Els festivals de cinema s’han de reinventar per tal de sobreviure als canvis que les autoritats apliquen d’un dia per altre i així pal·liar amb la crisi derivada de la covid-19. Per sort la cultura és forta i mira d’adaptar-se a les circumstàncies i a tirar endavant amb noves propostes per fer més amena la realitat que s’està vivint enguany. L’Alternativa que, arriba a la seva 27a edició aquest any, estrenarà un format online a la plataforma per excel·lència, Filmin, amb una programació molt interessant i complerta. Enguany es volia apostar per un format híbrid, però donada la situació sanitària actual, amb els cinemes tancats temporalment a Catalunya i sense data d’apertura prevista, el grau d’incertesa fa impossible continuar amb l’organització d’un festival presencial. Per això, es considera que és més responsable i té més sentit centrar tot l’esforç en el bon funcionament i en la difusió de les activitats i els films online.
Més llarg però sense cinemes
El Festival de Cinema Independent de Barcelona tindrà lloc del 16 al 29 de novembre, augmentant així els dies per tal d’oferir més temps per tal de gaudir de totes les propostes i apostarà per les projeccions i activitats que defensen la independència creativa de l’autor, la diversitat, la innovació, la llibertat, el compromís i la reflexió. El contingut de les tres seccions oficials: Internacional. Llargmetratges, Internacional. Curtmetratges i Nacional, els films d’inauguració i clausura, la programació familiar i alguns títols de les seccions paral·leles i Hall estaran disponibles online, la gran majoria a la plataforma streaming Filmin. La major part de les activitats per a públic i professionals d’aquesta edició deixen de ser híbrides i tindran un format exclusivament online.
Inauguració i cicle de cinema-assaig
Aquest any presentarà El cinema sobre art. Un segle d’experimentació, un cicle de cinema i assaig organitzat pel Museu Reina Sofia i comissariat per Guillermo G. Peydró, que l’Alternativa presenta en col·laboració amb el MACBA. Aquest cicle anirà acompanyat del seminari online El cinema sobre art, impartit també per Guillermo G. Peydró, i la presentació del seu llibre El cine sobre arte. De la dramatización de la pintura al cine-ensayo. Els set films que formen part del cicle són: Rembrandt’s J’Accuse de Peter Greenaway, Tableau avec chutes de Claudio Pazienzia, Jane B. par Agnès V. d’Agnès Varda, Magritte ou la leçon de choses de Luc de Heusch, Met Dieric Bouts d’André Delvaux, Georges de La Tour d’Alain Cavalier i Robert. Schastlivaya zhizn d’Aleksandr Sokurov.
La inauguració recaurà sota el títol El año del descubrimiento del cineasta Luis López Carrasco, director, guionista, productor i cofundador de Los Hijos, qui també oferirà una classe magistral online. La pel·lícula està ambientada al 1992 a Cartagena i mostra una història de resistència i repressió a través de la veu dels parroquians d’un dels seus bars. Els fets van quedar totalment eclipsats per la celebració de les Olimpíades a Barcelona i l’Exposició Universal a Sevilla. Aquest film formarà part dels 10 títols que competiran dins la secció internacionals de Llargmetratges, en què també competiran 14 peces en secció internacional de Curtmetratges i 5 llargs i 15 curts a la secció Nacional.
Programació de qualitat de caire internacional i nacional
A la secció oficial de Llargmetratges, hi competiran 10 pel·lícules internacionals: A Febre, de Maya Da-Rin (Brasil/França/Alemanya); A Shape of Things to Come, de Lisa Marie Malloy i J. P. Sniadecki (Estats Units); Camagroga, d’Alfonso Amador (Espanya); El año del descubrimiento, de Luis López Carrasco (Espanya/Suïssa); Fauna, de Nicolás Pereda (Mèxic/Canadà); Merry Christmas, Yiwu, de Mladen Kovačević (Suècia/Sèrbia/França/Alemanya); Oeconomia, de Carmen Losmann (Alemanya); Petit Samedi, de Paloma Sermon-Daï (Bèlgica); Um filme de verão, de Jo Serfaty (Brasil) i Victoria, de Sofie Benoot, Liesbeth De Ceulaer i Isabelle Tollenaere (Bèlgica).
En la secció oficial de Curtmetratges, hi competiran 14 peces internacionals: De Saúl Kak i Charles Fairbanks (Mèxic); A sad se spušta veče (Then Comes the Evening), de Maja Novaković (Sèrbia Bòsnia i Hercegovina); Bittersweet, de Sohrab Hura (Índia); Black Sheep Boy, de James Molle (França); Black Sun, d’Arda Çiltepe (Turquia/Alemanya); Freeze Frame, de Soetkin Verstegen (Bèlgica/Alemanya); Ghost Dance, d’Emilia Izquierdo (Regne Unit); Giòng Sông Không Nhìn Thấy (The Unseen River), de Phạm Ngọc Lân (Vietnam/Laos); I Feel Your Eyes, de Grégoire Verbeke (Bèlgica); La Fin des rois, de Rémi Brachet (França); La isla visible, de Leandro Koch (Argentina); Les Antilopes, de Maxime Martinot (França); Reserve, de Gerard Ortín Castellví (Espanya) i Ревизия (Revision), de Mikhail Zheleznikov (Rússia).
En la secció oficial Nacional, hi competiran 21 films: els 6 llargs Big big big, de Carmen Haro i Miguel Rodríguez Pérez; De los nombres de las cabras, de Miguel G.Morales i Silvia Navarro; La Mami, de Laura Herrero Garvín; La última primavera, d’Isabel Lamberti; Tiempos de deseo, de Raquel Marques i Video Blues, d’Emma Tusell; i els 15 curts Carta a un ser querido, de Fernando Sánchez Martín; Correspondencia, de Carla Simón i Dominga Sotomayor; El infierno y tal, d’Enrique Buleo; Eu máis, d’Ángel Montero Vázquez; Exactly More or Less, Then You Do This, de Rafa Castañer Masdeu; Gorria, de Maddi Barber; Jin Tian Bu Hui Xia Yu (Em penso que no plourà), d’Adrià Guxens; La III Guerra Mundial, de Lluís Nadal; Lonely Rivers, de Mauro Herce; Marte, Omán, de Vanessa del Campo Gatell; Picnic, de Ramon Balcells; Sharits/Kassel 2015, d’Antoni Pinent; Va dando el tiempo, de Celia Giraldo; Ya no duermo, de Marina Palacio i Zubiye, d’Íñigo Jiménez.
Masterclasses i altres activitats
L’Alternativa 2020 també ofereix diverses activitats que el públic podrà seguir online, entre les que destaquen tres masterclasses directament relacionades amb films o cineastes a competició: Passat continu de Luis López Carrasco, on s’analitzarà el procés d’elaboració de El año del descubrimiento i altres treballs seus que pretenen reconstruir fragments amagats del passat per a tornar a conjugar-los en present; El muntatge com a escriptura. Les dimensions de guió que afloren al tall de Sergi Dies, muntador del llarg a competició internacional Camagroga; i Desvelant part del projecte iSBic d’Antoni Pinent, on compartirà amb detall l’origen i les intencions d’i STiLL BELiEVE iN CELLULOiD.
El festival ofereix també el Laboratori de creació audiovisual d’impacte social, així com els ja habituals seminaris adreçats a escoles de cinema i també les activitats dirigides als professionals: d’una banda, les 11es Jornades amb tres sessions: Desemmascarant el moment cinematogràfic; Acompanyament creatiu al desenvolupament de projectes; i la masterclass Tècniques de comunicació i pitch, amb Fernanda Rossi; de l’altra, Cinema Pendent, l’àrea dedicada a afavorir el desenvolupament de projectes, amb: el 8è Mentoring Projects; el VII Pitching Forum del Gac; i la IV Jornada Acció Curts de Dones Visuals.
Destacar també que, per tal d’apropar els cineastes al públic i generar espais compartits i d’intercanvi, l’Alternativa oferirà entrevistes a alguns cineastes, trobades online amb curtmetratgistes de les diferents sessions de seccions competitives i lives amb directors i directores per enriquir la programació.
Premi Llargmetratge Internacional
Um filme de verão, de Jo Serfaty (Brasil).
Menció especial
A Shape of Things to Come, de Lisa Malloy i J. P. Sniadecki (Estats Units)
Premi Curtmetratge Internacional de l’Alternativa Oficials
La Fin des rois, de Rémi Brachet (França)
Mencions especials
A sad se spušta veče, de Maja Novaković (Sèrbia, Bòsnia i Hercegovina)
( ( ( ( ( /* ) ) ) ) ), de Saúl Kak i Charles Fairbanks (Mèxic)
Premi Film Nacional de l’Alternativa Oficials
La Mami, de Laura Herrero Garvín (Espanya, Mèxic)
Menció especial
Febre, de Maya Da-Rin (Brasil, França, Alemanya).
Premi Don Quixot de Llargmetratge Internacional de l’Alternativa Oficials
El año del descubrimiento, de Luis López Carrasco (Espanya, Suïssa)
Premi Antaviana – Mentoring Projects de l’Alternativa Professionals
Trini, de Marta Romero Coll
Premi Kinolux – Mentoring Projects de l’Alternativa Profesionales
Tras la estrella, de Carlos Martínez Peñalver
Primer Test del REC – Mentoring Projects de l’Alternativa Profesionales
SÓS, de Nicolás Martínez Millán
Premi Non Finito
Ödland, d’Otto Roca
Premi Music Library & SFX
Trini, de Marta Romero Coll
Premi ACCIÓ CURTS de DONES VISUALS
Millor la llengua, de Mar Pawlowsky Ferret (Espanya).
Premi ACCIÓ CURTS ALUZINE
Thank you, sista!, de Sílvia Sopale i Luz Ruciello (Espanya)