Els neons de ‘Tron’ il·luminen Sitges

Del 6 al 16 d’octubre, el Sitges – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya tornarà a ser l’epicentre del cinema de gènere i la cita anual indispensable per a tots els seus fans, i ja ha avançat els primers títols confirmats dins la seva programació de Secció Oficial. Pel·lícules predominantment europees que aporten diferents mirades al fantàstic de directors amb gran recorregut i habituals de Sitges, com Dario Argento, Quentin Dupieux o Peter Strickland, juntament amb noms que despunten com Hanna Bergholm o Léa Mysius.

Sitges_2

El mestre Dario Argento torna una dècada després del seu últim treball Drácula 3D amb Occhiali Neri (Dark Glasses), sobre una jove invident que, amb l’ajuda d’un nen xinès, intenta acabar amb un assassí en sèrie. El cineasta italià desplega el seu univers sanguinolent inimitable en un film interpretat per Ilenia Pastorelli i Asia Argento, i que suposa el retrobament amb un dels imprescindibles del terror.

El rei francès de l’absurd, Quentin Dupieux, presentarà les seves dues últimes pel·lícules a Sitges 2022. Incroyable mais vrais, amb un repartiment format per Alain Chabat, Léa Drucker, Anaïs Demoustier i Benoît Magimel, és una divertida i excèntrica comèdia sobre un matrimoni i el misteriós soterrani del seu nou habitatge, que arriba al Festival després del seu pas per Berlín. Amb Fumer fait tousser, Dupieux proposa una sàtira del cinema de superherois, amb tortugues demoníaques, que es va presentar a Cannes en secció oficial fora de concurs i que torna a comptar amb Anaïs Demoustier i Alain Chabat, als quals s’uneixen Adèle Exarchopoulos, Vincent Lacoste i Benoît Poelvoorde.

Sitges_3

Un altre clàssic de Sitges és Peter Strickland. El nou treball del director britànic, Flux Gourmet, se centra en un col·lectiu gastronòmic, les seves inquietuds artístiques i lluites de poder, mentre exploren el concepte de ‘cuina sònica’. Asa Butterfield i Gwendoline Christie són els protagonistes d’aquesta proposta al mateix temps delirant i inquietant.

De Finlàndia arriba Hatching, l’òpera prima de Hanna Bergholm, una història de terror familiar, arriscada i sorprenent, amb criatura monstruosa inclosa. Una combinació de coming-of-age i body horror que va tenir la seva presentació mundial a Sundance, on Bergholm es va revelar com una de les promeses més sòlides del gènere.

Un altre debut femení destacat és Les cinq diables, de Léa Mysius, guionista habitual de cineastes com Claire Denis, Jacques Audiard o Arnaud Desplechin. Presentada a la Quinzena de Realitzadors de Cannes, el film se situa a mig camí entre el thriller i el drama amb tocs fantàstics; una història familiar al peu dels Alps sobre una nena amb una sensibilitat olfactiva extraordinària i protagonitzada per Adèle Exarchopoulos i Daphne Patakia.

El director gallec Alberto Vázquez presentarà a Sitges Unicorn Wars, llargmetratge d’animació antibel·licista de coproducció francesa que ha competit recentment a la secció oficial del festival d’Annecy. Vázquez, guanyador de tres premis Goya, reflexiona al film sobre l’origen dels conflictes bèl·lics a través de la història d’una guerra ancestral entre ossos i unicorns.

Sitges_5

Coupez!, la pel·lícula inaugural de Cannes 2022, també serà al Festival. Michel Hazanavicius dirigeix el remake de One Cut of the Dead -la sorprenent comèdia de zombis japonesa que va suposar tot un fenomen a Sitges 2018- mantenint el seu esperit festiu i meta, amb Romain Duris i Bérénice Bejo.

Torna el thriller a Òrbita

La 55a edició del Festival recupera Òrbita, la secció dedicada al thriller, que pren forces renovades i presenta un avançament de dos títols procedents de Corea del Sud, una de les cinematografies més poderoses actualment.

Hunt, el debut en la direcció de Lee Jung-jae, protagonista d’El Juego del Calamar, és un frenètic thriller d’espies ambientat en la Corea del Sud dels anys 80. Acció criminal de violència desbordant que aterrarà a Sitges després de veure’s a Cannes en secció oficial fora de concurs.

Hunt

Lee Sang-yong firma The Roundup, la seqüela de Ciudad sin ley (Kang Yoon-sung, 2017). La pel·lícula coreana més taquillera de l’any, que ha assolit xifres prepandèmiques, és un thriller d’acció criminal protagonitzat per Ma Dong-seok, popular pels seus papers a Train to Busan o Eternals.

Indústria: Sitges Fanlab i Woman in Fan

El programa del Festival de Sitges per a la visibilització i la incorporació de la dona creadora en la cinematografia fantàstica presenta una convocatòria per a la realització d’un curt-teaser. Woman in Fan proposa amb aquest concurs la creació d’una peça per a la seva circulació en el mercat audiovisual. Així doncs, el curt teaser ha de servir com a mostra d’una idea de llargmetratge de tall fantàstic.

Sitges_WIN

El programa amplia d’aquesta manera el seu camp d’actuació fins a la producció cinematogràfica per donar suport al treball de les cineastes dins de la indústria del gènere fantàstic. La Comissió d’avaluació seleccionarà deu projectes entre tots els presentats dels quals hi haurà un guanyador. Els nou finalistes i el projecte guanyador tindran dret a participar en diverses formacions del Sitges Fanlab durant la 55a edició del certamen. A més, la cineasta guanyadora disposarà d’un pressupost de 10.000 euros, que seran destinats íntegrament a la producció del curt-teaser guanyador, amb el suport del Sitges – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya en les funcions de producció del projecte. La presentació del projecte es realitzarà dins del marc de l’edició corresponent del Festival.

El cartell

En l’actual era de la hiperconnexió i els metaversos, el festival de Sitges mira enrere i s’endinsa en els mons virtuals i enlluernadors de Tron (Steven Lisberger, 1982) per celebrar el seu quarantè aniversari. Visionari i pioner, el film protagonitzat per Jeff Bridges inspira el cartell de la 55a edició del certamen i convida a un viatge a l’altre costat de la pantalla.

Sitges_C

El cartell d’aquesta edició ha estat elaborat, un any més, per l’agència China dissenyar-la, que ha apostat per l’artista visual barceloní Sergi Delgado. Sobre el procés creatiu que han desenvolupat, comenten: “Per als que anem tenint una edat, és molt especial poder treballar al voltant d’un clàssic de la nostra infància i de la ciència-ficció com Tron, una obra més actual que mai amb paraules com metavers o realitat virtual colant-se en gairebé qualsevol conversa. Prenent com a inspiració l’univers gràfic en el qual Kevin Flynn es veu atrapat en penetrar en els circuits del seu ordinador, vam veure l’oportunitat de recuperar la gran icona del festival i, per primera vegada, cedir-li tot el protagonisme. Realitat virtual i Sitges, fusionats en una imatge concebuda des del digital i per al digital”.

Redaccióhttps://elcinefil.cat/
'El Cinèfil' és un mitjà de comunicació dedicat a analitzar, explicar i difondre l’univers del cinema en tota la seva amplitud. Parlem de pel·lícules, sèries i festivals i també organitzem tot tipus d'esdeveniments relacionats amb el cinema. Ens agrada dir que som una revista en xarxa i en català. En xarxa perquè, a banda del web, també aprofitem les xarxes socials per a difondre i comunicar novetats i reflexions sobre el setè art. I tot plegat ho fem en català perquè és la nostra llengua. Gaudeix i que el cinema t'acompanyi... SEMPRE!

Articles relacionats

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Articles més recents