Després d’un agost francament pobre pel que fa a estrenes, setembre ve carregat d’una allau de seqüeles que estranyament no van arribar el mes passat. A més, els festivals de San Sebastian i Toronto marquen l’inici de la temporada de premis, que culminarà en la 96 edició dels Premis de l’Acadèmia de Hollywood; els Oscars…
L’estrena més destacada del mes és Coup de chance, la pel·lícula número 50 de Woody Allen com a director, una vegada més també autor del guió, amb la que ha anunciat la seva retirada del cinema. El film, rodat en francès, suposa el retorn del cineasta a França, 12 anys després de Midnight in Paris. Lou de Laage, Niels Schneider, Melvil Poupad, Elsa Zylberstein i Valerie Lemercier formen l’estoll de protagonistes d’aquest drama romàntic que se situa a París en l’actualitat i transcorre entre l’amor i la violència.
També de producció francesa arriba Fumer fait tousser, darrer treball escrit i dirigit per Quentin Dupieux, que va ser presentada en les darreres edicions dels festivals de Cannes i Sitges, on va ser distingida amb el Premi a Millor Guió.
Cinema espanyol ben present a la cartellera
José Coronado fa doblet, ja que està present en dues propostes: Verano en rojo i Cerrar los ojos. La primera, dirigida i escrita per Belén Macías, és l’adaptació cinematogràfica de la novel·la homònima de Berna González Harbour. Es tracta d’un thriller que transcorre l’estiu de 2010 i és protagonitzat per una policia (Marta Nieto) que investiga els crims d’un assassí en sèrie amb l’ajuda d’un veterà periodista (José Coronado).
L’altra suposa el retorn a la direcció del cineasta Víctor Erice, 31 anys després del seu darrer film El sol del membrillo. José Coronado, Ana Torrent, Soledad Villamil, Manolo Solo i María León formen l’estoll d’intèrprets de la pel·lícula centrada en la desaparició d’un cèlebre actor espanyol durant un rodatge vora el mar. El cas torna a l’actualitat quan molts anys després un programa de televisió fa un reportatge sobre l’actor amb les darreres escenes que va rodar abans de desaparèixer.
Mar Targarona dirigeix el thriller El cuco que narra com una parella espanyola, Marc i Ana, embarassada de vuit mesos (Jorge Suquet i Belén Cuesta) decideix intercanviar la seva casa amb una parella alemanya, Olga i Hans (Hildegard Schroedter i Rainer Reiners) durant les vacances. L’experiència ben aviat es convertirà en un autèntic infern.
També arriba la nova proposta d’acció del director Daniel Calparsoro: Todos los nombres de Dios’, en què torna a dirigir a Luis Tosar, després de Cien años de perdón (2016) i Hasta el cielo (2020). L’actor dona vida a Santi, que després d’un atemptat és agafat com a ostatge per l’únic terrorista supervivent, Hamza (interpretat per Nourdin Batan).
De factura catalana s’estrena Creatura, guardonada amb el premi a la Millor Pel·lícula europea de la secció Quinzena de realitzadors del Festival de Cannes, segon film darrere de la càmera d’Elena Martín, 6 anys després de la seva òpera prima Júlia ist. La mateixa cineasta és també coautora del guió i protagonista de la pel·lícula donant vida a Mia, una dona que en perdre el seu desig sexual fa un repàs per totes les experiències de la seva vida.
Allau de seqüeles
Dins del gènere de terror arriben noves entregues de The Nun II i Saw. The Nun II és la continuació de The Nun, spin off de la franquícia també de terror The Warren Files, dirigit per Corin Hardy l’any 2018. Ara és Michael Chaves qui se situa darrere de la càmera mentre que del repartiment de l’original tornen Bonnie Aarons i Taissa Farmiga.
Saw X se situa cronològicament entre les dues primeres entregues, Saw i Saw II, i suposa el retorn a la saga del cineasta Kevin Greutert (director de la sisena i setena entregues) i del seu protagonista original Tobin Bell.
Després de Murder on the Orient Express (2017) i Death on the Nile (2022), Kenneth Branagh torna a adaptar una obra de la cèlebre autora Agatha Christie, en aquest cas A Haunting in Venice en que Branagh torna a fer doblet davant i darrere de la càmera, ja que, una vegada més, dona vida al popular detectiu Hercule Poirot. Com en les anteriors tornem a tenir un repartiment de luxe, en aquesta ocasió Jamie Dornan i el jove Jud Hill, que ja van protagonitzar Belfast a les ordres de Branagh, Michelle Yeoh, Tina Fey, Riccardo Scamarcio i Kelly Reilly.
En clau de comèdia tenim My Big Fat Greek Wedding 3, de nou escrita i protagonitzada Nia Vardalos com les dues anteriors (2002 i 2016) que en aquest tercer capítol també està darrere de la càmera en el film que transcorre a Grècia on es traslladen els Portokalos per assistir a una reunió familiar.
S’estrenen dues seqüeles d’acció. El cineasta Antoine Fuqua i l’actor Denzel Washington tornen amb la tercera entrega de The Equalizer, trasllat a la pantalla gran de la sèrie televisiva homònima emesa durant 4 temporades, entre 1985 i 1989.
I també arriba la quarta entrega de The Expendables, saga revival del cinema d’acció dels 90 creada per Sylvester Stallone, que reuneix les estrelles veteranes del cinema d’acció. Després del mateix Stallone (The Expendables, 2010), Simon West (The Expendables 2, 2012) i Patrick Hughes (The Expendables 3, 2014), ara és Scott Waugh el director d’aquesta nova ració d’acció nostàlgica de nou amb Sylvester Stallone, que ha anunciat el seu comiat de la franquícia amb aquest film, Jason Statham, Dolph Lundgren, Randy Couture i Curtis ’50 Cent’ Jackson als que s’incorporen com estrelles convidades Andy García i Megan Fox.
I arriba el cinquè, i darrer capítol de la juvenil After, adaptació cinematogràfica de la saga literària obra de l’autora Anna Todd. Castille Landon (responsable de les dues entregues anteriors) dirigeix també After Everything, que posa el punt final a la problemàtica relació entre Hardin i Tessa, una vegada més interpretats per Hero Fiennes-Tiffin i Josephine Langford.