Tres documentals d’Amèrica Llatina encapçalen el palmarès de la dinovena edició del DocsBarcelona. La familia chechena (Argentina, 2015), ha obtingut el Premi DocsBarcelona TV3 a la millor pel·lícula, dotat amb 5.000€. El jurat del festival, integrat per Jordi Balló, Amaia Esparza, Anita Reher i José Sánchez Montes, reconeix en el treball de Martín Solá “una manera poètica de fer sentir l’interior d’una comunitat i de mostrar la identitat d’un poble en un context de violència històrica, a través d’un fort compromís amb la forma.” La producció argentina, que s’apropa a leszkir (danses rituals dels sufís txetxens), és la segona entrega d’una peculiar trilogia de retrats de pobles resistents i no reconeguts com a països lliures i sobirans. La intenció de Martín Solá és tancar al Tibet la seva trilogia, que va arrancar el 2013 amb Hamdan, dedicada al poble palestí.
El mateix jurat també ha atorgat una Menció especial a El cuarto de los huesos (El Salvador, Mèxic, 2015), de Marcela Zamora, “pel llenguatge directe i impactant que utilitza la seva directora i per atorgar la importància que mereix la tragèdia col·lectiva que es viu diàriament a Centre Amèrica.” Aquest reconeixement s’afegeix al Premi Amnistia Internacional Catalunya, “per abordar amb sensibilitat l’horror i el dolor que provoquen la violència i les desaparicions forçades. Per posar el focus en un país petit amb un problema enorme marcat per la impunitat i la por a la denúncia, i fer-ho amb emoció i senzillesa, donant veu a dones i famílies de desapareguts a El Salvador”.
Completa el palmarès de la secció oficial Call me Marianna, de Karolina Bielawaska, reconeguda amb el Premi Nou Talent, patrocinat per Antaviana Films i dotat amb una aportació en espècie de 3.000€ per a la propera obra de la directora. “La capacitat de la directora de mostrar l’afirmació d’una identitat a través del dispositiu teatral i d’una manera diferent de retratar el cos” han convençut el jurat.
El Festival Internacional de Cinema Documental de Barcelona ha projectat 46 títols (44 d’ells a competició). Segons explica l’organització en un comunicat la dinovena edició del Festival Internacional de Cinema Documental de Barcelona ha tancat superant per primer cop la barrera dels 10.000 espectadors, un 30% més que l’edició anterior. El festival ha compatibilitzant espectadors en sala (75%) i visionats en la plataforma Filmin (25%) i les activitat paral·leles professionals han reunit un total de 980 assistents.
Noves seccions
A Latitud DocsBarcelona, una nova secció competitiva que inclou documentals d’Espanya, Portugal i Amèrica Llatina, s’ha imposat Paciente, de Jorge Caballero, “per la força que tenen les opcions visuals i sonores triades pel director i per la manera de fer que tres personatges (una jove malalta, una mare i un hospital) construeixin un retrat de patiment, amor i generositat.” La seva protagonista, Nubia, conviu amb l’angoixa de perdre la seva filla per culpa d’un agressiu càncer, i alhora s’enfronta amb admirable fermesa i convicció als laberíntics processos del sistema de salut colombià. La Menció especial del jurat d’aquesta secció i el Premi del Públic han anat per Metamorphosis, de Manuel Pérez, “per filmar d’una altra manera un procés de transformació política, incloent en el relat la previsió de la seva pròpia contradicció.” A través dels ulls d’una ciutadana, la Laia, vivim la història d’èxit de Barcelona En Comú, un espai de confluència de moviments socials, veïnals i actors polítics.
Els premis del públic més jove
Soleà, els néts dels altres catalans, de Marc Hernández, Maria Llinás, Natàlia Morales i Marta Vivet, ha estat guardonat amb el Premi DOC-U, patrocinat per OVIDE, amb una dotació de 1.000€ en espècies, “per dignificar i retratar de manera fresca i humana uns personatges amb els que ens emmirallem, que ens fan reflexionar sobre la nostra història i sobre el nostre present, i perquè parla de les arrels i les identitats, de la convivència i del respecte, temes més actuals que mai.” El premi Docs&Teens, atorgat pel públic assistent, ha recaigut en Joana Biarnés, una entre tots, d’Òscar Moreno i Jordi Rovira.