spot_img
spot_img

IMPACTE! 2025: quan el cinema defensa els drets humans

- Advertisement -

El Festival de Cinema i Drets Humans, IMPACTE! arriba a la seva cinquena edició consolidant-se com una de les cites imprescindibles del cinema compromès a Catalunya. Del 24 de març al 13 d’abril, el festival projectarà 45 pel·lícules —21 llargmetratges, 4 migmetratges i 20 curts— en diversos espais de Barcelona (Cinemes Girona, espai Calàbria 66 i La Casa Elizalde), així com a Cambrils, Figueres i Vilafranca del Penedès. També es podrà seguir una selecció de llargmetratges a Filmin i veure tots els curtmetratges a través de la web del festival.

Impacte 2025
Impacte 2025

L’auge de l’extrema dreta, eix temàtic central

Sota el lema La dreta contra els drets, IMPACTE! 2025 posa el focus en el creixement global de l’autoritarisme i les seves conseqüències per als drets humans. Diversos títols de la programació analitzen aquesta problemàtica, com l’estrena a Espanya de Separats, de l’oscaritzat Errol Morris, que investiga la separació forçada de nens migrants durant el mandat de Donald Trump.

- Advertisement -
Separats
Separats

Altres pel·lícules destacades inclouen Democràcia Negra, de Connie Field, sobre l’erosió de les institucions a Hongria sota Viktor Orbán; El evangelio de la Revolución, que examina el paper de l’Església a les lluites polítiques d’Amèrica Llatina; i Shikun, del reconegut director israelià Amos Gitai, que denuncia la normalització del pensament autoritari a Israel sota Netanyahu.

- Advertisement -

El festival dedica un apartat especial a l’Iran, on la censura i la persecució de creadors han estat constants. Destaca la projecció de Cafeteria, de Navid Mihandoust, una ficció autorreferencial rodada en la clandestinitat mentre el director estava en llibertat sota fiança. També es podrà veure Capvespre melancòlic, sobre el llegendari cineasta iranià Darius Mehrjui, assassinat el 2023 després d’anys de censura i repressió.

L’actualitat del conflicte entre Israel i Palestina també tindrà un espai destacat amb dues pel·lícules clau: Em nego a odiar, que segueix la història del metge palestí Izzeldin Abuelaish, que després de perdre tres filles en un bombardeig israelià ha convertit el seu dolor en una campanya per la pau; i Shalom-Salam-Pau, que dona veu a israelians que s’oposen a la repressió sobre el poble palestí.

La llibertat d’expressió en perill

IMPACTE! 2025 reivindica el paper de les dones en la lluita pels drets humans amb films com La testimoni, sobre una activista iraniana que desafia el règim; Cop de colze, que retrata la discriminació d’una jove alemanya d’origen turc; i Si moro, serà de gust, sobre la sexualitat en la vellesa.

La Testimoni
La Testimoni

També hi ha una presència destacada del cinema de denúncia, amb títols com Semillas de Kivu, sobre la violència sexual contra les dones al Congo, i Daisy, un curt que denuncia la sexualització de la infància.

Un dels moments més esperats del festival serà la presentació de la International Coalition for Filmmakers at Risk (ICFR), una organització que defensa cineastes perseguits i empresonats per la seva feina. IMPACTE! s’hi ha adherit recentment, convertint-se en una de les primeres entitats de l’Estat espanyol a fer-ho. La presentació es farà en el marc de la sessió professional Riscos de la defensa de la llibertat d’expressió al cinema, organitzada amb l’Acadèmia de Cinema Català, Catalunya Film Festivals i Acció>Cinema.

Preestrenes i convidats especials

El festival comptarà amb la presència de cineastes de renom com Hassan Solhjou, Adi Voicu, Vania Turner i els francesos Elsa Putelat i Nicolas Dupuis. A més, es preestrenarà el documental de 3Cat Pirineus. El mur invisible, que denuncia el tancament de passos fronterers als Pirineus per part del govern francès.

Pirineus, el mur invisible
Pirineus, el mur invisible

Una altra de les cites imprescindibles serà el debut com a director d’Eduard Fernández, que presentarà el seu curtmetratge El otro, un thriller psicològic sobre els límits de la ment humana.

Més enllà de les projeccions, IMPACTE! organitza diverses activitats paral·leles. En destaca la sessió Pervivència del franquisme, 50 anys després de la mort del dictador, on es projectarà Lesa humanidad, un documental que denuncia els crims de la dictadura franquista i la necessitat d’una Llei de Memòria Històrica.

- Advertisement -

A més, en el marc de la projecció del documental Soc la seva filla, IMPACTE! impulsarà una campanya per recollir signatures contra la pena de mort al Japó.

- Advertisement -
Jordi Sardiña
Jordi Sardiña
Periodista, professional, des de 1999, cinèfil, passional, des de tota la vida, ja que el cinema l'ha acompanyat sempre, tant en els bons com en els mals moments. La seva trajectòria laboral no sempre ha estat lligada al Setè Art, perquè s'ha guanyat la vida com a consultor de Màrqueting-Comunicació en diferents empreses de sectors diversos. Col·laborar amb 'El Cinèfil' li permet transmetre tot el que ha après i continua aprenent veient cinema. Llarga vida a la pantalla gran (i petita)!

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

spot_img

Articles més recents