10 films en català que marcaran el 2022

Després d’uns quants anys de sequera, aquest 2022 serà un bon any pel cinema en català. I no ho diem només per l’èxit (de taquilla i públic) d’Alcarràs que ressonarà durant anys sinó perquè enguany tindrem molts més films en llengua catalana estrenats als cinema del que habitual. No podem passar per alt que el 2020 i 2021 només van haver-hi 6 pel·lícules cada any competint pel Gaudí a la Millor pel·lícula, una xifra clarament insatisfactòria per a qualsevol indústria amb ambició i projecció com és la catalana.

És per això que val la pena fer un repàs a les pel·lícules que esperem que omplin les sales d’espectadors i col·loquin el cinema en llengua catalana en una quota més elevada del que tenim ara. Com que venim de tan avall no serà gens difícil que aquest any sigui un revulsiu. Alguns d’aquests films ja estan acabats i tenen data d’estrena però altres es troben en fase de post-producció i això vol dir que pot ser que no tots arriben a estrenar-se aquest 2022.

Sinjar d’Anna M. Bofarull

El nou film de la directora de Barcelona 1714 ens portarà a les entranyes d’Estat Islàmic.  “És una història sobre pèrdua d’éssers estimats en un context de guerra en el qual hi estem tots ficats sense ser-ne plenament conscient”, explica la realitzadora que també ha escrit el guió del film. El llargmetratge és una triple història coral de tres dones que directament o indirecta han estat víctimes d’Estat Islàmic. Segons la Bofarull les tres històries, que bàsicament parlen d’emocions, s’aniran creuant i amb moments durs i cruels com no pot ser d’una altra manera quan parlem de conflictes bèl·lics.

‘Sinjar’ i les dones trencades per la guerra

Estrena als cinemes: 1 de juliol (Filmax)

Toscana de Pau Durà

En Santi, crític culinari en plena crisi dels quaranta, es converteix, per capricis del destí, en l’ostatge accidental d’en Tomàs (Edu Soto), un treballador acomiadat que ha decidit encarar-se, a punta d’escopeta, amb el seu antic cap i amic, en Ramon (Francesc Orella), propietari del restaurant italià Toscana. Humor i gastronomia es donen de la mà en el nou projecte de Pau Durà després de Formentera Lady.

‘Toscana’: comèdia negra catalana amb regust italià

Estrena als cinemes: 27 de maig (Alfa Pictures) 

Nosaltres no ens matarem amb pistoles de Maria Ripoll

Després del seu pas pel BCN Film Fest aquesta comèdia agredolça sobre la amistat intentarà ser un dels films destacats de l’estiu. Una festa major, una reunió de la vella colla i molts draps bruts entre amics… Aquestes són les premisses del film que es planteja com una comèdia dramàtica on les relacions humanes (presents i passades són les protagonistes).

Maria Ripoll desmunta la nostàlgia al seu nou film

Estrena als cinemes: 17 de juny (Filmax) 

El Cas Àngelus de Joan Frank Charansonnet

El director de Terra de telers torna al cinema històric però amb un protagonista universalment conegut. Aquesta pel·lícula que s’ha acabat de rodar aquesta primavera aborda la fascinació que sempre va sentir Dalí pel quadre L’Àngelus de Millet, que el va motivar a escriure un tractat titulat El mite tràgic de l’Àngelus. Aquest va ser publicat a França per l’editor Jean-Jacques Pauvert el 1963. Cal recordar que Charansonnet ja té experiència interpretant Salvador Dalí en dues ocasions anteriors: al film de Carlos Saura Buñuel y la mesa del Rey Salomón i l’espectacle teatral Una Comèdia DALÍrant. 

El Dalí investigador i més íntim a ‘El Cas Àngelus’

Estrena als cinemes: data encara desconeguda

L’escanyapobres d’Ibai Abad

Un clàssic de la literatura catalana que passarà pel cinemes. El director lleidatà Ibai Abad (The girl from the song) ja ha rodat el seu segon llargmetratge que serà, ni més ni menys, que una adaptació del clàssic de Narcís Oller. Elements icònics del western com les estampes infinites de camps de blat, les llargues línies de vies del ferrocarril cap a terres salvatges o les coves i mines seran ben presents a la producció. Els protagonistes són Àlex Brendemuhl i Mireia Vilapuig juntament amb Quim Àvila i Laura Conejero.

Ibai Abad adapta ‘L’escanyapobres’ com un western sobre l’avarícia

Estrena als cinemes: data encara desconeguda

El fred que crema de Santi Trullenque

Hivern de 1943. Andorra. Els rerefons de la Segona Guerra Mundial ressona al llogaret fronterer on viuen Sara (Greta Fernández) i Antoni (Roger Casamajor), un jove matrimoni que espera el seu primer fill. L’arribada d’una família de jueus que fugen de la persecució nazi trastocarà la vida a la vall. La Sara haurà d’afrontar una decisió difícil: obeir la raó o seguir el que li dicta el cor. Un dels films que es va preestrenar al Barcelona Film Fest i que ens traslladarà al fred dels Pirineus amb una història de foscor i família.

Estrena als cinemes: data encara desconeguda (Filmax)

Unicornis d’Àlex Lora

En paraules del director, la pel·lícula “explora a través dels ulls de l’Isa, i de la seva particular mirada, les limitacions d’una urbanita millennial en una realitat inesgotable. El sens fi de possibilitats que s’obren davant d’ella i l’oportunitat de provar-ho pràcticament tot, la poden portar al límit de quedar-se sense res”. El director guanyador d’un Gaudí al Millor Documental per El cuarto reino encara un film on les relacions de parella dels joves d’avui en dia seran les protagonistes.

Estrena als cinemes: data encara desconeguda (Filmax)

Ruta salvatge de Marc Recha

Després de La vida lliure (2017) torna a apostar per una cinta de suspens protagonitzada per Sergi López, Montse Germán i Marc Martínez. La trama segueix l’Ona una dona que està a punt de fer cinquanta anys i vol plegar de l’ofici per dedicar-se a pilotar una avioneta turística. Després de més d’una dècada treballant de jardinera per als propietaris adinerats de les urbanitzacions luxoses de la Cerdanya vol canviar d’aires.

‘Ruta salvatge’: cine negre gèlid segons Marc Recha

Estrena als cinemes: data encara desconeguda

Alcarràs de Carla Simón

L’èxit més sonat de l’any, la dècada i possiblement de la història del cinema en català. Després de guanyar l’Os d’or a la Berlinale el segon film de Carla Simón ha aconseguit que una pel·lícula molt local tingui un interès mundial. El secret: retratar la vida de pagès amb una sinceritat i naturalitat fora de sèrie. Un film que connecta amb tot tipus de públic i que, a més, recull lloances de la crítica aquí i més enllà. Com ens diu el seu productor, Tono Folguera, en aquesta entrevista:”hi haurà un abans i un després d’Alcarràs

La vida al camp com mai no l’has vist a ‘Alcarràs’

Estrenada el 29 d’abril (Avalon): Recaptació 1’7 milions (segons ComScore) 

Escape Room d’Héctor Claramunt

La primera gran sorpresa de l’any en català. L’adaptació de l’obra de teatre del mateix Héctor Claramunt va convèncer un munt de catalans que van anar als cinemes a passar-ho bé amb una història de claustrofòbia i humor. La recepta: comèdia negra, cares conegudes i posar l’espectador davant del mirall.

‘Escape Room’, arriba als cinemes

Estrenada l’11 de març (Filmax): Recaptació 192.000€ (segons IMDB) 

JR Armadàs
Nascut als anys 80 (amb tot el que això comporta) Joan Ramon Armadàs és Llicenciat en Dret i Periodisme per la UPF. Ha treballat en premsa local a Sant Cugat i en premsa internacional com a corresponsal al Regne Unit i la Xina. Com a escriptor ha publicat tres novel·les, diversos relats curts i ha estat editor d'Edicions Xandri durant 6 anys. En l'àmbit cinematogràfic ha escrit i dirigit dos curtmetratges i és el co-director del Sant Cugat Fantàstic i La setmana del Cinema en Català. També ha fet de cap de premsa d'unes quantes pel·lícules catalanes. Des del 2016 és el capità d'aquest vaixell periodístic i cultural anomenat 'El Cinèfil'.

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents