Comença el Festival Nits 2022

La 19a edició del Festival Nits de Cinema Oriental, que té lloc del 19 al 24 de juliol, compta amb 35 llargmetratges entre els quals hi ha tres premières mundials, dotze d’internacionals i cinc europees, i totes amb subtítols en català.  Durant aquests dies, la ciutat de Vic es convertirà en la capital del cinema asiàtic omplint l’Atlàntida, Casino i la Bassa dels Hermanos dels films més destacats de l’any de països com Índia, Hong Kong, Taiwan, Indonèsia, Xina, Corea del Sud o Japó.

Secció Oficial

Entre els títols de la secció oficial a concurs del Festival Nits que es podran veure cada tarda a L’Atlàntida hi ha diverses premières mundials i internacionals, a més d’alguns dels títols més aclamats de l’any als seus països d’origen. Es veuran a la pantalla gran per primera vegada Remember What I Forgot, de Chui Tze-Yiu, una carta d’amor al cinema de Hong Kong a través de Lil’ Kim, un aficionat al cinema del país tan savi i omnipresent com misteriós, així com la cinta coreana Tiger’s Trigger, de Lee Kang-wook, protagonitzada pels veterans Kim Won-jin i, de nou, Casanova Wong, on conviuen el cinema intimista i els esclats de violència a l’estil del cinema de Takeshi Kitano.

Red_Post
‘Red Post on Escher Street’ (Sion Sono)

En estrena europea arriba la guanyadora del Gran Premi del Jurat al prestigiós Festival de Cinema Fantàstic de Bucheon, Treat or Trick, de Hsu Fu Hsiang, obra que es mou entre la comèdia de terror i el cinema de gàngsters, remake de la coreana To Catch a Virgin Ghost. També en clau d’humor, l’eclèctic cineasta Sion Sono torna a la seva essència amb Red Post on Escher Street, una carta d’amor al cine, pel·lícula sobre pel·lícules, comèdia radical i plena de contrastos on els extres agafen el protagonisme, els cineastes perden el cap i els rodatges revelen tot el seu caos intern. Menys subversiva i més lluminosa és la taiwanesa Summer, de Su Che-Hsien, relat estiuenc d’esport i superació al voltant d’una periodista i un entrenador en hores baixes que, a base de suport mutu, aconsegueixen aixecar un equip d’esportistes problemàtics.

Al Festival Nits de cinema oriental de Vic 2022 s’hi trobaran també algunes perles del cinema d’autor asiàtic de l’últim any, com les ja anunciades The Coffin Painter (Da Fei) o Dostojee (Prasun Chatterjee). Una altra és Madalena, d’Emily Chan, una història d’amor noctàmbula amb ecos del cinema de Wong Kar-Wai que té lloc a Macao i que protagonitzen dues persones ferides pel passat; o la japonesa Tamano Visual Poetry Collection: Nagisa’s Bicycle, de Masaya Kawamura i Tetsuichiro Tsuta, on es creuen tres històries plenes de lirisme on l’eix principal són les bicicletes i els seus singulars propietaris: un corredor veterà que pedala per no retirar-se, una jove pescadora i una parella que s’ha de separar per feina.

FestNits_Preman
‘Preman’ (Randolph Zaini)

Aquests, juntament amb Preman (Randolph Zaini), els esperats i revolucionaris films d’animació I Am What I Am (Sun Haipeng) i Inu-Oh (Masaaki Yuasa), així com Junretsuger (Hiroshi Butsuda) i Little Canned Men (YuFei), conformen una eclèctica secció oficial a competició d’on sortiran les guanyadores del FesNits d’enguany.

Sessions a l’aire lliure

L’emplaçament més emblemàtic del Festival Nits acollirà algunes de les sessions de secció oficial més fastuoses del certamen, acompanyades d’un sopar típic del país del qual prové cada pel·lícula. Inaugurarà les Nits Anita, biopic de la cantant hongkonguesa Anita Mui. L’èpica història d’aquesta artista essencial de la música cantonesa obrirà les nits a la Bassa el dimarts 19 de juliol.

FestNits_Anita
‘Anita’

L’animació també tindrà el seu lloc a la Bassa amb Fins aviat, Don Glees!, del mític estudi Madhouse. La Nit japonesa serà un viatge ple d’humor i aventures sobre tres amics que, en la cerca d’un atípic tresor, acaben recorrent els paratges més feréstecs i espectaculars d’Islàndia.

Entre Corea del Sud i Hong Kong, la Bassa dedicarà la seva tercera Nit al cinema clàssic de kung fu amb Warriors Two, de Sammo Hung, una pel·lícula del 1978 considerada una de les 10 millors de la història del gènere, protagonitzada per Casanova Wong, en la qual un lluitador vol aprendre una tècnica secreta per enfrontar-se a un grup de malfactors.

La quarta Nit estarà dedicada a la Xina, on es projectarà en première internacional un dels films més taquillers de l’any al seu país. Bath Buddy és una comèdia sobre un nen ric i arrogant que pateix un accident que li provoca amnèsia, i fruit d’aquesta acaba en uns banys tradicionals on s’ha d’entendre amb el seu veterà director i aprendre els secrets del bon balneari.

Sanak
‘Sanak’

També en première internacional, la Nit índia tancarà —fora de concurs— les sessions a la Bassa amb un festival d’acció i coreografies impossibles. Sanak, una pel·lícula que beu de clàssics com La jungla de cristal i que protagonitza l’estrella del gènere Vidyut Jamwal (que ja va enamorar a la Bassa amb Junglee ara fa uns anys), segueix les passes —i punys— d’un home que ha de creuar un hospital farcit de terroristes per trobar a la seva parella.

Marató Dominical i Sessions Especials

Diumenge al matí les arts marcials i el gènere Wuxia, les fantasies medievals i el cyberpunk seran els plats principals de la marató cinematogràfica del festival, amb els films xinesos The Legend of Shaolin (Zhang Dicai), A Blind Hero (Elvis Yeung) i Song of the Assassins (Daniel Lee). A la tarda, tancaran el certamen Blind War, un trepidant thriller d’acció policial, i una de les cintes més èpiques i grandiloqüents de l’any, RRR, del director de Baahubali, S.S. Rajamouli, (autor de l’aplaudida Eega, vista al FesNits), tres hores d’història, acció i aventures que s’han convertit en la pel·lícula índia més taquillera de la història del país.

RRR
‘RRR’ (S.S. Rajamouli)

Entre les altres sessions especials del Festival Nits hi ha Butterflies, obra taiwanesa del director català Albert Ventura, que presentarà el film, així com el documental Kung Fu Stuntmen, que se centra en la cara invisible del cinema d’arts marcials: els extres i els especialistes. Per la seva banda, les sessions de mitjanit de divendres i dissabte al Casino seran una explosió del cinema més extrem i desenfadat, amb el programa doble de Yoshihiro Nishimura —Premi d’Honor del Festival Nits 2021— Anatomia Extinction (1995) i Holy Mother (2022), i la indispensable sessió Cutrecon amb el clàssic recuperat de John Liu New York Ninja (1984-2021).

Propostes familiars i juvenils

Durant la setmana de certamen, els matins a L’Atlàntida estaran enfocats especialment als públics familiars i juvenils, amb les seccions ‘Les Nits més petites’ i #Akihabara! i una sèrie de títols entre els quals hi ha grans noms del cinema oriental com Masaaki Yuasa o Takashi Miike i diverses premières internacionals. Dins la secció oficial d’enguany es presentarà l’espectacular pel·lícula d’animació xinesa I Am What I Am, sobre un noi que somia a participar en un torneig de la tradicional dansa del lleó.

I_Am_What_I_Am
‘I Am What I Am’

A la secció ‘Les Nits més petites’ tindrà lloc la première de la versió restaurada en 4K d’un dels grans clàssics d’animació asiàtics, La llegenda del llibre segellat, film xinès de la mítica Shanghai Animation Film Studio dirigit per Wang Shuchen el 1983 que s’endinsa en l’imaginari fantàstic de la Xina per parlar d’un llibre sagrat que el protagonista haurà de protegir perquè no caigui en males mans. Un altre nom propi de la secció serà el del japonès Takashi Miike. El director de films com Hara-kiri13 Assassins o Ichi the Killer canvia radicalment de registre amb Police X Heroine Lovepatrina! The Movie: Challenge from Phantom Thief!, pel·lícula sobre quatre singulars defensores de la pau que combina el musical i l’acció amb tocs de comèdia absurda i que es basa en la sèrie de televisió homònima.

L’anime nipó tindrà també el seu lloc a la secció amb la joia La casa encantada en el cabo, distribuïda per Selecta Vision, una història plena de fantasia i aventures sobre tres dones a les quals el destí reunirà en una antiga casa a prop del mar. I d’aquesta faula a una d’acció real amb Little Canned Men, protagonitzada per una jove estudiant xinesa que es troba amb cinc persones minúscules a dins d’una llauna amb les quals entaula una singular amistat.

Racoon_Dog_Gentleman
‘Racoon Dog Gentleman’

Pel que fa a la secció #Akihabara!, els migdies a L’Atlàntida de Vic seran una festa durant el FesNits, amb una sèrie de propostes esbojarrades pensades pel públic que se sent jove i per a tot amant de la cultura pop japonesa. El gènere tokusatsu, ple d’efectes especials, acció i humor, omplirà la pantalla del recinte amb films com Tetsudon! We Are!, un delirant compendi de curtmetratges; Racoon Dog Gentleman, una sàtira sobre l’explotació laboral i el mercat de les aparences protagonitzada per un os rentador; o Wakuseiber, the Movie, on els colorits protagonistes, hereus dels Power Rangers, han de salvar el planeta d’una amenaça espacial amb forma de conill còsmic. Una altra de les pel·lícules que s’hi veuran és la nova obra de Masaaki Yuasa, Inu-Oh. L’autor de films de culte com Night Is ShortWalk on GirlEl amor está en el agua o sèries com Hora de aventuras farà vibrar L’Atlàntida amb un Anime que se situa al Japó del segle XIV barrejant estils i tècniques, una òpera rock avantguardista i trencadora.

La imatge del festival

FestNits_2022_P

La imatge del Festival Nits d’enguany està inspirada en una de les tradicions més esteses al sud-est asiàtic: la dansa del lleó, però fent un petit ‘gir argumental’ i aprofitant que aquest és l’any del tigre. Fu, tigre en cantonès, és un personatge apassionat i curiós, amb ganes de festa després d’un període complicat per a tothom. La imatge és obra de l’il·lustrador Xevi Domínguez, Xevidom, i del dissenyador Jordi Farrés de l’estudi Partee.
Redaccióhttps://elcinefil.cat/
'El Cinèfil' és un mitjà de comunicació dedicat a analitzar, explicar i difondre l’univers del cinema en tota la seva amplitud. Parlem de pel·lícules, sèries i festivals i també organitzem tot tipus d'esdeveniments relacionats amb el cinema. Ens agrada dir que som una revista en xarxa i en català. En xarxa perquè, a banda del web, també aprofitem les xarxes socials per a difondre i comunicar novetats i reflexions sobre el setè art. I tot plegat ho fem en català perquè és la nostra llengua. Gaudeix i que el cinema t'acompanyi... SEMPRE!

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents