Els dos models de la nova Acadèmia sobre la taula

- Advertisement -
- Advertisement -

Aquest dilluns 14 de juny hi ha eleccions a l’Acadèmia del Cinema Català. Tot i que dilluns serà el dia del recompte ja hi ha un munt d’acadèmics que han votat anticipadament de manera electrònica. El cens electoral és de 496 dels 520 acadèmics que hi ha actualment. O sigui, fent una mica de matemàtiques tenim que calen 250 vots per a ser la propera presidenta de l’ens. Les dues candidates a presidir l’ens són les directores i guionistes Judith Colell i Neus Ballús. En aquesta notícia a sota podeu saber més detalls sobre els seus perfils i les persones que les acompanyen però ara anem a veure què plantegen cadascuna de les candidatures.

Eleccions a l’Acadèmia: una pugna pacífica d’idees

Judith Colell: cinema i futur

“Creiem que és hora de trobar noves formes de treball per construir plegats una Acadèmia més rica en opinions i diversa en projectes no presidencialista, horitzontal, reformista i amb perspectiva de gènere”

Premis Gaudí

La candidatura de Colell és conscient que després de 13 edicions cal replantejar coses:
“Val la pena plantejar-nos acabar amb el desdoblament per gènere de les categories interpretatives? Podem sumar la categoria d’intèrpret revelació? Quins han de ser els límits de la categoria de televisió? Què fem amb el que abans coneixíem com a “talent català”? Té sentit tenir dues categories de millor pel·lícula? Com hem d’afrontar-les? Quin ha de ser l’encaix de les produccions adreçades a les plataformes? N’ha de tenir?” De moment es plantegen només preguntes però està clar que tenen la intenció de repensar algunes de les pràctiques que fins ara es donaven per suposades.

Indústria i públics

  • Fer una indústria més potent i sòlida és un objectiu comú. Les seves propostes són:
  • Estudiar la creació de noves ajudes a desenvolupament i dotació de més pressupost per a les residències de guió.
  • Col·laborar de forma més estreta amb els festivals de cinema catalans.
  • Augmentar el nombre de nous membres i fer un acostament decidit a les persones més joves.
  • Encarregar l’estudi per a la creació d’un web-directori de tots els acadèmics per conèixer la feina de tothom i establir ponts professionals i personals.
  • Mantenir i intensificar la interlocució amb les institucions i els agents del cinema i associacions (Proa, PAC, GAC, AMMAC, Dones Visuals, el Col·legi de Directors etc.) per reivindicar conjuntament i crear noves estratègies d’actuació.

Neus Ballús: una acadèmia de portes obertes

“Potenciem l’Acadèmia com un espai inclusiu de participació, de creació d’estratègies col·lectives i de celebració del cinema. Pensem junts el futur apassionant d’un sector innovador, viu i en constant evolució”

Premis Gaudí

La candidatura de Ballús també planteja “repensar la gala actualitzar-la, en el context actual (format, durada, continguts, impacte ecològic i econòmic) i adequar-la a la realitat de la indústria i de la societat”. L’objectiu és  dotar la cerimònia de contingut relatiu a les tasques de totes i tots els professionals, visibilitzant les seves feines. També tenen la intenció d’apropar la gala als formats més innovadors i contemporanis de la producció artística catalana i europea, col·laborant estretament amb creadors d’altres àrees artístiques, com les arts escèniques o la creació musical.”

Indústria i públics

En la lluita compartida per a fer créixer el cinema català l’equip de Ballús proposa:

  • Recollir dades i analitzar el consum de cinema català tenint en compte la totalitat de les finestres d’exhibició, tipus de producció i formats. Analitzar quin ha estat l’impacte de l’arribada de les plataformes en la creació i consum de cinema a Catalunya.
  • Generar vincles amb iniciatives ciutadanes, cooperatives o institucionals, que afavoreixen tant la divulgació del cinema com la creació de nous públics.
  • Crear un nou model de comunicació entre Acadèmia i públic, posant l’accent en la qualitat, l’èxit i la diversitat del cinema català.
  • Fomentar la col·laboració amb altres Acadèmies cinematogràfiques, tant a la península com a nivell europeu.
  • Dissenyar estratègies per potenciar la internacionalització del cinema català.
  • Reflexionar sobre com es pot definir el cinema català actualment, i el paper de l’Acadèmia en la seva promoció i visibilitat.

- Advertisement -
JR Armadàs
Nascut als anys 80 (amb tot el que això comporta) Joan Ramon Armadàs és Llicenciat en Dret i Periodisme per la UPF. Ha treballat en premsa local a Sant Cugat i en premsa internacional com a corresponsal al Regne Unit i la Xina. Com a escriptor ha publicat tres novel·les, diversos relats curts i ha estat editor d'Edicions Xandri durant 6 anys. En l'àmbit cinematogràfic ha escrit i dirigit dos curtmetratges i és el co-director del Sant Cugat Fantàstic i La setmana del Cinema en Català. També ha fet de cap de premsa d'unes quantes pel·lícules catalanes. Des del 2016 és el capità d'aquest vaixell periodístic i cultural anomenat 'El Cinèfil'.

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents