Des de fa quinze anys, les famílies catalanes viuen les primeres descobertes dels seus fills al costat del Mic, en una experiència televisiva que ha forjat un vincle emocional i ha esdevingut fenomen social. Era el 21 de juny del 2007 quan el Mic va sortir per primera vegada a la pantalla del canal Super3 de Televisió de Catalunya. “Hola, amic Mic!” va ser la salutació del programa, que avui continua acompanyant els nens i nenes en les primeres passes per descobrir el món, a través de la figura d’un titella de llana de color carabassa, el Mic, i els seus amics, en Cincsegons, el Cargol i la Mosca.
A través de les pantalles de televisió, primer, i d’ordinadors, tauletes, mòbils i televisions connectades, després, el Mic ha entrat a les cases dels nens i nenes. La fidelitat de les famílies s’ha traduït en alts índexs d’audiència, per sobre de la mitjana del canal, amb vídeos que durant mesos han estat els més vistos per internet. Aquesta temporada, l’audiència acumulada del programa gira entorn del milió de persones i, a l’entorn digital, arriba gairebé als dos milions de reproduccions a la carta i més d’onze milions a YouTube.
Titelles en un món digital
L’any 2007, el món del Mic va desembarcar a la televisió amb l’objectiu de connectar d’una manera diferent amb els nens i nenes més petits. Entre abundants sèries infantils d’animació 3D, el Super3 va apostar pel teatre de titelles per donar vida als personatges de l’univers del Mic, que amb un moviment orgànic es tornen reals als ulls dels nens, igual que quan juguen amb les nines.
El programa combina entreteniment i humor amb la transmissió de valors: la natura, l’amor, l’amistat i la llibertat formen part de l’ADN de les aventures dels titelles. Les famílies confien en el Mic perquè se senten seus aquests valors i els més menuts es mouen amb confiança en un espai segur, on poden ser petits i no se’ls empeny cap a continguts fora de l’edat. A partir d’un document orientatiu elaborat per pedagogs, el programa té en compte el desenvolupament sensorial i els continguts curriculars d’aquesta edat, com els hàbits socials, l’organització espacial i temporal, el joc simbòlic, els hàbits alimentaris, el desenvolupament del llenguatge o les aptituds psicomotrius.
Descobrint el món al ritme dels infants
El Mic aposta pel paper actiu dels nens en l’aprenentatge, reivindica la realitat per sobre del que és abstracte i planteja el respecte com a mètode per acostar-se als infants de fins a 5 anys. Des del principi s’adapta al seu ritme, de manera que la narració pot ser explicada, seguida i entesa.
Fortament arrelat al territori, el programa fa servir un català correcte i senzill, que incorpora frases fetes, cançons, embarbussaments i endevinalles, i també transmet contes i elements de la cultura popular. A través del Mic, les famílies nouvingudes poden entrar en contacte amb la llengua, la cultura i les tradicions catalanes.
El Mic és una producció feta íntegrament des del Departament d’Infantils de Televisió de Catalunya, que s’emet cada dia per televisió al Super3, i també es pot veure a les plataformes digitals (web, app per a dispositius mòbils i televisió connectada) i al YouTube del canal infantil.
El futur del món del Mic
En quinze anys, el programa ha canviat i s’ha anat perfeccionant. D’una banda, seguint l’evolució tecnològica, que n’ha fet variar el format i la qualitat de la imatge. De l’altra, el to també s’ha anat adaptant amb el pas del temps, com si s’anés encaixant en una manipulació més afinada per part dels titellaires.
Ara, el futur del món del Mic, després de tots aquests anys de viure a la pantalla, implica buscar les maneres i canals per trobar-se cara a cara amb els seus espectadors. Com a propòsit, es planteja acostar-se al món educatiu, als professionals sanitaris i a les famílies que fan possible la pervivència del projecte amb la seva fidelitat.