El Club Super 3 va ser un invent que va arribar a la Televisió Pública Catalana l’any 1991. Al principi era només un calaix de sastre on s’hi van col·locar les sèries infantils en llengua catalana combinades amb gags i minihistòries pròpies que s’emetien entre continguts comprats a l’estranger. Segurament els que ja pentinen cabells blancs recorden el Petri, la Noti i la Nets i el seu arxienemic el MegaZero. Ha plogut molt des d’aquells dies i l’any 2009 quest espai va passar a ser un canal propi que comparteix freqüència amb el Canal 33. A més, el Super 3 té l’honor de ser l’entitat o grup amb més membres de Catalunya ja que té més d’un milió i mig de socis.
Al llarg dels anys del segle XXI (i en paral·lel a l’arribada de nous canals i últimament les plataformes) el Super 3 va passar de ser la referència per als infants de Catalunya a convertir-se en una opció força minoritària. Durant aquest 2020 la quota de pantalla ha estat de mitjana inferior al 0’6%. És a dir, hi havia més de 25 canals en obert que li passaven per davant en audiència. Les sèries infantils més vistes totes eren de Clan, Boing o Disney Channel. Bob Esponja, Simon i LadyBug ocupen el Top 3.
Per veure la caiguda en dades només cal adonar-se que l’any 2013 el Super 3 tenia una quota de pantalla mitjana de l’1’7% (Clan del 1’9). Mirant aquestes dades podríem pensar que la situació és molt alarmant… Però no ho és tant com sembla. El motiu és clar: el consum de la televisió avui en dia cada cop passa menys per veure canals i en obert i s’ha mogut en una part molt significativa a internet.
Jo em quedo a casa (i miro el Super 3 quan vull)
El consum de la TV a internet, sumat al fet que tots els menuts de Catalunya han passat més de dos mesos a casa ha catapultat l’audiència del Super 3. Segons explica la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals en un comunicat “durant el confinament s’ha disparat el consum digital dels continguts del Super3 i s’han superat els 10 milions de reproduccions de vídeo a les diferents plataformes”. Això inclou el propi web, aplicacions per a mòbil i per a televisors intel·ligents (més de 6’1 milions) i les reproduccions de continguts propis a YouTube (més de 4’7 milions).
La televisió pública treu pit del fet que els continguts més reproduïts han estat els programes de producció pròpia: dels 10 espais amb més usuaris únics a les diferents plataformes, 8 són programes creats pels equips dels Super3: InfoK, Una mà de contes, Dinàmiks, Manduka, Mic, La família del Super3, Rat Rank i Avui aprenem.
També subratllen que, dels 20 programes de TV3 més vistos a la carta durant aquest període, 9 són del Super3, amb l’InfoK en segona posició, darrere de Les de l’hoquei, i el Mic en el tercer lloc. A més, l’app del Super3 també va fer rècord d’audiència mensual aquest abril amb més de 26.000 usuaris únics.
Si aquestes dades son tan positives, com és possible que durant el març i l’abril de 2020 (mesos de confinament) la quota de pantalla del Super 3 hagi estat d’un pobríssim 0’5%? Doncs perquè molt poca gent veu la TV en obert “en directe”. Dit d’una altra manera, ens estem acostumant a veure el que volem en el moment en el qual ho volem. Que el Mic el posen a les 9 del matí però el meu fill que encara no parla agafa el seu ninotet del Mic i assenyala el televisor a qualsevol hora. Sap que el consum avui en dia és a demanda.