Si ja fa un parell d’anys el nom de Makoto Shinkai va irrompre amb força a la llar de tots aquells que encara no el coneixien, ara ja estàvem tot expectants per veure la seva nova creació. Fa tres anys, el director japonès ens va sorprendre a tots amb la meravellosa Your Name (Kimi no na wa, 2016) i enguany ens presenta Weathering with you (Tenki no ko), la qual serà present al Saló del Manga d’enguany. Shinkai ja ha demostrat de sobres el talent que té per explicar històries i per dotar-les d’una animació impecable i sembla que no té cap mena d’intenció de decebre.
Weathering with you ens explica la història d’en Hotaka Morishima, un estudiant de secundaria que es trasllada a viure a Tòquio amb l’esperança de deixar enrere la seva vida en una petita illa de Japó. A la gran ciutat hi coneixerà l’Akina Amano, una noia amb un poder misteriós que li permet manipular el clima, però el poder també va acompanyat d’un gran sacrifici que ambdós desconeixen.
Shinkai ens torna a endinsar en una història d’amor adolescent, però sempre amb aquesta marca de la casa que sembla ser el toc fantàstic. I és que és precisament en aquest element en què el director troba l’excusa perfecta per crear el conflicte principal i plantejar el clímax de la història. Shinkai va començar amb productes molt propers al manga i l’anime, però també amb el videojoc. Ara bé, la carrera del director japonès va començar l’any 1999 i en forma de curtmetratges, però que li van servir per establir el que ell volia explicar i de quina manera ho volia fer. Alguns exemples són She and Her Cat (Kanojo to Kanojo no Neko, 1999) o Voices of a Distant Star (Hoshi no Koe, 2002). No va ser fins al 2004 que presentar el seu primer llarg amb The Place Promised in Our Early Days (Kumo no Mukō, Yakusoku no Basho, 2004) la quals ens situa en el context de la Segona Guerra Mundial i també ens proposa una història d’amor i d’amistat.
L’any 2007 va presentar 5 Centimeters per Second (Byôsoku go Senchimêtoru) la qual formava part d’una trilogia de històries curtes juntament amb Cherry Blossom i Cosmonaut. Aquesta era una obra molt més interna, poètica i lírica que acabaria desembocant amb The Garden of Words (Kotonoha no Niwa) l’any 2013. En aquests dos casos, els productes ja es veuen treballats fins al mínim detall, amb històries molt més íntimes i una animació que el director cuida i mima fins al més mínim detall. Tot i ser projectes més humils amb i amb històries molt més simples a primera vista que les últimes que ens ha presentat, els va dotar d’una càrrega emocional molt gran que ha anat fent palès al llarg de la seva trajectòria.
Si tornem una mica abans, l’any 2011 va estrenar Children Who Chase Lost Voices (Hoshi o Ou Kodomo). Aquesta és segurament la seva pel·lícula més propera a l’Studio Ghibli per la il·lustració, però també pel tipus de història que explica (cal destacar que en aquest moment Ghibli ja havia tocat el cel amb moltes produccions però especialment amb El viatge de Chihiro l’any 2001 quan es va emportar l’Oscar a Millor llargmetratge d’animació).
I tot això, va acabar desembocant a l’èxit més gran de taquilla arreu del món del director: Your name. Amb la història a través del temps i l’espai d’en Taki i la Mitsuha, el director japonès va guanyar una gran quantitat de premis, entre els quals a la millor pel·lícula d’animació del Festival de cinema fantàstic i de terror de Sitges. De fet, Your name va ser segurament el punt d’inflexió del director, ja que en aquesta nova pel·lícula, Weathering with you, hi veiem molts aspectes similars: colors, sensacions, posades en escena, il·lustració i disseny. I és que a cada canonada hi podem Your name.
Weathering with you és una pel·lícula rodona i ben elaborada, segurament no tant com la seva predecessora, però a l’alçada del que els amants de Makoto Shinaki volíem veure. Ara bé, és una pel·lícula que molt probablement es gaudirà més si es planteja també com un joc i es van buscant tots els ous de pasqua que el director ha ant deixant escampats en diferents escenes. Us repto a trobar els personatges de Your name, altres personatges clàssics del manga amb què el mateix director havia treballat i, molt especialment, un homenatge a Haruki Murakami en forma de llibre, la traducció que l’autor japonès va fer de The cather in the rye de J. D. Salinger.