Les motos al cinema, símbol d’evasió i llibertat

- Advertisement -

En la història del cinema les motos han tingut un especial protagonisme a la gran pantalla, regalant-nos imatges inconfusibles per a la nostra memòria, especialment quan associem les motos a l’emoció d’evadir-se i a la sensació de llibertat. Des de l’inici del cinema la indústria del motor va veure com una gran oportunitat publicitària que els vehicles apareguessin a les pel·lícules, o bé ajudant o facilitant la seva presència o bé aprofitant-se de l’èxit de les diferents produccions.

Les motos tenen la virtut de transmetre sensacions i ens han donat instants inoblidables que reconeixem de seguida, a continuació farem un petit repàs d’alguns d’aquests instants més significatius de pel·lícules emblemàtiques.

- Advertisement -

- Advertisement -

DESTRESA. El moderno Sherlock Holmes (Sherlock Jr., 1924) dirigida i interpretada pel gran Buster Keaton, l’actor meravella amb una escena enfilat al manillar d’una Harley Davison Model J que, per culpa d’un sot, acaba sol a sobre de la moto fent un recorregut bastant llarg, esquivant tot tipus d’obstacles, amb una posició impossible. Peripècies marca de la casa, de la moto… i de Keaton, és clar.

IMPREDICTIBLE. Sopa de ganso (Duck Soup, 1933), dirigida per Leo McCarey i interpretada pels quatre germans Marx: Groucho, Chico, Harpo i Zeppo. De nou tenim una Harley Davison Model J protagonista de dues escenes lligades entre si, les dues surrealistes, com no, tractant-se de Groucho i Harpo. Inoblidable l’escena en què arranca la moto deixant el sidecar amb en Groucho a sobre, i inoblidable l’escena on arranca el sidecar de Harpo deixant de nou a Groucho amb un pam de nas.

EMOCIÓ. Vacaciones en Roma (Roman Holiday, 1953), dirigida per William Wyler i interpretada per Gregory Peck i Audrey Hepburn. Si una pel·lícula va servir per llençar un producte sens dubte va ser aquesta amb la Vespa com a protagonista, en concret el model Piaggio Vespa 125. Gran descobriment de la moto… i d’Audrey Hepburn en la seva primera pel·lícula. La fórmula de l’èxit es repetiria una dècada després amb Cuando llegue septiembre (Come September, 1961), dirigida per Robert Mulligan i interpretada per Rock Hudson i Gina Lollobrigida, en aquest cas popularitzaria la Lambertta LI, fabricada per la companyia Innocenti, competència de les Vespa de Piaggio.

REBEL·LIA. Salvaje (The Wild one, 1953), dirigida per Laslo Benedek i interpretada per Marlon Brando i Mary Murphy. La pel·lícula no només potenciaria la imatge de rebel·lia i llibertat, sinó també de lluita i inconformisme que quedaria associat per sempre a la marca de motos: en aquest cas el mític Marlon Brando el veiem conduint una Triumph Thunderbirfd 6T, i vestint una roba que marcaria tota una tendència que dura fins avui en dia.

- Advertisement -

LLIBERTAT. La gran evasión (The Great Escape, 1963), dirigida per John Sturges i interpretada per Steve McQueen, James Garner i Richard Attenborough, entre d’altres. Pel·lícula coral sobre evasions, en aquest cas d’un camp de concentració de presoners nazis durant la Segona Guerra Mundial. Steve McQueen ens regala un dels moments més recordats de la història del cinema quan intenta fugir a bord d’una Triumph TR6 Trophy, que, per cert, era de la seva propietat, motiu pel qual es va escollir ja que en realitat aquesta marca no la van tenir mai els nazis, recordem que és una marca britànica.

CERCA. Buscando mi destino (Easy Rider, 1969), dirigida per Dennis Hopper i interpretada per Peter Fonda i Dennis Hopper. Pel·lícula de culte per definició, convertida en un símbol d’una època, com un referent de la cerca de la nostra identitat a través d’un viatge al llarg dels Estats Units, creuant tot un país per descobrir el somni americà a través dels seus habitants, a bord de dues motos mítiques del cinema: la Harley-Davidson Panhead del 1951 i la versió modificada Harley Davidson Captain America (creada expressament per a la pel·lícula, model únic). En certa manera precursora del cinema independent i del cinema de baix cost, seria també la impulsora d’una banda sonora associada a la moto, amb música a la pel·lícula de noms mítics com Byrds, Steppenwolf, The Band i Jimi Hendrix.

AVENTURA. Diario de motocicleta (The motorcycle Diaries, 2004), dirigida per Walter Salles i interpretada per Gael García Bernal i Rodrigo De la Serna. Basat en la història real de Che Guevara i el seu amic Alberto Granado, que al 1952 decideixen viatjar per tot el continent sud americà a bord d’una moto cercant la diversió i l’aventura. El que van trobar els canviaria per sempre i marcaria per sempre la història del segle XX. La moto escollida va ser una Norton Model 18 del 1945.

Les motos al cinema es poden analitzar des de diferents punts de vista, fins i tot aquells personatges provinents del còmic i el manga, però això dona per un altre article… o no?

 

- Advertisement -
Jordi Ojedahttps://comiccienciatecnologia.blogspot.com/
Jordi Ojeda és professor del Tecnocampus (Universitat Pompeu Fabra) on dirigeix un projecte de divulgació de la ciència i la tecnologia emprant els còmics, el cinema fantàstic i la literatura de ciència ficció. És autor de diferents conferències, llibres, capítols de llibre, articles i exposicions, entre les que es pot destacar l’exposició 'Robots en la seva tinta' organitzada pel Saló Internacional del Còmic de Barcelona. També ha estat jurat del Sitges-Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya i és un habitual entre el públic (o els conferenciants) en altres festivals i salons dedicats al cinema o els còmics. És autor del llibre 'Robots de Cine. De María a Alita', publicat per Diábolo Ediciones.

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents