Es parla molt de la pirateria i dels seus costos per la indústria del cine però només s’entén la dimensió del problema quan s’analitzen les dades amb un estudi seriós. No fa gaire un dels col·laboradors d‘El cinèfil, el cineasta Marc Carreté, posava sobre la taula en primera persona el que suposa la pirateria per un director de cine. També sortia una notícia que està aixecant molta polseguera a Hollywood: el projecte Screening room pretén portar les estrenes directament al teu sofà amb els perills que això comporta… Però anem a les dades.
La nova onada de L’Observatori de la Pirateria i hàbits de consum de continguts digitals ha publicat dades sobre aquesta xacra i la veritat és que són força alarmants. Per un costat no només la pirateria no cessa sinó que les pèrdues pel sector audiovisual (i els guanys il·legals de diversos agents) augmenten any rere any. Entre totes les indústries signants de l’estudi: audiovisual, música, llibres i videojocs, a l’any 2015 es van produir 4.307 milions d’accessos il·legals a continguts per valor de 24.058 milions d’euros! Això significa un lucre cessant global de 1.669 milions.
L’estudi, a més, estima que un escenari sense pirateria es crearien més de 21.000 nous llocs de treball directes, i uns 100.000 llocs de treball indirectes. Per culpa de la pirateria les arques públiques van deixar de rebre l’any passat 547 milions d’euros entre IVA, IRPF i cotitzacions a la Seguretat Social per culpa de la pirateria.
Cine i sèries: la magnitud de la tragèdia
El volum de pel·lícules al qual es va accedir il·legalment durant 2015 va ser de 878 milions, el valor del qual al mercat és de 6.907 milions d’euros. El 37% d’usuaris (un de cada tres) accedeix il·lícitament a continguts, mentre que el 9% accedeix a pel·lícules digitals legalment. El 36% dels accessos es va produir quan la pel·lícula encara s’estava projectant en sales de cinema. És a dir, cinemes, distribuïdores, productores i tot l’equip artístic i tècnic de les pel·lícules es queden sense cobrar per la seva feina.
En el cas de les sèries un 30% d’usuaris accedeix il·legalment a aquests contingut, sumant 950 milions els capítols reproduïts o descarregats il·lícitament durant 2015. El seu valor al mercat és de 1.567 milions d’euros. A més el 46% dels accessos il·legals van tenir lloc durant el període d’emissió de la sèrie en televisió (41% el 2014).
Les raons són diverses però la majoria afirma que no paga perquè els continguts són molt cars. És significatiu que gairebé un 30% pensi que no fa mal a la indústria i que un 25% pensi que no està cometent cap il·legalitat.
La dada per l’esperança és que molta gent estaria disposada a pagar per cine i sèries (i música i llibres) no tingués manera d’accedir-hi de manera il·legal. En altres paraules, si hi hagués una llei que efectivament perseguís la pirateria o es bloqueges l’accés als webs que ofereixen aquesta possibilitat el creixement de la indústria audiovisual seria exponencial.
Una mostra més de la impunitat amb la que s’actua i la manca de vigilància és que la gran majoria de persones que accedeixen a continguts pirates ho fan directament preguntant a un buscador on trobar el contingut. El buscador, òbviament, proporciona tot seguit un accès a la pàgina a través de la qual es consumirà de manera gratuïta el contingut.
Per acabar cal mencionar la pirateria resta guanys a la indústria audiovisual però a la vegada dona molts ingressos als pirates. El gruix dels diners rebuts arriba per la via publicitària. A més, els anunciants són normalment webs relacionades amb el joc o amb les cites/contactes. La pornografia també hi té un paper en aquesta història ja que paga un 40% d’aquests anuncis.
Recordeu que al principi de l’article mencionàvem el cineasta Marc Carreté? Doncs actualment és el productor executiu d’un de Framed, un film català de terror dirigit per Marc Martínez Jordán. Tal com explicàvem fa poc la pel·lícula s’està rodant actualment a Sant Cugat. Encara no està ni acabada i ja hi ha suposats enllaços per descarregar-se-la…