La 34ª edició del Saló del Còmic ha estat especialment significativa, ja que ha celebrat el 80 aniversari d’un dels millors autors del territori com és Francisco Ibáñez, però el que ha coronat aquesta edició, ha estat la presència d’un dels mites de la història del còmic i del cinema: Frank Miller. Avui en dia és difícil trobar gent que no conegui qui és aquest home o la seva obra, sobretot desprès de les seves aportacions al món audiovisual. Miller té un reconeixement internacional, sobretot per les seves obres The Dark Knight Returns, Batman: Year One, Ronin, Daredevil: Born Again, Sin City i 300. Ha treballat tant a Marvel com a DC Comics, però també va donar el salt al cinema dirigint la minisèrie Robocop Vs The Terminator. Desprès va seguir fent passos al cine escrivint el guió de la segona i tercera part de Robocop als anys 90s, una feina de la qual no va quedar gens satisfet.
El que el va conduir a l’èxit va ser la seva obra pulp i de gènere negre Sin City (2005), que va codirigir amb Robert Rodríguez ajudat per Quentin Tarantino en algunes escenes, un film amb un estil propi que descriu tres historietes de manera independent però englobades en una sola pel·lícula.
Al 2007 va arribar l’adaptació de la seva novel·la gràfica 300 dirigida per Zack Snyder amb Miller com a productor executiu, va ser la segona més taquillera de l’any. La historia descriu la Batalla de les Termòpiles en la qual 300 guerrers espartans van lluitar per frenar l’exèrcit persa en el seu camí cap a la Grècia continental; així com els successos que van tenir lloc des de el punt de vista del rei d’Esparta, Leònides I. Aquests fets van crear controvèrsia i van acusar a Miller de xenòfob i tractar als perses com a salvatges, a més de catalogar l’obra d’un mancat rigor històric.
Una de les joies de la corona però que no va acabar de convèncer va ser The Spirit, estrenada al 2008, i que curiosament va ser una adaptació d’un còmic de Will Eisner. En aquesta ocasió Frank Miller va dirigir i realitzar el guió d’un film molt dispar entre el cinema de súperherois i el neo-noir, ja present a Sin City.
Anys desprès, ja al 2014 els espartans van tornar a combatre a la seqüela i preqüela alhora, 300: Rise of an Empire. Aquest spin-off explica la Batalla de les Termòpiles des de un altre punt de vista però sense aportar la sorpresa i originalitat de l’anterior.
I el mateix any també, es va estrenar la seqüela de Sin City, titulada Sin City: A Dame to Kill For. Repetint estètica i estil visual amb un blanc i negre ben tractat la segona part no aportava gaire de nou. De fet no va arribar a estrenar-se a l’estat espanyol…
La presència d’un tòtem
Durant els 4 dies que ha durat el Saló del Còmic, el cineasta i historietista (professional que fa guions i dibuixa), ha realitzat 50 firmes diàries a l’estand d’ECC Edicions, que prèviament havien sortejat mitjançant la seva pàgina web. A més, els afortunats han obtingut una còpia de regal de l’edició limitada del còmic The Dark Knight Returns especial 30 aniversari. I no és tot… Aquest dissabte 7 ha tingut lloc una conferència que ha comptat tant amb la presència de Miller com de Brian Azzarello, un altre dels grans convidats d’aquest any que ha participat com a guionista i creador de Joker, 100 Bullets o Batman: Broken City. Durant la xerrada els dos autors, que col·laboren realitzant el còmic Dark Knight III: The Master Race, van comentar que es van conèixer en una botiga de còmics i d’aquesta manera varen descobrir la feina un de l’altre.
Durant el torn de preguntes, s’han mostrat molt relaxats i aportant un gran sentit de l’humor en respondre sobre com han arribat a treballar junts sense trepitjar-se l’un a l’altre. Azzarello descriu que “es com un combat de judo: quan un es gira l’altre cola idees.” Miller ha esmentat que “ens plantegem realitzar una història amb títol propi, enlloc d’una llicència de Batman o quelcom ja existent, però no sabem si anirà més enllà de la idea.” Azzarello afegeix que “podria ser Batman, ja que els surt de manera natural i DC té personatges que són com joguines.”
Frank Miler, ha explicat que prefereix al personatge de Batman pel seu to fosc i tenebrós i que la seva inspiració per a crear l’ambientació de The Dark Knight apareixia només mirant per la finestra de casa seva a Nova York. Ambdós estan d’acord en què no hi ha cap truc a l’hora de desenvolupar el procés creatiu, no té gaire misteri ja que pensen les escenes que creuen que la gent voldrà veure i com si es tractés d’un film les plasmen als còmics. A Miller el que més li agrada de treballar amb el seu compatny “és escollir les armes que utilitzaran l’un contra l’altre.”
Azzarello ha respost amb un sí rotund a la pregunta de si esperaven arribar a l’èxit quan eren petits. Miller, en canvi, ha assegurat que volia ser astronauta però que va començar a dedicar-se al còmic quan va perdre la feina. Curiosament tot dos artistes van començar al món del còmic de la mateixa manera.
“La censura no s’esquiva, agafes un canó i li dispares”, així respon Frank Miller quan li pregunten sobre els límits de la seva feina i la censura. Prefereix els superherois de DC Comics als de Marvel. “Tenen un atractiu especial i fan millors personatges, són joguines que agraden sempre i Batman és un personatge fet per a explicar històries”. Azzarello afegeix que “els personatges tenen una sèrie de paràmetres. Batman no mata. Superman mai seria groller o vulgar, són herois, són grandiosos.” El públic també els ha preguntat sobre la saturació del superherois. Tenen data de caducitat? Miller ha dit que “les pel·licules no els arruïnaran. Seguim llegint còmics, és un sector que porta sobrevivint des de els anys 30 i així continuarà si la gent els segueix.” Azarello afegeix que “el que arruïnaria els còmics serien les males històries, mentre hagi passió i ganes d’explicar històries, el còmic seguirà amb bona salut.” El guionista, Miller, diu que “les pel·lícules aporten un toc espectacular i tenen tota l’acció, s’han de fer millors còmics aportant més la part psicològica que en pantalla no funciona tan bé.”
La polèmica ha saltat en el moment en que han preguntar a Miller si treballaria amb Alan Moore, creador de Watchmen i V for Vendetta entre d’altres. “Alan Moore mai faria aquesta trucada perquè sap tant be com jo que un dels dos acabaria mort. Jo diria massa paraules i ell respondria amb massa imatges”.
Per acabar ha parlat de la seva faceta com a guionista afirmant que en escriure un guió comença amb un personatge que té un problema i aleshores li busca un antagonista. Planifica tota la història i primer dibuixa les escenes d’acció. Desprès afegeix altres detalls. “Treballar al cinema és una experiència meravellosa, és el mitjà més poderós i estaria encantat de tornar a dirigir.”