L’Asian Film Festival Barcelona (AFFBCN) reprèn la seva activitat presencial, després del seu obligat trasllat 100% online, en compliment de les mesures, aplicades el passat 30 d’octubre, pel Govern de la Generalitat per frenar els contagis pel coronavirus. A partir del dilluns 23 de novembre, data en què es permet la reobertura de les sales de cinema amb un aforament del 50% en una primera fase, Casa Àsia, organitzadora del festival, recupera les seves projeccions als Cinemes Girona, la Filmoteca de Catalunya de Barcelona i l’Institut Francès, i manté les virtuals al seu canal de Filmin.
L’edició d’enguany de l’AFFBCN presenta una completa programació que no ha perdut un dels seus característics senyals d’identitat: advocar per un cinema d’autor en què predomina el drama com a gènere per excel·lència. Així, en la majoria de les cintes que s’han seleccionat per a aquesta edició, les migracions, la violència de gènere, l’assetjament escolar i laboral i la soledat són temes recurrents vinculats amb els conflictes de la vida quotidiana.
Totes les produccions d’aquest any s’han realitzat entre 2018 i 2020, tot i que prevalen les pel·lícules de l’any 2019, i es distribueixen en cinc seccions: Oficial, Oficial Panorama, Discoveries, Netpac i Especial, totes elles a competició.
Els imperdibles
The Orphanage de Shahrbanco Sadat (Afganistan)
El director d’un orfenat de Kabul estimula la competitivitat entre els reclosos mitjançant els escacs. Els millors jugadors són portats a Moscou per a una competició amistosa amb els seus contrincants.
True Mothers de Naomi Kawase (Japó)
Després d’intents reiterats de quedar-se embarassada, Satoko i el seu marit decideixen adoptar un nen, la mare del qual és una menor d’edat que no pot fer-se càrrec d’ell.
Zero Floor d’Ebrahim Ebrahimian (Irán)
Vahid viatja a Teheran per a evitar que el seu fill Soheil de quatre anys sigui operat. Però en arribar s’assabenta que ha mort durant la intervenció.
Buoyancy de Rodd Rathjen (Austràlia)
Chakra és un jove de 14 anys que viu a Cambodja i treballa en un camp d’arròs. A la recerca de la seva independència, i amb la intenció d’ajudar econòmicament a la seva família, decideix contactar a un comerciant per poder viatjar a Tailàndia i fer realitat els seus somnis.
Shonibar Bikel de Mostofa Sarwan Farooki (Bangladesh)
Durant una agradable tarda a Dhaka es produeix un atac terrorista en una cafeteria. El tràgic succés manca de precedents. El terrorista coincideix amb aquesta figura que utilitza la religió per a separar i matar.
Another Child de Kim Yoo-seok (Corea del Sud)
Ju-ri, una noia de 17 anys, veu al seu pare tenint un romanç amb la propietària d’un restaurant, Kim Mi-hee, que està embarassada del seu fill. En trobar-se amb la filla de Mi-hee, Yoon-ah, una companya d’escola, es dóna la volta i fuig.
Mindanao de Brillant Ma Mendoza (Filipines)
Saima cuida de la seva filla Aisa, malalta de càncer, la qual es troba en un centre de recuperació de Davao, mentre espera que el seu marit, Malang, metge de combat, torni a casa després de finalitzar una operació a la província de Maguindanao.
Beyond the Dream de Kiwi Chow (Hong Kong)
Lok és un professor de primària que pateix esquizofrènia. Encara que no sap com, anhela estimar a algú. Un dia coneix a Yan i s’enamora d’ella a primera vista. No obstant això, no sap si és oportú explicar-li el que li succeeix.
Iewduh de Pradib Kurbah (Índia)
Iewduh és el nom d’un dels mercats més plens de vida del Nord-est de l’Índia. Els ciutadans coneixen els seus carrerons, les botigues i als botiguers.
My Second Year in College de Rasoul Sadramel (Iran)
Dues companyes d’universitat fan una excursió a Isfahán amb tota la classe. Però, el que comença com un viatge idíl·lic acaba convertint-se en un malson, quan una d’elles inesperadament sofreix un accident i cau en coma.
Sunflower d’Elya Gilman (Kazakhstan)
L’Amir és un jove adolescent que es passa la vida immers en el món dels jocs en línia. Amb una mare absent, un pare que dedica la seva vida al cultiu de gira-sols i uns docents que estan més interessats per la seva progenitora que per ell, Amir està atrapat als llimbs entre la realitat i la ficció.
Black Milk de Uisenma Borchu (Mongòlia)
Dues germanes, Wessi i Ossi, que han viscut més de vint anys separades sense saber res l’una de l’altra, tornen a posar-se en contacte quan la que viu en occident entra en crisi i vol tornar als seus orígens.
Ballon de Pema Tseden (Xina)
Al Tibet dels anys 80, els germans Dargye i Drolkar converteixen en globus els preservatius dels seus pares ignorant les conseqüències. Més enllà d’escandalitzar a tot el poble, el realment preocupant és que han deixat als seus pares sense preservatius.
Palmarès
Secció Oficial
Millor Pel·lícula, Balloon, Pema Tseden (Xina)
Millor Direcció, Vertigo, Jeon Gye-Soon (Corea)
Millor Guió, African Violet, Hamidreza Bababeygi (Iran)
Mención Especial, Black Milk, Ulisema Borchu (Mongòlia)
Secció Oficial Panorama
Millor Pel·lícula, The Halt, Lav Díaz (Filipines)
Secció Discoveries
Millor Pel·lícula, Ten Years Thailand, Aditya Assarat, Apichatpong Weerasethakul, Chulayarnnon Siriphol i Wisit Sasanatieng (Tailàndia)
Millor Director, Joon-Young Bong, Lucky Monster (Corea)
Millor Guió, Hossein Tehrani, Diapason (Iran)
Menció Especial, Kabul, city in the Wind, Aboozar Amini (Afganistan)
Secció Netpac
Millor Pel·lícula, A Dark Man, Adilkhan Yerzhanov (Kazakhstan)
Secció Especial
Millor Pel·lícula, Rom, Tran Thank Huy (Vietnam)
Millor Director, Samuel Kiehoon Lee, Gyopo(Corea)
Millor Guió, Iska, Theodore Capistrano Boborol (Filipines)
Mencion Especial, Old men never die, Reza Jamali (Iran)