L’Acadèmia del Cinema Català ha anunciat els 59 títols que participen en la tretzena edició dels Premis Gaudí. El total de films candidats suma 25 llargmetratges de ficció (més 6 produccions europees), 10 documentals, 4 pel·lícules per a televisió i 14 curtmetratges. El dimecres 16 de desembre, data d’inici de la primera ronda de votacions dels acadèmics, es donaran a conèixer el calendari de la cursa, un primer balanç de les estrenes de cinema català del 2020 i alguns detalls de la gala de lliurament dels guardons.
Cal destacar que és l’any amb menys produccions rodades en català a la llista. L’any passat hi havia 14 produccions optant a aquest premi i enguany només n’hi ha 6. De totes maneres la principal novetat d’enguany és la supressió de l’anomenat talent català. El criteri que fins ara feia servir l’Acadèmia tenia en compte el que “aporten professionals catalans o residents a Catalunya contribuint a l’èxit de les pel·lícules en què han participat”. Aquest criteri ja no és vigent aquest any després d’una decisió de la Junta de l’ens presa passat l’estiu fet que provoca que els professionals catalans que hagin pres part en amb menys d’un 20% de producció catalana no són “nominables” als premis Gaudí. Aquesta nova realitat deixa fora de la cursa dels Gaudí 2021, per exemple, dos films de molt èxit de públic amb altra presència catalana com Malasaña 32 d’Albert Pintó o El practicante de Carles Torras (produïdes per Warner Bros i Netflix respectivament).
Candidates al Gaudí a la millor pel·lícula
Bronko, d’Isaac Ulam
La dona il·legal, de Ramon Térmens
La vampira de Barcelona, de Lluís Danès
Les dues nits d’ahir, de Pau Cruanyes i Gerard Vidal
L’Ofrena, de Ventura Durall
Terra de telers, de Joan Frank Charansonnet
Candidates al Gaudí a la millor en llengua no catalana
A casa, de Raül Busquets
A Stormy Night, de David Moragas
Adú, de Salvador Calvo
Baby, de Juanma Bajo Ulloa
Cenestesia, de Joan Vall
El cerro de los dioses, de Daniel M. Caneiro
El sitio de Otto, d’Oriol Puig
Hogar, d’Àlex Pastor i David Pastor
Isaac, de David Matamoros i Ángeles Hernández
La boda de Rosa, d’Icíar Bollaín
Las niñas, de Pilar Palomero
No Matarás, de David Victori
Occidente, de Jorge Acebo Canedo
Ofrenda a la tormenta, de Fernando González Molina
Per la llibertat, d’Alba Sotorra
Sentimental, de Cesc Gay
Te quiero imbécil, de Laura Mañá
Uno para todos, de David Ilundain
Voces rotas, d’Héctor Fáver
Les pel·lícules europees, els curtmetratges i els documentals
Tal com estableixen les Bases dels Premis Gaudí, en les categories de curtmetratge i pel·lícula europea, la Junta directiva de l’Acadèmia designa una comissió de selecció independent formada per diversos professionals i representants del sector. En el cas de la categoria de pel·lícula documental, la Junta designa una comissió de preselecció quan el nombre de títols inscrits supera les 15 produccions.
Els 14 curtmetratges seleccionats (d’entre els 58 inscrits) són 16 de decembro, d’Álvaro Gago; Candela, de Marc Riba i Anna Solanas; Cua de sirena, d’Alba Barbé Serra; El código interior, de Pau Subirós; Feroz, de Nina Amat; Forastera de Lucía Aleñar Iglesias; Homenatge a Judes, de Manel Raga Raga; I don’t think it’s going to rain d’Adrià Guxens; La vella lluita, de Carol Rodríguez i Marina Rodríguez; Lea, d’Ona Jané Millà; Marleni, no Marlen, de Carmen Aumedes Mier; Ni oblit ni perdó, de Jordi Boquet Claramunt; Panteres, d’Èrika Sánchez i Vera, de Laura Rubirola Sala.
Els 10 documentals seleccionats (d’entre els 23 inscrits) han estat Sanmao: la novia del desierto, de Marta Arribas i Ana Pérez de la Fuente; Niños somos todos, de Sergi Cameron; ¿Puedes oírme?, de Pedro Ballesteros; La Mami, de Laura Herrero Garvin; Descubriendo a José Padilla, de Marta Figueras i Susana Guardiola; Pa’trás ni pa’tomar impulso, de Lupe Pérez García; My Mexican Bretzel, de Nuria Giménez Lorang; El caso Loveparade, de Dominik Wessely; The Mystery of the Pink Flamingo, de Javier Polo i Camino incierto, de Pau García Pérez de Lara.
Les 6 pel·lícules europees seleccionades, que participaran en la primera ronda de votacions de l’edició d’enguany són: Dios es mujer y se llama Petrunya, de Teona Strugar Mitevska (República Macedònia del Nord); Les vides de Marona, d’Anca Damian (França); Little Joe, de Jessica Hausner (Alemanya); Longa noite, d’Eloy Enciso (Espanya); Sobre lo infinito, de Roy Andersson (Alemanya) i Sorry We Missed You, de Ken Loach (Regne Unit).