Són moltes les novetats que hi ha sobre la 50 edició del Festival de Sitges però tenim totes les vacances per anar-les paint. A la roda de premsa d’avanç de programació el director del certamen ha revelat alguns dels secrets més ben guardats per a l’edició més especial. La primer és la presència de Susan Sarandon. L’actriu nord-americana visitarà Sitges 2017 per rebre el Gran Premi Honorífic sumant-se al ja anunciat director de L’exorcista William Friedkin. Sarandon té experiència en matèria de gènere ja que ha protagonitzat cintes fantàstic com The Rocky Horror Picture Show (Jim Sharman, 1975) (que es projectarà a Sitges en sessió especial amb la seva presència), El ansia (Tony Scott, 1983) o Las brujas de Eastwick (George Miller, 1987) entre d’altres. El director del Festival de Sitges Àngel Sala ha definit una de les convidades estrella d’enguany com “una gran dama del cinema” amb una filmografia que inclou un Oscar (Pena de Mort, 1995) i una bona pila de cintes de gènere a les esquenes.
Sarandon però, no serà l’única que rebrà un guardó honorífic. El festival lliurarà un premi Màquina del Temps a l’actor i director Santiago Segura i també programarà la comèdia argentina Solo se vive una vez, de Federico Cueva, protagonitzada pel mateix Segura, juntament amb Gérard Depardieu, Hugo Silva i Carlos Areces.
El millor fantàstic nacional i internacional
Àngel Sala ha destacat una bona pila de títols que s’incorporaran a la secció oficial. Començant pels més propers (i com vam avançar encertadament en aquest reportatge) hi ha quatre films amb segell català a la programació. El primer és Muse, de Jaume Balagueró, que tornarà un cop més a Sitges amb una aposta pel terror sobrenatural amb un repartiment de luxe format per Christopher Lloyd, Franka Potente i Leonor Watling. Un altre títol del qual parlàvem fa molt poc és La pell freda de Xavier Gens l’adaptació de la novel·la fantàstica d’Albert Sánchez Piñol on veurem escenaris inquietants i estranyes criatures que no tenen la sang (ni la pell) calenta.
El debut al llargmetratge de Caye Casas i Albert Pintó també estarà a Sitges. Matar a Dios protagonitzada per Emilio Gavira, Itziar Castro, David Pareja i Boris Ruiz ens omplirà la sala d’humor negre. L’últim títol anunciat de la collita catalana és Black Hollow Cage de Sadrac González-Perellón, un film de ciència ficció amb un elenc internacional que tot just ha rebut un premi al Bucheon International Fantastic Film Festival de Corea del Sud.
Àngel Sala ha reiterat que “el festival aposta pel cine català” i ha recordat que en nostre cinema “és una potència i ho demostra any rere any”. Com a exemples de cinema espanyol diferent i autoral, el Festival comptarà amb Maus, de Gerardo Herrero, una adaptació totalment lliure del famós còmic homònim d’Art Spiegelman i Dhogs, d’Andrés Goteira, un relat imprevisible i obsessiu, situat en els límits de la ficció.
L’estrena d’Stranger Things, al cine
El Festival de Sitges ja fa uns anys que no dona l’esquena al que passa a la TV. En aquest sentit i en matèria fantàstica, Àngel Sala ha anunciat que Catalunya tindrà l’honor de celebrar l’estrena de la segona temporada d’Stranger Things amb un esdeveniment especial del qual encara no han donat detalls. La sèrie de Netflix dirigida pels germans Duffer, s’ha convertit darrerament en un autèntic fenomen de fans arreu del món. També de Netflix ens arribarà el film coreà Okja, de Bong Joon-ho, que ja està disponible en aquesta plataforma però que es podrà gaudir en pantalla gran a Sitges.
Tornant a les estrenes i posant el focus en el cinema internacional un dels films més esperats, després del seu pas per Cannes, és The Killing of a Sacred Deer, la nova proposta del realitzador grec Yorgos Lanthimos que han definit com un thriller psicològic amb un repartiment encapçalat per Colin Farrell i Nicole Kidman. Des de la secció oficial de Cannes també arriba Jupiter’s Moon, un original drama fantàstic hongarès de Kornél Mundruczó. My Friend Dahmer, estrenada al Festival de Tribeca, és l’adaptació de Marc Meyers de la novel·la gràfica homònima que narra l’adolescència d’un assassí en sèrie, i es veurà a Sitges 2017. També provinent de Tribeca aterrarà al certamen The Endless, terror indie nord-americà dirigit per Justin Benson i Aaron Moorhead, que van ser a l’edició del 2014 del Festival amb Spring. Ana Lily Amirpour també tornarà a Sitges amb The Bad Batch, una història d’amor distòpic en una comunitat de caníbals a Texas.
Altres propostes internacionals són El habitante, cinta mexicana dirigida per Guillermo Amoedo i el film d’acció Bushwick, de Jonathan Milott i Cary Murnion. La Secció Oficial tindrà un to molt trencador amb cintes com November, coproducció entre Estònia, Polònia i els Països Baixos, dirigida per Rainer Sarnet i habitada per homes llop, esperits i plagues i el cinema rus més comercial estarà representat per Salyut-7, de Klim Shipenko, una mena de Gravity en els anys 80.
Respecte el cinema asiàtic destaquen el thriller coreà A Day, el debut de Cho Sun-ho amb un protagonista que reviu un dia tràgic una vegada i una altra; l’últim film de Takashi Miike, Blade of the Immortal, una adaptació d’un manga farcida d’acció i venjança, i Before We Vanish, un drama amb extraterrestres del sempre inquietant Kiyoshi Kurosawa. Sitges Classics farà reviure Terminator 2: El juicio final que torna 25 anys després de la seva estrena amb la nova versió en 3D, una experiència que ha impactat el mateix James Cameron.
L’espai animat
L’animació japonesa no hi pot faltar i menys en un any en que se celebren els 100 anys de l’anime. Així doncs s’han anunciat ja els primers títols animats que es veuran a Sitges i el primer en ser mencionat ha estat Lu Over the Wall, de Masaaki Yuasa, guanyador del premi al millor llargmetratge del Festival d’Annecy. També del Japó ens arribarà el drama A Silent Voice, de Naoko Yamada. A més, es projectaran Tehran Taboo, que suposa l’ambiciós debut en el llargmetratge del cineasta germano-iranià Ali Soozandeh. I el film franco-japonès Mutafukaz, dirigit per Shoujirou Nishimi i Guillaume Renard, que es basa en el còmic del mateix nom creat pel mateix Renard.
Una finestra educativa
En aquesta 50a edició torna Sitges Campus, l’espai realitzat amb la col·laboració de les universitats i les escoles de cinema catalanes i dirigit a estudiants. Durant el Festival, s’organitzarà el curs Dràcula i el vampirisme en el cinema fantàstic, dirigit pel professor de la Universitat de Barcelona i col·laborador d’El cinèfil, Jordi Ojeda, i pel director del Festival, Àngel Sala. En el curs s’analitzarà el mite de Dràcula (un dels leit motivs de l’any) i es destacaran les pel·lícules de culte més significatives, es farà un repàs als vampirs del cinema asiàtic i a les noves tendències en els darrers anys: els nous vampirs de laboratori.
L’equip de professors està format per diferents experts en el cinema fantàstic i comptarà amb la presència de diversos directors de cinema convidats al Festival. El curs s’impartirà del dilluns 9 al dimecres 11 d’octubre. Per realitzar les inscripcions o demanar més informació cal enviar un correu a sitgescampus@sitgesfilmfestival.com. Per altra banda, com es va anunciar al mes d’abril, la Universitat Oberta de Catalunya estrenarà el proper mes d’octubre el màster Cinema fantàstic i ficció contemporània, que neix de la col·laboració amb el Festival de Sitges i que ja compta amb la primera promoció d’inscrits.