Ibai Abad adapta ‘L’escanyapobres’ com un western sobre l’avarícia

- Advertisement -

El director lleidatà Ibai Abad (The girl from the song) ja té quasi a punt el seu segon llargmetratge, una adaptació del clàssic ‘L’escanyapobres’ de Narcís Oller en clau de western crepuscular. El rodatge va tenir lloc durant la primavera del 2022 a diverses localitzacions de la Catalunya interior. També es va rodar al País Valencià i a llocs com Salàs de Pallars (Pallars Jussà), La Saira (Segrià), Calaf (Anoia), Mora la Nova (Ribera d’Ebre) i Mutxamel i Crevillent (Alacant).

Elements icònics del western com les estampes infinites de camps de blat, les llargues línies de vies del ferrocarril cap a terres salvatges o les coves i mines seran ben presents a la producció. L’estrena del film al nostre país va ser al BCN Film Fest i aquest 4 de juny arriba al FIC-CAT. Després arribarà a les sales comercials en una data encara per concretar.

- Advertisement -

Escanyapobres pel·lícula

- Advertisement -

El film, que porta per nom Escanyapobres està ambient a finals del segle XIX, quan Europa viu un moment de transformació i el capitalisme pertorba la tranquil·litat de la Catalunya rural amb l’arribada del primer tren, símbol de la Revolució Industrial. Els protagonistes són Àlex Brendemuhl i Mireia Vilapuig, juntament amb Quim Àvila i Laura Conejero. Sense data concreta encara, s’espera que arribi a les sales catalanes aquest 2024. De moment, ja té Feel Sales com a agència internacional de vendes.

La fi d’una era a L’Escanyapobres

A les acaballes del segle XIX, la Cileta viu amb el seu pare i el seu germà petit en una masia de terres poc productives. Es pensava que l’arribada del ferrocarril a Pratbell no alteraria la seva vida, però amb l’aparició de l’Escanyapobres, un usurer que els expropia la masia, tot canvia. La Cileta, reticent al principi, comença a entendre el poder corrupte dels diners. Com la resta del poble, desenvoluparà una relació de llums i ombres amb les monedes d’or… i amb l’Escanyapobres.

L’Escanyapobres és una producció d’Abacus, Mayo Films i Nakamura Films. També compta amb la col·laboració de TV3, À punt, l’ICEC i IVC, que ens recorda la vigència del missatge d’aquest clàssic sobre els inicis grisos del progrés: les ombres del capitalisme salvatge continuen avui dia. El film serà un dels grans del 2024, ja que compta amb un pressupost de més d’un milió d’euros.

“Em va fascinar la idea del capitalisme arribant en forma de tren per primera vegada a un poble remot de Catalunya. igual que als grans westerns de John Ford o Sergio Leone”

“El primer cop que vaig llegir la novel·la de Narcís Oller va ser a l’institut, com a lectura obligatòria de batxillerat. No va ser fins fa uns anys, amb tota la crisi financera i amb els bancs apropiant-se de milers de cases, que vaig adonar-me que la temàtica d’aquella novel·la, avui dia, era més rellevant que mai”, apunta el director Ibai Abad. Cal recordar que la novel·la, publicada l’any 1884 i que va ser una crítica ferotge a l’Antic Règim. El llibre és un dit a la nafra a les persones que vivien ancorades al passat i no volien passar pàgina cap a la modernitat de finals del segle XIX, moment que ara coneixem com la Renaixença.

- Advertisement -
JR Armadàs
Nascut als anys 80 (amb tot el que això comporta) Joan Ramon Armadàs és Llicenciat en Dret i Periodisme per la UPF. Ha treballat en premsa local a Sant Cugat i en premsa internacional com a corresponsal al Regne Unit i la Xina. Com a escriptor ha publicat tres novel·les, diversos relats curts i ha estat editor d'Edicions Xandri durant 6 anys. En l'àmbit cinematogràfic ha escrit i dirigit una pel·lícula i sis curtmetratges i és el co-director del Sant Cugat Fantàstic i La setmana del Cinema en Català. També ha fet de cap de premsa d'unes quantes pel·lícules catalanes. Des del 2016 és el capità d'aquest vaixell periodístic i cultural anomenat 'El Cinèfil'.

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents