La tercera edició del Korean Film Festival Barcelona (KFFB) consolida la seva relació amb el Seoul Independent Film Festival (SIFF) projectant cinc pel·lícules que es van poder veure a la passada edició del festival coreà. Quatre de les cinc pel·lícules que es presentaran han estat dirigides per dones, cosa que ve a corroborar el que està succeint ja fa uns anys: el creixent paper de la dona dins del panorama coreà del cinema independent.
La dona protagonista de la secció ‘Indies de Seül’
The Apartment with Two Women, una de les pel·lícules més destacades de la producció independent del 2022, que a més ha passat per un gran nombre de festivals internacionals, arriba ara a Barcelona, i serà l’encarregada de donar el tret de sortida a la secció més indie del Festival. A aquest film l’acompanyaran quatre més. La nena coprotagonista del thriller Voice of Silence, que es va projectar l’any passat al KFFB, es converteix en l’eix central de The Hill of Secrets. Una pel·lícula que ha aconseguit 5 nominacions internacionals. A Letter from Kyoto és un destacat drama familiar dirigit per la realitzadora Kim Min-ju, que presenta les històries de tres germanes amb personalitats diferents i la seva mare. El director Shin Sun utilitza l’estètica i els diàlegs propis del cinema de Hong Sang-soo a No Surprise, el retrobament entre tres amics que han estudiat cinema i que fa anys que no se’n veuen. A Junhee from 5 to 7 la realitzadora coreana Jan Kun-jae descriu tres hores a la vida d’una autora teatral en un homenatge al film d’Agnès Varda.
La comèdia, a la secció ‘Panorama’
All About my Wife, la pel·lícula que obre la secció ‘Panorama’, es va convertir un mes després de la seva estrena a Corea (maig de 2012) en la quarta pel·lícula que superava els 4 milions d’espectadors, convertint-se al final d’any a la sisena pel·lícula amb més recaptació. Una comèdia d’embolics entre un marit que s’ha cansat de les manies de la dona, i una dona que està disposada a qualsevol cosa per salvar el matrimoni. Dos grans actors coreans com a protagonistes: Lim Soo-jung (A Tale of Two Sisters) i Lee Sun-kyun (Parasite).
Tres pel·lícules més acaben de conformar la secció ‘Panorama: Foco Comedia Coreana’. Luck-Key és una comèdia divertida que sorgeix de la trobada entre un assassí a sou amb una taxa d’efectivitat del 100%, i un aspirant a actor que està vivint un moment difícil. L’atzar farà que s’intercanviïn els rols i comencin a viure cadascú la vida de l’altre. Kim Hye-soo (Smugglers) i Ma Dong-seok (The Roundup) són els protagonistes de Familyhood, la comèdia dirigida per Kim Tae-gon (Project Silence). Una actriu de gran èxit que no aconsegueix quedar-se embarassada i el seu assistent, un divertit Ma Dong-seok, se les enginyaran per aconseguir-ho. Una pel·lícula coreana que està arrasant per tots els festivals on s’ha projectat: Killing Romance. A la secció ‘Panorama’ es projectarà l’òpera prima del director Lee Won-suk: How to Use Guys with Secret Tips. Un manual de diversió assegurada durant dues hores.
El thriller i les cintes d’època protagonitzen la secció ‘Premieres’
El thriller és el gènere amb què el cinema coreà ha assolit la seva expansió més gran a occident. Un dels representants del gènere més destacats del darrer any ha estat Remember, en què la memòria juga un doble paper. El segon thriller, ens arriba de la mà de Jung Woo-sung (Hunt), un dels actors més famosos a Corea del Sud, visitava el passat Festival de Sitges per mostrar-nos la seva primera feina com a director. No content amb els resultats, aquest any al Festival de Cannes, va presentar de nou la pel·lícula amb alguns talls i un nou muntatge. El KFFB presentarà la nova A Man of Reason, que s’estrenarà aquest mes d’agost als cinemes de Corea del Sud.
Dins la suggerent filmografia de Lee Joon-ik, un dels directors imprescindibles del cinema coreà dels darrers 20 anys, hi ha un gust especial per les mirades al passat. El seu esperit és sempre el de connectar fets de temps anteriors, amb la nostra època actual, com fa a la intel·ligent The Book of Fish, el tercer dels títols de la secció ‘Premiers’. I per finalitzar aquesta secció, un espectacular film del realitzador Kim Han-min (Arrow, the Ultimate Weapon), que va dirigir el 2014 la que fins i tot ara és la pel·lícula més taquillera de la història del cinema coreà, Roaring Currents, vista per 17 milions d’espectadors a Corea. El 2022 Kim tornava a l’acció bèl·lica amb aquesta preqüela Hansan: Rising Dragon, que es podrà veure al KFFB.
‘Sessions Especials’ per no perdre’s
Guanyadora d’un premi al Festival de Cinema d’Annecy, el més important a la indústria de l’animació, Chun Tae-il (La llama de la esperanza) se centra en la vida de Jeon Tae-il, un dels primers activistes pels drets dels treballadors a Corea del Sud. Una cinta d’animació que es converteix per a l’espectador en una lliçó de vida i de lluita pels drets humans.
Va ser a principis del mil·lenni quan directors coreans com Bong Joon-ho, Kim Ki-duk
o Park Chan-wook, van començar a irrompre als festivals i cartelleres internacionals. A títols com Memories of Murder, The Isle o Old Boy, se li sumarien alguns més, entre ells A Tale of Two Sisters, que va afegir un nom més a aquesta nova onada de directors procedents de Corea del Sud: Kim Jee-woon (I Saw The Devil).
Aquest any el KFFB celebra el 20è aniversari d’aquesta mítica pel·lícula. La projecció estarà presentada per Àngel Sala, director del Festival de Cinema de Sitges, que després del passi de la pel·lícula mantindrà un col·loqui amb el públic, no només sobre A Tale of Two Sisters, sinó també sobre el cinema coreà i asiàtic, que es podrà veure a l’edició 2023 del Sitges-Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya.
Hero de Yoon Je-Kyun, film inaugural
La tercera edició del Korean Film Festival Barcelona comptarà amb l’estrena internacional del musical Hero. Un film dirigit per Yoon Je-kyun, el realitzador de cintes tan conegudes per l’aficionat com Gukjesijang o Haeundae), i que està basat en la història real d’An Jung-geun, activista per la independència de Corea durant l’ocupació japonesa. La cinta, a la vegada, pren com a base l’èxit musical teatral coreà del mateix nom. Hero, estrenada comercialment a Corea el desembre del 2022, ha estat vista per més de 3 milions d’espectadors. La producció, que desborda per la seva posada en escena, va donar 8 milions de wons, uns 6.000 €, per a la renovació de les cases dels fets dels quals van lluitar per la llibertat de Corea.
La cinta d’acció i espionatge Phantom, títol de cloenda
L’acció serà la gran protagonista de la cloenda del KFFB. Phantom, estrena espanyola després de la passada de la pel·lícula pel Far East Film Festival d’Udine (Itàlia), és dirigida per Lee Hae-young, que va visitar Espanya, concretament el Festival de Sitges, per presentar Believer, el remake de la pel·lícula de Johnnie To, Drug War.
Phantom s’ambienta a l’ocupació japonesa de Corea i pot remetre a una altra pel·lícula ja coneguda al nostre país, Mil-jeong. En aquesta ocasió, el servei d’intel·ligència japonès busca un espia coreà que s’ha infiltrat al govern i que és el responsable de diversos atemptats, anomenat ‘Phantom’ (el Fantasma). Per això, escolliran deu sospitosos els que tancaran en una mansió. Allà disposaran de 24 hores per desemmascarar el veritable espia. Una cinta espectacular que compta entre altres amb Sol Kyung-gu (Memories of Murder), Lee Ha-nee (Killing Romance), Park So-dam (Special Delivery) o Park Hae-soo (Time to Hunt), entre d’altres.