Si mirem el programa oficial només veurem dues produccions catalanes al Festival de Cannes. L’incombustible Albert Serra presenta a la secció Un certain regard el seu nou film Liberté amb la provocació sexual com a principal ingredient. Acompanyat per un actor (oh, sorpresa), un dels preferits de Visconti, Helmut Berger, el film torna a la França del segle XVIII però aquest cop el llibertinatge substitueix la mort. Serra continua donant corda al seu particular univers fílmic i aquest l’erotisme (força explícit) és el protagonista d’una història que ens porta a un bosc amagat on el sexe clandestí envaeix cada racó de la pel·lícula. Aquest és el 4t cop que Serra trepitja la catifa vermella més famosa del setè art. Ho va fer l’any 2006 amb Honor de cavalleria, el 2008 amb El cant dels ocells i l’any 2016 va participar en la Selecció Oficial fora de competició amb La mort de Lluis XIV. El passi de Liberté va recollir una bona estona d’apladiments però també desenes d’espectadors abandonant la sala.
Per altra banda, un dels fundadors del Sónar, Sergio Caballero, estrena el seu curt Ja te tiens a la Quinzena de Realitzadors. Aquest curt de 21 minuts segueix Ángela Molina i la seva filla (Virgina Rousse) dins d’un cotxe que transita per mons impossibles en una interessant experiència visual.
Podria semblar que aquesta és l’única representació del cinema català al festival de cinema més important del món… però no: hi ha molt més. Fins a 7 produccions catalanes més participen al Marche du film, el mercat de pel·lícules més important del món, on cerquen el difícil objectiu d’aconseguir vendes internacionals i estrenar-se a altres països més enllà de la Península Ibèrica. La llista és la següent: 4×4 de Mario Cohn, H0US3 de Manolo Munguia, Litus de Dani de la Orden, Love me not de Lluís Miñarro, Tiempo después de José Luis Cuerda, Taxi to Treasure Rock d’Alejo Flah, El pacto de David Victori.
També hi ha presència catalana a la secció Goes to Cannes, un spin off del Marché du Film on els festivals més prestigiosos presenten una selecció de treballs encara no acabats, amb la missió trobar distribuïdors o agents de vendes. Els films participants són Dúo de Meritxell Colell participarà al Malaga Goes to Cannes i Coraje de Rubén Rojo ho farà amb Los Cabos Goes to Cannes.
Els curts catalans també tenen cabuda al Short Film Corner, punt de trobada de la indústria del curtmetratge. El programa de Catalan Films & TV per a la internacionalització del curtmetratge català, el ShortCat 2019, amb 7 produccions catalanes, serà accessible als compradors i distribuïdors internacionals. Els curtmetratges que formen part d’aquest programa són: Ama de Júlia de Paz, Entre raíles de Delfina Spratt i Àlex Puig, Misericórdia de Xavier Marrades, Rarotonga d’Àlex Brendemühl, Suc de síndria d’Irene Moray, Tahrib de Gerard Vidal-Cortés i Vaca de Marta Bayarri. Fora d’aquest programa però també presents al Short Film Corner hi ha Cocodrilo de Jorge Yúdice, Petit d’Asier Ramos, Psicolapse d’Arnau Gòdia i Una tarda diferent de Carolina Romillo Marin.
Amb tot, el que no es veu als programes però també té molt impacte al festival són les més de 70 empreses relacionades amb l’audiovisual que participen en les diverses seccions i mercats del festival. És als passadissos, a les reunions als estands (i també a les festes passades les 19h) on la indústria catalana busca partners, vendes, distribució, festivals i, en general, pantalles on projectar els films que venen i que vindran.