Una fossa comuna de la Guerra Civil, un cadàver “actual” i un poble petit de Catalunya on no passa mai res son els ingredients de La fossa, la nova mini sèrie de TV3 que s’estrena aquest diumenge 16 després del 30 minuts. La ficció de temàtica negre es va rodar principalment al Penedès però inclou un total de 55 localitzacions on també hi destaca Barcelona.
La protagonista de la història és l’Andrea Carmona una mossa d’esquadra interpretada per Nausicaa Bonnín que arriba de la ciutat al poble per fer-se càrrec d’una investigació on res no és el que sembla. La mare del noi mort a qui encarna Núria Prims també farà una transició ciutat-poble i s’enfrontarà als seus fantasmes del passat a la vegada que descobrim que en aquell indret tothom amaga alguna cosa.
Els quatre capítols de 45 minuts es van rodar del 8 d’octubre al 14 de novembre del 2018 principalment a Avinyonet del Penedès. L’obra, dirigida per Agustí Vila, se centra en l’assassinat d’un jove que treballa en l’exhumació d’una fossa de la Guerra Civil que portarà a obrir una investigació policial que revelarà crims passats i recents. Els personatges que acceptin el dolor es reconciliaran amb el món i amb ells mateixos. Els que no, no s’alliberaran del patiment. El director destaca que el marcat to noir del conjunt és el que el va seduir. “El que em va interessar és com la investigació policial va de la mà de la investigació personal. Tots tenen una fossa on amaguen el passat. Interpretació molt continguda que funciona pel tipus de projecte.” Vila, explica el rerefons de la sèrie d’aquesta manera: “En totes les obres corals o en un thriller és important que hi hagi un tema. El nostre és el deute amb el passat, perquè encara hi ha ferides que no hem tancat. És una qüestió important per a les persones que van patir la repressió de la guerra.”
Investigar per dins i per fora
Segons Nausicaa Bonnín la sergent dels Mossos d’Esquadra és aparentment una dona segura d’ella mateixa, però en el fons és un mar de dubtes. Dubta i pateix. Vol triomfar professionalment. Per què no ser la primera inspectora en cap dels Mossos d’Esquadra? Però dubta que en sigui capaç i que tingui l’empenta necessària per aconseguir-ho. “El poble rep bé que algú de fora vingui a solucionar els problemes de dins. La majoria estan encantats que vingui algú a resoldre el cas, ja que la víctima era una persona estimada al poble.” El personatge de l’Andrea, com molts d’altres de la producció, està ple de misteris: “Tothom té secrets. Totes les persones i tots els personatges tenen secrets.”
En la mateixa línia, Núria Prims ens explica que el seu personatge es mou en un to que barreja la naturalitat i el misteri; entre secrets i silencis. “El meu paper és força dramàtic perquè se suposa que acabo de perdre un fill però a la vegada el veurem avançar i descobrirem part del seu passat al poble”. Prims, que ve de guanyar un Gaudí per ficar-se en la pell de la Carlana d’Incerta glòria, torna així a la TV després de molts anys absent. Lluny queden els seus papers a Hospital central o Setze dobles.
El valencià Sergio Caballero es posarà a la pell del mosso d’esquadra local, un policia amb una vida tranquil·la que veurà com la seva rutina pateix un daltabaix amb la troballa de la fossa. “El Domi té la seva pròpia fossa particular, és una persona calidoscòpica amb molts petits matisos i la seva dosi de misteri”. El seu ritme fosc contrasta amb la llum que aportarà el personatge de Nausicaa Bonnín en el que promet ser una interessant i inusual parella policial.
El productor de la sèrie, Loris Omedes, és prudent però ja ens avisa que tenen idees per continuar la ficció si la cosa funciona a nivell d’audiències. “Fer un producte com aquest és arriscat perquè tot i tenir pocs recursos hem fet una sèrie com les que es poden veure a Netflix o HBO. Vam rodar-la amb 35 dies i 55 localitzacions. Si hi ha més temporades tenim idees per traslladar la continuació Cadaqués i La Molina”.
La fossa és una coproducció de TV3, À Punt Mèdia, Bausan Films i Wise Estudios, amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat, CulturArts i la Generalitat Valenciana. Oriol Sala-Patau, cap de Ficció i Cinema de TV3 és del parer que “el fet de recórrer a la memòria històrica sempre val la pena perquè convida l’espectador a reflexions interessants”. Segons ell, La fossa no és thriller convencional i aprofita per subratllar que rememora parts fosques d’algunes poblacions de Catalunya que està bé descobrir.