. Ara s’ha perdut, gràcies a aquests plantejaments de màrqueting, on la pela és la pela, ja se sap. Em costa trobar alguna pel·lícula actual que contingui per exemple, una metàfora visual, tot és diàleg (més o menys afortunat o intel·ligent) que, a més és ple de redundàncies, tot justificat perquè la televisió no es veu sinó que s’escolta i l’espectador no està atent a la pantalla al cent per cent.  Per això se li han de repetir les coses de diferents maneres per aconseguir que l’espectador les capti ja que a vegades no aprofiten anar al lavabo quan fan els anuncis.

benhur1280jpg-312f5b_1280w

Les escenes d’acció del nou Ben-Hur (2016) i la majoria de films similars (èpics o d’acció) es narren de forma barroera, bellugant molt la càmera per no deixar veure res, així no es veu cap defecte. No hi ha cap muntatge digne d’aquesta paraula. De fet, amb un bon equip i mitjans econòmics qualsevol podria fer aquestes escenes. No cal tenir cap talent especial. Per il·lustrar el que  dic només caldria comparar les dues seqüències més famoses dels anteriors Ben Hur, la carrera de quadrigues i la batalla naval. I amb això no vull dir que els temps passats fossin  millors, ni de bon tros, jo penso que el cinema actual digne és molt millor que el d’abans. Jo només parlo d’aquest cinema espectacle que, de fet, es pensa només per a la televisió i que ha quedat com a un híbrid.

Cybernatural

Això passa també amb les comèdies en les quals no hi ha cap subtilesa tipus Billy Wilder o Ernst Lubitsch (o Berlanga) per entendre’ns, i on tots els gags es resolen a base de crits i garrotades;  només cal veure els celebrats Polonia o Crackòvia com a models il·lustres i com a models d’un humor barruer que també s’està imposant en el cinema. El cas de Cuerpo de élite, produït per Atresmedia, és la mostra més vergonyosa de la manca de talent i la demostració de la desaparició de l’humor intel·ligent substituït  per l’humor primari, el de garrotades i saltamartí (garrotazo y tente tieso que es feia molt millor en el cinema mut). Sortosament, fora del cinema espectacle encara hi ha productors i directors que lluiten perquè el cinema continuï sent un art.  Sort en tenim d’ells.

Crònica dels nefastos anys cinquanta al franquisme 

0

En el primer assaig publicat, Meditaciones del Quijote (1914), el filòsof José Ortega y Gasset (1883-1955), escrivia la seva mítica frase que ha passat a la posteritat: «Jo soc jo i les meves circumstàncies». Amb aquest assaig iniciava la seva etapa com a perspectivista, una doctrina filosòfica que sosté que tota percepció i ideació és subjectiva, cosa que afavoreix que l’individu miri la seva realitat des de la seva veritat, que pot ser contradictòria respecte de la dels altres. Tot i que la frase ha transcendit a la cultura popular, no sempre s’interpreta correctament, potser, en part, per ser incompleta en la seva representació popularitzada. De fet, el determinisme que sembla indicar la frase en realitat reflecteix tot el contrari. 

Ell mateix ho indica en uns paràgrafs més endavant quan es pregunta: «Quan ens obrirem a la convicció que l’ésser definitiu del món no és matèria ni és ànima —no és alguna cosa determinada—, sinó una perspectiva?». És llavors quan el sentit de la popular sentència es comprèn millor en llegir el text complet, que és el següent: «Jo soc jo i les meves circumstàncies, i si no la salvo a ella no em salvo jo». Si bé pot ser cert que el constructe social, inventat o realitzat, pot generar unes limitacions, és en el moment en què donem un significat a aquestes limitacions i ho incorporem a la nostra vida com a part d’un mitjà entès per mi, que és llavors quan puc salvar aquestes circumstàncies i, de retruc, em salvo a mi. És a dir, ja no visc des d’una inconsciència o un silenci, sinó que visc des de la lucidesa de què puc explicar per què les coses són així i com han estat per a mi, cosa que pot tenir un significat i, consegüentment, induir a una salvació des d’un punt de vista filosòfic. 

Contrapaso

A més, Ortega i Gasset advocava en el seu assaig per la importància de la cultura: «La cultura ens proporciona objectes ja purificats, que mai van ser vida espontània i immediata, i avui, gràcies a la tasca reflexiva, semblen lliures de l’espai i del temps, de la corrupció i del caprici. Formen com una zona de vida ideal i abstracta, flotant sobre les nostres existències personals, sempre atzaroses i problemàtiques». El filòsof remarcava el valor de la cultura com a instrument d’aprenentatge, i remarcava quin estil seria el més adequat: «Qui ens vulgui ensenyar una veritat que no ens la digui: simplement que hi al·ludeixi amb un breu gest, gest que iniciï en l’aire una ideal trajectòria, lliscant-nos per la qual arribem nosaltres mateixos fins als peus de la nova veritat». 

I és en aquest sentit, emulant la pedagogia de l’al·lusió que Ortega reivindicava en el seu text, que l’artista madrilenya Teresa Valero recull el repte de mostrar-nos la ciutat de Madrid el 1956 a través d’un relat de ficció històrica, on la trama principal s’emmarca en el gènere negre, una excusa narrativa per mantenir l’atenció del lector gairebé sense adonar-nos-en, com era la realitat de la societat del moment. Aquest repte el va portar a una feina de quatre anys, que finalment es va concretar al còmic Contrapaso. Los hijos de los otros (Les enfants des autres, 2021), publicat en castellà per Norma Editorial i en francès per l’editorial belga Dupuis.

Contrapaso

És la primera obra completa, guió i dibuix, de Teresa Valero, amb una àmplia experiència en l’àmbit del còmic (amb diverses obres destacades com a guionista), de l’animació i de l’ensenyament, com a professora de diferents matèries a universitats i escoles d’art. Contrapaso és un projecte titànic concebut com una trilogia, amb una extraordinària planificació i disseny de personatges, i una excepcional documentació per aconseguir una representació versemblant de l’època, circumscrivint la història amb personatges i esdeveniments reals, tant els que apareixen als llibres d’història com aquelles vivències més personals relatats pels protagonistes anònims del moment i, també, per la recopilació d’anècdotes viscudes pels familiars directes de l’autora. 

El primer volum de Contrapaso es publica el 2021 quan l’autora té cinquanta-dos anys, en plena maduresa artística, amb una lloable intenció de mostrar-nos les vicissituds que vivien els ciutadans durant el franquisme, en un moment convuls com era la dècada dels cinquanta, amb tota la complexitat que això suposa. I el seu talent i experiència necessita, bàsicament, d’una cosa: de temps per poder treballar, temps per a la documentació, per llegir, visionar i fer entrevistes, visitant llocs i entitats, per, finalment, preparar el guió, el dibuix i tot el que suposa, amb el guió gràfic, el disseny artístic, el color, el paisatge, el vestuari, la caracterització, etc. És per això que és important destacar la confiança de les editorials que han finançat una obra magna d’aquestes característiques. I la dels lectors que han permès donar continuïtat a l’aposta empresarial.

Contrapaso

I aquesta aposta s’ha consolidat amb la publicació al març de la segona part, amb el títol Contrapaso. Mayores con reparos (Contrapaso 2, 2025), de nou amb guió i dibuix de l’autora, que ha tornat a dedicar quatre anys a la concepció i producció de l’obra, sense perdre gens ni mica de la qualitat manifestada en l’anterior número, ben al contrari. Tot i que sí que hi ha hagut un canvi significatiu al sector en el període de temps entre les dues publicacions, que ha portat l’autora a incorporar una nota als crèdits finals d’aquest volum amb la contundent afirmació següent: «L’autora no ha fet ús d’IAs generatives per a la creació d’aquesta obra». 

Ortega i Gasset deia que l’acte específicament cultural és el creador, i alertava dels perills del procés creatiu i del seu consum: «Cal que no hieratitzem la cultura adquirida, preocupant-nos més de repetir-la que d’augmentar-la». En certa manera, fa més d’un segle que ens alertava sobre el perill de conformar-nos a replicar allò que ja existeix, que en el cas del sector del còmic pot comportar una precarització notable de les condicions de treball dels artistes i participants a la cadena d’edició. Els promotors de les intel·ligències artificials generatives que aprenen dels treballs previs d’autors que no han donat el seu consentiment haurien de llegir més Ortega y Gasset, potser se sorprendrien en sentir-se retratats a La rebelión de las masas (1927-1930), un dels llibres més importants de la història del país.

Contrapaso  

José Ortega y Gasset mor a Madrid el 18 d’octubre de 1955, on havia viscut en l’última dècada després d’un obligat exili per evitar les possibles represàlies per part de la dictadura, encara que sense recuperar la càtedra de metafísica que havia guanyat el 1910 a la Universidad Central (més tard, Universidad de Madrid entre 1943 i 1970, precedent de l’actual Universidad Complutense de Madrid). La seva mort va provocar, a tall d’homenatge, una improvisada i tumultuosa manifestació estudiantil, que es va allargar en el temps, estesa a tot l’any següent i posteriors (la llavor ja estava plantada), amb diferents faccions contràries al règim, intel·lectuals i estudiants universitaris, fins i tot evidenciant un batec de desafecció des del sí del règim. Els disturbis van arribar a provocar el febrer del 1956 la destitució del Ministre d’Educació Nacional, el catedràtic Joaquín Ruiz-Giménez (1913-2009), recordat posteriorment per ser el primer Defensor del Poble entre el 1982 i el 1987, ja en democràcia parlamentària. 

Aquestes manifestacions estudiantils apareixen com a part essencial en els dos còmics de Valero, protagonitzats per una parella de periodistes que són cadascun l’antítesi de l’altre: un ja madur amb molts anys d’experiència i ben relacionat amb la policia, falangista però no franquista (aparentment, sembla que hi havia persones que pensaven així), i el novell periodista fill d’un jove comunista francès assassinat, i que és adoptat pel seu autoritari i estricte oncle, militar del règim. L’elenc de personatges secundaris és un reflex de la societat del moment, en què l’autora dedica una atenció especial al paper de la dona, representada de diferents maneres: amb la cosina del jove periodista que s’ha independitzat, repudiada pel seu pare, i que treballa com a dibuixant de còmics i il·lustradora en revistes femenines, exalçant un model de dona molt allunyat de les seves creences; la seva mare, i mare de quatre nenes, que compleix amb el paper que promocionava el pensament nacional catòlic; i la dona del servei, que actua com a segona mare i criada, homenatjant tantes dones que van haver de criar els fills dels altres. La trama del primer volum tindrà a veure, precisament, amb el robatori de nadons amb el vistiplau de religioses i metges corruptes. 

Contrapaso

El segon títol esdevé immediatament després del primer, a finals del 1956, tot i que comença amb una sensació agredolça, ja que, tot i que s’indiquen que continuen les manifestacions de protesta contra el règim, d’altra banda, coincideix amb el final del rebuig internacional a la dictadura del General Franco. «Després de la signatura dels Pactes de Madrid, s’estableixen al territori espanyol cinc bases militars nord-americanes. Espanya ingressa a l’ONU i els EUA parlen d’integrar-la a l’OTAN… Els falangistes perden influència al govern i els tecnòcrates de l’Opus Dei la guanyen», indica Valero a la introducció. 

Aquesta segona part funciona com a memòria històrica i denuncia els problemes d’habitatge de la capital provocat per l’èxode massiu de població rural a la recerca de feina. També de l’abús en tots els sentits per part de polítics i empresaris, així com de la corrupció imperant al règim. Tot i que la trama principal està relacionada amb el desembarcament dels grans estudis cinematogràfics estatunidencs, atrets per la mà d’obra barata i les condicions de treball, que afavoreix que reinverteixin els beneficis obtinguts en més produccions que, per cert, es graven en dues versions, una de censurada per al mercat local i una altra de no censurada per al mercat internacional. Al còmic l’autora ficciona lliurement com s’hagués rodat el documental Notes sur l’émigration: Espagne 1960 (1962), dirigit per l’espanyol Jacinto Esteva i el francès Paolo Brunatto, de vint minuts però suficients per mostrar la misèria i el subdesenvolupament existent a Espanya. Actualment, és possible veure-ho íntegrament i en la seva forma original al canal de Youtube de la Filmoteca de Catalunya, una dada important tenint en compte que el règim va manipular l’àudio per alterar el missatge original del documental. Una cosa que estaven acostumats a fer habitualment des del NO-DO, acrònim de Noticiaris i Documentals, el noticiari propagandístic del règim franquista i que es projectava a les sales de cinema espanyols abans de l’inici de la pel·lícula, entre 1943 i 1981, pel·lícules també mutilades per la censura, com recull Valero al seu còmic, evidenciant com era de ridícul tot allò relacionat amb unes decisions demencials. 

Deia Ortega y Gasset en aquell primer assaig, en el seu afany de reivindicar el perspectivisme, que «els que viuen al costat d’una cataracta no perceben el seu estrèpit: cal que posem una distància entre allò que ens envolta immediatament i nosaltres, perquè als nostres ulls adquireixi sentit». I és en aquest sentit que, com a lectors i com a ciutadans, hem d’agrair a Teresa Valero que hagi dedicat el seu talent i la seva feina a mostrar-nos la dictadura des de la distància, d’una distància física en realitat molt propera, i des d’una distància temporal que alguns enyoren des de la ignorància… encara que ara, una vegada més, no tenen excusa, si llegeixen Contrapaso, és clar. 

Contrapaso

“Sorda”: la multipremiada òpera prima d’Eva Libertad

0

L’òpera prima, Sorda, Eva Libertad arriba als cinemes el 4 d’abril amb una pila de premis i distincions sota el braç. Al febrer va aconseguir dos premis al 75è Festival Internacional de Cinema de Berlín: el Premi Panorama del Públic i el CICAE Art Cinema Award. El primer és l’únic premi oficial de la secció Panorama, la 2a més important del certamen. Per si no n’hi hagués prou el film ha estat el gran guanyador del Festival de Màlaga. Ha guanyat el gran premi del certamen, la Biznaga d’Or a la Millor Pel·lícula i s’ha endut la Biznaga de Plata a la Millor Actriu per a Miriam Garlo, la Biznaga de Plata al Millor Actor per a Álvaro Cervantes, el Premi ASECAN Òpera Prima per a Eva Libertad i la Biznaga de Plata Premi del Públic.

 

Una història pionera i emocionant

Sorda és el primer llargmetratge espanyol protagonitzat per una actriu sorda, Miriam Garlo, qui comparteix pantalla amb Álvaro Cervantes, Elena Irureta i Joaquín Notario. Nascuda del curtmetratge homònim, nominat als Goya 2023 i premiat en més de 60 festivals, la història se centra en l’experiència de la maternitat des de la perspectiva d’una dona sorda, posant en relleu les barreres socials i emocionals que es generen en una relació de parella entre una persona sorda i una oient.

Interior Berlanga: viatge immersiu a l’obra del cineasta a CaixaForum

0

CaixaForum Barcelona acull fins a 20 d’abril de 2025 una exposició de parada obligatòria pels cinèfils: Interior Berlanga. Cinema, vida i humor. Aquesta mostra ofereix una immersió en l’obra i la personalitat de Luis García Berlanga, el director valencià considerat dels més influents i reconeguts del cinema espanyol (i europeu) del segle XX. Amb una carrera plena de moments icònics, Berlanga va saber retratar amb humor, ironia i una gran habilitat narrativa les complexitats d’una societat espanyola marcada per la dictadura, la transició i el canvi cultural.

L’exposició, organitzada per la Fundació “la Caixa” permet descobrir un dels grans genis de la cultura espanyola en una mostra que combina objectes personals de l’autor i una retrospectiva a la seva carrera professional. Per a més informació i compra d’entrades, visita el web oficial CaixaForum.

Interior Berlanga: un passeig pel passat cinèfil de l’autor

L’exposició no només és un homenatge a la trajectòria cinematogràfica del director valencià, sinó també una oportunitat única per endinsar-se en els seus processos creatius, les seves obsessions i la seva manera de veure el món. Dividida en diversos espais, Interior Berlanga combina materials originals dels seus films (guions, fotografies i cartells) amb projeccions audiovisuals que reviuen moments emblemàtics de la seva filmografia.

Berlanga

Des de clàssics com ¡Bienvenido, Mister Marshall! (1953) fins a joies com La escopeta nacional (1978), El verdugo (1963) o Plácido (1961) cada racó de l’exposició convida el visitant a redescobrir el talent d’un cineasta que va saber criticar amb subtilesa les contradiccions de la societat del seu temps. Però Interior Berlanga no es limita a revisitar les seves pel·lícules: també mostra documents personals, com cartes, anotacions i altres objectes que ajuden a entendre millor l’home darrere de la càmera.

Un llenguatge cinematogràfic inconfusible

El que defineix Berlanga com a director és la seva capacitat d’explicar històries amb un estil únic. La seva marca personal es caracteritza per llargues seqüències, plans en moviment constant i una atenció mil·limètrica al detall. Aquests recursos tècnics, combinats amb el seu humor negre i una crítica social intel·ligent, han fet que la seva obra perduri en el temps i sigui una font d’inspiració per a generacions de cineastes.

Interior berlanga

En aquest sentit, l’exposició aprofundeix en com Berlanga va aconseguir treballar amb les restriccions de la censura franquista, creant un llenguatge visual ple de metàfores i subtextos que li van permetre denunciar la realitat del seu entorn sense perdre el seu to satíric.

Exposició a banda, CaixaForum ha programat un cicle amb alguns dels seus films més destacats que s’inicia aquest febrer. Totes les projeccions compten amb una presentació a càrrec del crític de cinema Joan Pons Pinac per posar la seva obra en context.

A més d’aquest cicle, també s’ofereixen visites comentades, cafès tertúlia al voltant de la seva cinematografia i fins i tot un taller pensat per als més menuts de la família.

Berlanga exposició

Un univers interactiu

Un dels elements que fa especial Interior Berlanga és el seu caràcter interactiu. A més de les projeccions i documents, l’exposició ofereix experiències immersives que permeten als visitants explorar de manera pràctica els temes i tècniques del director. Mitjançant instal·lacions audiovisuals i espais sonors, el públic pot connectar amb la mirada crítica i humorística de Berlanga.

Luis García Berlanga no només és un referent del cinema espanyol, sinó que també és considerat un cronista de la seva època. Amb una obra que oscil·la entre la comèdia absurda i la crítica social, va saber capturar les contradiccions d’una Espanya en constant transformació. Avui dia, la seva filmografia continua sent rellevant per la seva capacitat de parlar de temes universals com la hipocresia, la corrupció, l’amor i la mort. Interior Berlanga no només és una celebració del seu art, sinó també una invitació a reflexionar sobre la importància del cinema com a eina per entendre el món.

La primera pel·lícula doblada en català

0

Fa un temps, tot participant en una Viquimarató centrada en el cinema en català, ens va sorgir un dubte. Tothom estava omplint informació i referències sobre pel·lícules doblades o subtitulades en català quan algú va preguntar: quina és la primera pel·lícula doblada al català? A la sala va haver-hi una cara de pòquer generalitzada i després d’uns minuts de recerca vam trobar la solució… I com que a El Cinèfil som gent diligent em vaig comprometre a fer un article sobre el tema. I també som gent de paraula així que aquí teniu el resultat…

Primera pel·lícula doblada al català

El primer que vam suposar és que tot plegat seria abans que la Sue Ellen de Dallas fos titllada de pendó… O sigui, abans de TV3 i conseqüentment abans de la Guerra Civil. I efectivament… Ens vam trobar que la primera pel·lícula que es va doblar al català va ser la francesa Bric-à-brac et compagnie que es va traduir com Draps i ferro vell, tot i que la traducció literal seria una cosa així com Quincalla i companyia. Parlem de l’any 1933 i el responsable del doblatge d’aquest film de 1931 va ser el periodista i director Magí Maurià. Les cròniques de La Vanguardia d’aquell any ho reflectien així.

Draps i ferro vell la vanguardia
El que no explica el rotatiu és que aquest film no només va ser el primer doblat al català sinó que va ser el primer a doblar-se a tota la Península Ibèrica. Maurià va fundar la productora cinematogràfica Barcinógrafo el 1915 amb la qual va dirigir 10 films (5 dels quals protagonitzats per l’actriu Margarida Xirgu. Més tard, ja iniciada la Guerra Civil va exiliar-se a Mèxic on va morir el 1958 als 76 anys.

Insults vintage com dropo, tronera, trinxeraire, badoc, ensopit, poca-solta, fatxenda o tòtil. Barrejar amb total impunitat peles, duros i francs. Expressions com noies “lluentes” que “semblen unes pelaies” i “nois tendres”. Al·lusions als Encants, a plats de seques amb bacallà i a xarops amb aiguarràs… El film és un autèntic viatge al passat per sentir en tota la seva esplendor el llenguatge dels nostres avis i besavis. A més s’hi pot veure una sensualitat en els alguns personatges femenins que (per culpa de la censura posterior) tardaria dècades a tornar a les pantalles.

D’aquell primer film en català en podríem parlar molt, però segurament el millor que es pot fer és veure’l, ja que està penjat sencer a la plataforma YouTube. Un document únic per escoltar el català de fa gairebé 100 anys. Números musicals, ironia fina, un casament, una família garrepa…  Gaudiu-lo i compartiu-lo. Història audiovisual del nostre país accessible per a tothom.

Amors de metall

0

Blade Runner 2049 va tornar a posar de manifest un tema molt interessant a través del cinema. No sabem si els robots somien amb ovelles elèctriques, però sí que hem comprovat en moltes pel·lícules i sèries que són capaços d’estimar. I aquest amor, bé sigui entre màquines o amb la intervenció d’un humà, és sens dubte un bonic tema per redactar un bon reportatge cinèfil. Aquí teniu alguns casos cèlebres d’amors artificials però ben reals. Segur que no hi són tots, ja ens diràs si en trobes a faltar algun…

Arale x Obocaman (El Dr. Slump)

Si us pensàveu que ens posaríem molts transcendentals en el primer cas aneu ben errats. Un dels amors més innocents, divertits i surrealistes de la pantalla petita és que vam veure a la sèrie El Dr. Slump. Per si no ho recordeu l’Obocaman és un Home de Caramel, és a dir una màquina creada pel Dr. Mashirito per aniquilar-ne una altra: l’Arale.

L’Home de Caramel Número 4 havia de ser l’arxienemic de l’Arale, però s’acaba penjant d’ella creant una de les parelles més entranyable de la història de la tele. A la sèrie original aquesta parella de robots s’acaben casant i fins i tot tenint un fill (que fabrica en Senbei Norimaki). Segur que van ser pares modèlics.

Theodore x Samantha (Her)

Una relació molt especial la que es va inventar el director i guionista Spike Jonze. El protagonista de Her (2013) s’enamora del seu sistema operatiu OS1 a qui rebateja com a Samantha. Theodore Twombly (Joanquin Phoenix) intenta refer-se d’un desengany amorós i cau de peus a la galleda amb un altre ja que la relació amb la Samantha (per molta veu de Scarlett Johansson que tingui) es juga en plans molt diferents.

En aquest cas és l’humà enamorat el que continuarà patint perquè OS1 no és capaç de donar-li el que ell vol. A més, les necessitats de la màquina són infinites i en Theodore és un simple mortal. Spike Jonze va crear amb molta destresa una relació complexa on només apareix una persona a la pantalla però amb tots els trets d’un drama amorós. Un film a reivindicar que amb els anys serà de culte (si no ho és ja).

Andrew x Amanda (Bicentennial Man)

Una de les pel·lícules de robots més injustament tractada i menyspreada. Bicentennial Man està basada en un relat del gran Isaac Asimov va ser dirigida per Chris Columbus l’any 1999. De fet, va ser una superproducció de més de 100 milions de dòlars que no va donar els resultats esperats, però pel que ens ocupa això és secundari. L’argument gira al voltant del rebot de servei de la sèrie NDR que és adquirit per la família Martin per ajudar a les tasques domèstiques. Andrew (interpretat pel desaparegut Robin Williams) és una maquina que aviat mostra “sentiments” i una clara tendència a voler ser més humà…

A mesura que el film evoluciona diversos enginyers li van fent millores en aquesta direcció per anar tenint a poc a poc més aparença i trets humans. El film juga molt bé amb el pas del temps, ja que mentre els humans a qui el robot “estima” van envellint i morint, ell continua igual: “jove” i amb emocions. (SPOILER ALERT). La culminació de la pel·lícula és el moment en què finalment tota la seva mecànica queda substituïda per òrgans assumint, per tant, la mortalitat al costat de l’Amanda, la neta de la nena que va servir quan era un robot acabat de sortir de la caixa. Per favor, doneu una oportunitat a aquesta pel·lícula no tant per la seva “qualitat” sinó pel que planteja.

Krilin x A18 (Bola de Drac)

Tornem a l’anime! Tornem a Akira Toriyama! Els androides A17 i A18 no semblaven gaire bona gent quan van aparèixer, però no eren tan mortífers ni temuts si els comparem amb en Cèl·lula. Des del petó que l’A18 li fa al Krilin aquest desenvolupa una estranya relació amb la robot creada pel Dr. Gero.

Després en Cèl·lula l’absorbeix i es converteix en el complet, però en Son Gohan enfurismat farà que el bitxo verd acabi vomitant l’androide i, per tant, quedant viva després de tot. Set anys després això veiem que en Krilin té cabell i ha abandonat la lluita per assentar-se amb l’A18 i fins i tot tenen una filla! Com és això possible? Doncs resulta que l’A18 no és ben bé un robot sinó una cíborg, és a dir, un híbrid entre dona i màquina. Per tant, entenem que la parella podia gaudir dels “plaers de l’amor” i fins i tot tenir descendència.

Wall-e x EVE (Wall-e)

Ho reconec: és la meva debilitat. Aquesta pel·lícula de Pixar m’ha semblat sempre sublim. La història d’amor entre dos robots de diferent tall i manufactura és de les millors coses que he vist al cine aquest segle XXI. Darrere una innocent i futurística cinta de dibuixos hi ha un relat enormement profund sobre racisme, ecologisme, comunicació personal, acceptació i, òbviament amor i sacrifici.

Un robot que té com a missió (eterna) netejar la Terra de la merda que han deixat els humans és sorprès per un altre robot (clarament més sofisticat) que té com a missió trobar vida en un planeta devastat. Un cop el robot EVE troba una planta viva, és conduït a una nau plena d’humans obesos que fa segles que vaguen per l’espai per informar de la troballa… En Wall-e, però, també pujarà a bord. Per molt que els meus companys de l’equip de bàsquet no ho vulguin veure, Wall-e és una obra mestra i té tantes lectures i capes que podríem ocupar milions de zeros i uns a la xarxa parlant-ne. Un film enormement bell, distret i amb missatge. Què més es pot demanar?

Rachel x Deckard (Blade Runner)

La polèmica sobre si Rick Deckard és o no un replicant ja està superada. A hores d’ara ja sabem que l’amor entre Rachel i Deckard era 100% robòtic. Per molts que els replicants tinguessin implants de memòria i que, per tant, la seva vida fos en gran part una farsa aquestes màquines tenen emocions i són capaces d’estimar. 

Sens dubte el que fa més especial aquest amor és aquell final en què Deckard marxa amb ella sabent que els perseguiran. Ella és una replicant “perillosa” i potser si ens ho parem a pensar és igual si ell ho és o no… La història és prou curiosa i potent tal com és i sens dubte l’any 1982 Blade Runner va provocar un autèntic terratrèmol al cinema fantàstic per la seva gosadia, deliri visual i espaterrant visió del futur. Per saber-ne més haureu de veure Blade Runner 2049.

K x Joi (Blade Runner 2049)

Parlem de la relació entre el Blade Runner K (Ryan Gosling) i el seu holograma domèstic Joi. La crítica pot dir missa… aquesta relació no és només un pas més en les relacions de parella a la història del cine sinó que està tractada d’una manera extremadament bella i amb uns recursos cinematogràfics de traca i mocador.

La llibertat de tenir el dispositiu portàtil i poder acompanyar el protagonista, els riscos que corren tots dos, la seva impossible relació física, els sacrificis que estan disposats a fer l’un per l’altre… Si això no és amor ja em direu què ho és. Potser és d’hora per decidir quines seqüències d’aquest film passaran a la història, però l’escena de sexe amb una prostituta replicant i la fusió entre les dues dones té tots els números per ser recordada durant anys.

Lars x Bianca (Lars and de real girl)

Doncs potser no ho recordàveu, però la de Blade Runner 2049 no és la primera història d’amor artificial que Ryan Gosling ha viscut al cine. L’any 2007 el director Craig Gillespie ens sorprenia amb una cinta plena d’humor negre i surrealisme que explica la història d’un noi emocionalment inestable (per dir-ho suau) que s’enamora d’una nina inflable.

La part divertida del film és que seguint els consells dels metges tothom tracta la Bianca (la nina en qüestió) com una dona de veritat, ja que consideren que és la millor manera de fer entrar en Lars en raó a poc a poc. En aquest film la relació amorosa no és tan important com el viatge interior d’en Lars i la gran pregunta de fins quin punt és conscient que la Bianca és de plàstic o no. Un film independent molt recomanable que li va valdre una nominació al Globus d’Or a Ryan Gosling.

I si el tema nines inflables i amors reals us agrada també és força recomanable que feu un visionat a la pel·lícula Air Doll (2009) del japonès Hirokazu Koreeda amb l’actriu coreana Doona Bae en el paper d’una nina inflable que cobra vida i s’enamora d’una persona que no és el seu “amo”.

Sheldon x Francesca (I’m here)

Acabem aquest especial d’amors de metall amb un curtmetratge que us robarà el cor. Si us va agradar Her no us perdeu aquesta meravella de 30 minuts que va fer el director Spike Jonze l’any 2010. No direm res més mireu la pel·lícula i gaudiu de l’amor… Sigui real o artificial.

Així serien els personatges Disney si fossin persones reals

0

Els hem vist de moltes maneres al cinema i a la TV de casa. Sabem els seus noms i les seves frases de memòria, però sempre han estat dibuixos… Fins ara! Els artistes i dissenyadors finlandesos Jirka Vinse i Jonatan Väätäinen han fet que molts dels entranyables personatges de la factoria de Mickey Mouse cobrin vida a través de les seves il·lustracions hiperrealistes. El resultat el teniu al seu web o podeu veure un resum al seu compte d’Instagram. Per si no voleu explorar tota la seva obra, us deixem un tastet.

 

El desaparegut cinema de l’Avinguda de la Llum

0

La ciutat comtal ha allotjat molts cinemes al llarg de la seva història, per desgràcia molts han desaparegut mentre que d’altres continuen oberts, però lluitant contra grans empreses tèxtils que cerquen tenir una botiga més al centre enfocada als estrangers. D’aquelles sales, en queda el record o l’espai que roman esperant una nova inversió i es troba inert, tapiat, deixant una traça fantasmal, melancòlica i trista.

Avui vull recuperar una d’aquestes sales, una d’especial, que va començar a projectar l’any 1943 i que va ser la primera pertanyent al Grup Balaña. El cinema s’anomenava Cinema Avinguda de la Llum, ja que es trobava a una galeria comercial subterrània ubicada sota els carrers Pelai, Balmes i Bergara, és a dir, tot just on es troba la plaça Catalunya i la parada de ferrocarrils catalans sota el mateix nom.

L’auge i la decadència

Les primeres projeccions que va albergar van ser un homenatge a Walt Disney, com pel·lícules com Els tres porquets, esdevenint un cinema on es feien passis matinals i especialitzat en films infantils. Per això amb els anys es va consolidar com un referent en cinema pels més petits i va adquirir el sobrenom de El palacio de la risa. Però, amb el pas del temps el públic cercava altres interessos i cap a la dècada dels 80 van passar a projectar-se pel·lícules pornogràfiques, és a dir, a ser una sala X.

Finalment, l’auge de les galeries comercials va passar i va sorgir un altre concepte que apostava per centres comercials amb tota mena d’equipaments, es va aprovar el projecte de El Triangle i les galeries van passar a la història, fet que va comportar el tancament del cinema l’any 1992. Aquell novembre es va emetre la darrera pel·lícula El placer entre nalgas, i va concloure l’etapa d’aquesta sala que va ser la primera pedra de l’imperi Balaña. També va influir la preparació i modernització de la ciutat vers els Jocs Olímpics del 1992, una rentada de cara que va afavorir moltes zones i sectors, però en va afectar d’altres.

Espai de la Llum

Actualment, d’aquelles galeries i del que va ser la sala d’exhibició, en queda una petita sala que s’ha habilitat com a galeria d’art i a la paret es pot llegir un resum de la història d’aquell emplaçament. El Festival Loop és un dels certàmens que últimament ha fet servir l’espai.

Festival Loop – Fotografia Ylenia Cañadas

Ara tot és diferent, es tracta d’una sala polivalent que l’empresa que gestiona els Ferrocarrils de la Generalitat va llogant, però obre les portes molt de tant en tant. Enguany, l’anomenen Espai de la Llum en un clar homenatge al que va ser, ha canviat molt: ja que la porta d’accés era abans la d’emergència, per on entrava el públic ara està tapiat per una paret, el pati de butaques ha desaparegut i és un pla inclinat, on només es manté la foscor de quan es projectaven films, però tampoc hi ha pantalla ni projector.

Clàssics de cinema sobre eleccions (i democràcia)

0

Eleccions i cinema són dues paraules que han anat juntes sovint. Avui que els ulls del país estan posats en urnes paperetes és moment de parlar-ne. És per això que plantegem un repàs pel cinema polític, que podria considerar-se com un gènere en si mateix.

De films que tracten aquest tema se’n poden trobar molts i molt diversos, enfocats des d’un punt de vista més periodístic, històric o documental. En fem una tria (top 10) per passar els nervis dels vots, recomptes i discursos polítics. Aquí teniu una llista de films sobre democràcia.

The Candidate (1972)

Drama polític protagonitzat per Robert Redford, que dona vida a un jove advocat que és fill d’un exsenador demòcrata de Califòrnia. Quan Richard Nixon està a punt de ser reelegit l’any 1972, ell es presenta i es permet el luxe de dir el que pensa, ja que creu que no té cap possibilitat de ser escollit, per contra, aquest fet fa que comenci a guanyar adeptes i les seves possibilitats augmentin.

Bob Roberts (1992)

Fals documental que va suposar el debut cinematogràfic de l’actor Jack Black. El director Tim Robbins presenta un projecte que narra com un cantant de folk anomenat Bob Roberts, es presenta com a candidat al Senat de Pennsilvània. En ser un personatge molt carismàtic no triga a guanyar seguidors, però la seva campanya electoral amaga intencions poc honestes amb fins econòmics, racistes i militars.

The American President (1995)

Aquesta comèdia romàntica amb tocs dramàtics i polítics, explica la història d’Andrew Shepherd, president dels Estats Units que acaba de quedar-se vidu. En plena campanya electoral, Shepherd s’enamora d’una dona membre d’una important organització ecologista i, el seu rival republicà, Bob Rumson, aprofitarà la relació per desacreditar-lo. Entre Michael Douglas i Annette Benning hi ha espurnes!

Wag the Dog (1997)

Una mala reputació pot ser el final d’un polític, per això després d’haver estat enxampat en una situació escandalosa, el president dels Estats Units, decideix inventar-se un conflicte bèl·lic per desviar l’atenció de la premsa. Per tal de fer-ho real, contracten a un productor de Hollywood perquè recreï una guerra a Albània, amb l’objectiu que el president hi posi fi davant les càmeres.

Primary colors (1998)

Drama polític que s’endinsa dins els escàndols (en aquest cas sexual) d’un governador demòcrata encarnat per John Travolta, que està immers en plena campanya electoral per presentar-se com a president dels EUA. Una sàtira política que es basa en l’escàndol protagonitzat per Bill Clinton.

Bulworth (1998)

Pel·lícula que fa una àcida crítica a les eleccions en format còmit que va aconseguir una nominació a l’Òscar a Millor Guió Original. Protagonitzat per una desconeguda Halle Berry, explica com un senador demòcrata cansat de la hipocresia i la corrupció del món polític planeja el seu suïcidi. En aquest moment, alliberat de tota pressió comença a dir les coses tal com les pensa realment, cosa que li dona popularitat i capgira la seva idea de posar fi a la seva vida. Però es troba amb un problema, ja que els lobbies econòmics decideixen destruir-lo, a causa de la seva franquesa.

Election (1999)

Es tracta d’una comèdia que fa una sàtira política emmarcada en unes eleccions d’un institut americà. Tracy, una jove ambiciosa decideix presentar-se com a presidenta dels alumnes i perquè no ho tingui tan fàcil, el seu professor, convenç a Paul Metzler (un altre alumne) perquè també es presenti. La història serveix com a pretext per fer una crítica al sistema polític.

Swing Vote (2008)

El film està produït i protagonitzat per Kevin Costner, que interpreta a Bud Johnson, un home apàtic i sense ambicions que viu amb la seva filla de 12 anys. La nena, més responsable que ell, vota en el seu lloc, però per error, no queda registrat per quin candidat ha votat a favor. Aquest fet farà que Johnson, completament apolític, es trobi en una situació compromesa, ja que un empat fa que el seu vot sigui decisiu, no només per determinar qui serà l’alcalde de Nou Mèxic, sinó també la presidència dels Estats Units.

The Ides of March (2011)

Drama polític protagonitzat per Ryan Gosling i George Clooney, basat en l’obra teatral Farragut North de Beau Willimon. La pel·lícula narra com un jove comença a treballar com a cap de premsa d’un prometedor candidat a les eleccions primàries del Partit Demòcrata. En poc temps, comprovarà fins a quin punt es pot arribar per tal d’aconseguir l’èxit polític.

The Campaign (2012)

Una comèdia dirigida per Jay Roach que mostra com un congressista de Carolina del Nord, Cam Brady (Will Ferrell), s’ha d’enfrontar per primera vegada a un rival en unes eleccions. Marty Huggins (Zach Galifianakis), que sense saber-ho és un titella de les grans empreses que volen acabar amb Brady.